محسن حاجی میرزایی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: طبق توافقات وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی، مجوز حدوداً شش هفته دیگر گرفته شده تا در صورت لزوم به سال تحصیلی ۹۹-۹۸ اضافه گردد، در صورت لزوم و نیاز، امکان دارد که پنجشنبهها و جمعهها هم به ایام آموزش اضافه شود. ضمناً زمان برگزاری کنکور هم پس از برگزاری امتحانات نهایی مدارس انجام خواهد شد.
او تصریح کرد: به خانوادهها اطمینان میدهم نیازی به کتابها و وسایل کمک آموزشی نیست، زیرا امتحانات بر اساس دروس تدریس شده در کتابهای دانش آموزان خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص ارائه نشدن اینترنت رایگان به معلمان و تدریس آنها از خانه به دانش آموزان گفت: با وزارت ارتباطات صحبتهایی شده و طبق آن قرار است برای معلمانی که به صورت اینترنتی تدریس مینمایند مقداری اینترنت رایگان در نظر گرفته شود، در ضمن سامانهای که برای تدریس مجازی در حال طراحی است این امکان را فراهم میکند تا معلمان و دانش آموزان از اینترنت رایگان بهرهمند شوند.
حاجی میرزایی با بیان اینکه برای آموزش در فضای مجازی تا کنون چندین پیام رسان اعلام آمادگی کرده اند، تصریح کرد: برای آنکه مدارس دچار تداخل در امر آموزش مجازی نشوند هر مدرسه یا هر منطقه از یک پیام رسان استفاده خواهد کرد.
علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم گفت: پس از اخذ تصمیم تبدیل آموزش حضوری به مجازی به دلیل وجود زیرساختهای قبلی بسیاری از دانشگاهها در برخی دروس، برای تبدیل شیوه حضوری به مجازی مشکل چندانی نبود و این امر سبب شد تا حتی در این تغییر، تجربیاتی هم حاصل شود. در دانشگاهها بر این مبنا حدود ۷۰ درصد دروس به صورت مجازی برگزار میشود، البته دانشگاههای تازه تأسیس هم هستند که به دلیل کم تجربگی فقط حدود ۲۰ درصد از آموزش خود را مجازی ارائه میکنند.
او در خصوص اضافه شدن سال تحصیلی دانشگاهها گفت: این اتفاق بستگی به روند آموزش در فروردین ماه دارد، زیرا دانشگاهها میتوانند با برگزاری چند جلسه جبرانی، ترم را به پایان برسانند، اما اگر ترم تحصیلی به اردیبهشت کشانده شود ممکن است تمدید ترم صورت پذیرد و آن ترم حدود چهار هفته یا کمی بیشتر تمدید گردد.
خاکی صدیق ادامه داد: مجازی شدن کلاسها شامل دروس عملی و آزمایشگاهی نمیشود. دروس آزمایشگاهی و عملی باید به صورت فشرده در پایان ترم برگزار گردد.
او تصریح کرد: حدود ۵۴ درصد از ۳۰۰ هزار دانشجوی کشور تا ۲۵ اسفند از آموزش الکترونیک بهرهمند شده اند.
حاجی میرزایی هم آموزش و پرورش را بزرگترین شبکه فراگیر کشور خواند و افزود: از روزهای اول شیوع کرونا، دستورالعملهای مناسبی را با هماهنگی وزارت بهداشت برای دانش آموزان، معلمان، رانندگان سرویس و اولیاء و مدیران طراحی کردیم و در اختیار قرار دادیم. طبق آخرین آماری که در رسانهها به ثبت رسید حدود ۹۰۰ هزار نفر از کارکنان شاغل آموزش و پرورش اعم از معلمین و مدیران از این دستورالعملها استفاده کرده اند.
او ادامه داد: از حیث تجهیزات هم مبلغی را با عنوان سرانه بهداشتی در اختیار همه مراکز قرار داده ایم، امیدواریم اگر قرار به مدرسه رفتن دانش آموزان شد، آمادگی پذیرایی کامل از آنها وجود داشته باشد.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از نظر وجود مربیان سلامت در مدارس، پیش بینی کرده ایم که به ازای ۷۵۰ دانش آموز یک مربی بهداشت نیاز است که در شرایط فعلی با این فرمول حدود ۱۰ هزار مربی سلامت نیاز داریم.
او در خصوص سلامت روانی دانش آموزان گفت: هستههای مشاورهای در مراکز وجود دارد که دانش آموزان میتوانند برای رسیدگی به مشکلاتشان به آنها رجوع کنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در آیین نامه مصوب هیأت وزیران برای مدارس غیردولتی شورایی تعیین گردید که تصمیم گیری میکند در خصوص میزان شهریه و نوع خدمات قابل ارائه در مدارس، بررسی تناسب شهریه نسبت به خدمات مورد ارائه در اختیار این شورا میباشد.
او ادامه داد: در خصوص سرویس مدارس هم طبق آیین نامه مصوب هیأت وزیران کارگروهی مکلف است که متناسب با وضعیت هر مدرسه درباره سرویس مدارس تصمیم گیری کنند.
حاجی میرزایی گفت: تصمیماتی که برای تبدیل آموزش فیزیکی به مجازی دانش آموزان عادی لحاظ شد برای دانش آموزان استثنایی هم در نظر گرفته و لحاظ خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص حق بیمه تکمیلی فرهنگیان و بهره مندی از تعهدات بیمهای در شرایط کرونایی گفت: در قرارداد جدید این وزارتخانه با بیمه تکمیلی، مراکز طرف قرارداد سرعت خدمات رسانی، نوع خدمت رسانی و پرداخت هزینههای تحت پوشش بیمه را افزایش داده ایم و هر گونه تخلفی از سوی شرکت بیمه آتیه سازان حافظ مشاهده شود با آن برخورد خواهیم کرد.