پخش زنده
امروز: -
بانک آینده در پرداخت ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت شرکت مترو ۸ ماه تعلل و این رویکرد تهران را از ۱۰ ایستگاه جدید مترو در سال ۹۸ محروم کرده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) علی امام مدیرعامل این شرکت با انتقاد از نحوه عملکرد و تعامل بانک آینده با شرکت متروی تهران، عنوان کرد: در روزهای انتهای سال ۱۳۹۷ مبلغ یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با همکاری دولت و بانک مرکزی برای توسعه مترو فراهم شد و سال ۹۸ باید این مبلغ در اختیار شرکت مترو برای توسعه خطوط قرار میگرفت.
او با اشاره به اینکه بانک صنعت و معدن و بانک آینده به عنوان بانک عامل اقدام به فروش این اوراق در پایان تیرماه ۹۸ کردند، خاطرنشان کرد: بانک صنعت و معدن پس از فروش اوراق، با تاخیر کمی با پذیرش تضامینی که شهرداری تهران ارائه داده بود مبلغ ۳۹۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سهم خود را پرداخت کرد، اما علیرغم همکاری بانک مذکور، بانک آینده مبلغ ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت را با وجود سود قابلتوجهی که برایش دارد به شهرداری تهران پرداخت نمیکند.
علی امام با اشاره به اینکه نحوه تعامل و عملکرد بانک آینده، برنامهریزیهای شرکت مترو در سال ۹۸ به ویژه در نیمه دوم سال را دچار وقفه کرد، گفت: مقرر بود با مبلغ اوراق مشارکتی که نزد بانک آینده بلاتکلیف باقی مانده است ۷ کیلومتر و ۶ ایستگاه دیگر از خط ۶ و نیز ۴ ایستگاه دیگر از خط ۷ تکمیل و به بهرهبرداری برسد.
او افزود: در طول ماههای گذشته با وجود پیشنهاد املاک متفاوت و از بهترین املاک شهرداری به بانک آینده، عدم همکاریهای این بانک در رعایت ضوابط ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت متروی تهران عنوان کرد: گویا سیاست مدیران فعلی بانک آینده نبود اطمینان به شهرداری تهران است و میگویند باید با رعایت تمام ضوابط حقوقی و در فرایند اداری طولانی، اسناد مربوطه را بپذیریم. در نتیجه تاکنون هر ملکی که به این بانک پیشنهاد شده یا نپذیرفته یا در فرایندهای طولانی اداری این موضوع را بلاتکلیف رها کرده است.
علی امام با اشاره به اینکه جای سوال است که چرا بانک آینده با وجود اینکه در بخشهای دیگری نیز با شهرداری تهران همکاری میکند سیاست خود را مبنی بر بیاعتمادی به شهرداری قرار داده است، گفت: جای تاسف دارد، زیرا این بیاعتمادی باعث پایمال شدن حق مردم تهران میشود.
او با اشاره به اینکه شرکت متروی تهران علاوه بر پرداخت سهم ۵۰ درصدی خود برای تضمین اوراق مشارکت سهم ۵۰ درصدی تضامین دولت را نیز ارائه کرده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در این مدت اصل و سود اوراق مشارکت را نیز باید پرداخت کنیم و این به معنی ضرر بزرگ علاوه بر بلاتکلیف ماندن بهرهبرداری از ایستگاههای جدید است.
مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به این که توسعه مترو یک ضرورت برای شهر و هر گونه اختلال در توسعه آن به معنی دامن زدن به ترافیک و آلودگی هوای تهران است، خاطرنشان کرد: سایر بانکها به دلیل درک اهمیت این ضرورت با وجود بدهیهایی که شهرداری به آنها دارد با شرکت مترو برای توسعه خطوط همکاری میکنند، اما بانک آینده با وجود این که شهرداری هیچ بدهی به این بانک ندارد نه تنها همکاری نمیکند بلکه به بهانه بیاعتمادی، با نپذیرفتن تضامین مختلفی که ارائه شده است و نیز طولانی کردن فرآیند اداری، حق مسلم شهروندان را به شرکت مترو پرداخت نمیکند.
مدیرعامل شرکت مترو با بیان اینکه این رویکرد بانک آینده، مردم تهران را از ۱۰ ایستگاه جدید در خطوط ۶ و ۷ محروم کرده است، اظهار کرد: با تاثیری که بهرهبرداری از یک ایستگاه مترو در کاهش گرههای ترافیکی و آلودگی هوا دارد، میتوان تصور کرد که این رویکرد چه اجحاف بزرگی در حق تهران به ویژه در حوزه آلودگی هوا و ترافیک انجام داده است. از سوی دیگر شرکت مترو برای پرداخت مطالبات کارگران و پیمانکاران با چالش مواجه است که حل هر چه سریعتر این موضوع نیز از دید ما از ضرورت ویژهای برخوردار است.
علی امام در پایان با اشاره به اینکه از مراجع مرتبط همانند بانک مرکزی و سایر نهادهای بالادستی و نظارتی درخواست رسیدگی به این موضوع را داریم، گفت: در صورتی که بانک آینده به اظهار نظر این مراجع نیز عمل نکند، برای آینده فعالیتها خصوصاً در تعامل با شهرداری تهران خوشایند نخواهد بود.