پخش زنده
امروز: -
این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا، می توان بدون اتلاف وقت و هزینه های اضافی رفت و آمد و احتمال آلوده شدن به این ویروس ،ازمحصولات و خدمات کسب و کارهای مجازی معتبر استفاده کرد.
به گزارش خبرگزاری صداو سیما،مرکز اصفهان؛چند سالی است توسعه اینترنت روش های خرید را به کلی دگرگون کرده و کسب و کارهای اینترنتی پاسخگوی بسیاری از نیازهاشده است ،از تاکسی، فروشگاههای موادغذایی،پوشاک و کفش و پخش غذا به صورت اینترنتی بگیر تا دفتر کار مجازی.
با شیوع ویروس کرونا،اهمیت این کسب و کارها در ابعاد مختلف بویژه فروشگاه های مجازی در بخش مواد غذایی و بهداشتی بیشتر دیده می شود.
تک تک ما این روزها بدون اینکه از خانه خود خارج شویم و استرس ابتلا به کووید ۱۹ را داشته باشیم می توانیم طبق ضوابط قانون تجارت الکترونیکی،با اطمینان اینترنتی خرید کنیم،یعنی از فروشگاه های مجازی دارای نماد اعتماد الکترونیکی و جواز کسب.
نماداعتماد الکترونیکی نشانهای است که پس از بررسی وبگاه (وبسایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک حقیقی یا حقوقی از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران، به عنوان تأییدیه به کسب و کارهای مجازی (اینترنتی و موبایل) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها با اعتبار دوساله داده می شود. هرآنچه درباره کسب وکارهای مجازی باید بدانید .
این روزها خرید مجازی (اینترنتی ،آنلاین و غیر حضوری) به علت شیوع ویروس کرونا و کم شدن رفت و آمدها برای پیشگیری از آن ،آن هم در ماه پایانی سال که روزهای پررونق خرید است افزایش چشمگیری یافته است. اما عده ایی هم هستند که همچنان ترس از کلاهبرداری های اینترنتی دارند که اگر این گزارش را با دقت بخوانند،با اطمینان خاطر می توانند خرید کنند. حین تحقیق درخصوص کسب و کارهای مجازی،به عناوینی همچون انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی،اتحادیه کسب و کار مجازی و سازمان نظام صنفی رایانه ایی برخورد کردم . برایم سوال شد که آیا این نهادها موازی هم شکل گرفته و فعالیت می کنند ،جایگاه قانونی آنها چیست و سوالات دیگر. برای رسیدن به پاسخ سوال هایم، تماس اینترنتی با یک حقوقدان فعال در عرصه کسب و کار مجازی برقرار کردم. به گفته محمد جعفر نعناکار ،انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی مشابه سایر انجمن ها یک تشکل مدنی صنفی با اخذ مجوز از وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به استناد ماده ۱۳۱ قانون کار و برای مشاوره و کمک به هم صنفان خود تشکیل می شوند و با رصد بازار ،پیشنهادهای خود را ارائه می کنندو در واقع موجب پیشرفت فعالیت صنوف می شوند و صدور مجوز و نظارت کسب و کارهای اینترنتی ربطی به این انجمن ندارد. این استاد دانشگاه در ادامه درباره فعالیت نظام صنفی رایانه ایی که در بیشتر استانها فعالیت دارند می گوید:اینها نهاد قانونی اند که براساس قانون خاص برای فعالیت های رایانه ای در سه بستر سخت افزار،نرم افزار وشبکه ایجاد شده است. اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی طبق آیین نامه ماده ۸۷ قانون نظام صنفی مشتمل بر ۲۵ ماده و ۱۹ تبصره توسط اتاق اصناف ایران با همکاری دبیرخانه هیأت عالی نظارت و وزارتخانه های اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و در اول اسفند ۱۳۹۵ به تصویب وزارت صنعت،معدن و تجارت رسید و در سال ۱۳۹۶ به عنوان مرجع اصلی مجوزدهی ونظارت بر کسب و کارهای مجازی فعالیت خود را آغاز کرد . در حال حاضر هر شخصی که کسب و کار اینترنتی(مجازی،آنلاین) دارد می تواند از هر نقطه از کشور در خواست آنلاین مجوز به این اتحادیه دهد که پس از بررسی مدارک،جواب درخواست را پستی دریافت می کند. کسب و کارهای مجازی که از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی پروانه کسب دریافت می کنند ، نیازی به کسب پروانه ازاتحادیه حقیقی نداشته و مجوز کسب شده در تمام کشور قابلیت استناد و کاربرد دارد. درماده۸۷ قانون نظام صنفی آمده :«فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی(سایبری) مستلزم اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوطه است.» مطابق با بند (ب) ماده ۳۳ قانون تجارت الکترونیکی، در راستای ارائه اطلاعات موثر به مصرفکنندگان، فروشندگان کالا و خدمات موظف به اعلام هویت، نام تجاری و نشانی خود هستند. بر این اساس، نشانی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی فرد بر روی پروانه کسب درج می شود.
خرید آنلاین؛خوب یابد
ااحتمال کم ابتلا در این روزهای کرونایی با خرید مجازیین روزهابه علت شیوع ویروس کرونا و همراهی مردم در پویش «کرونا را شکست می دهیم،هر خانه یک پایگاه سلامت » بیش از هر زمان دیگری ،مردم در حال خرید از کسب و کارهای مجازی هستند .
در واقع این روزها مردم خرید مجازی را یکی از گزینه ایده آل برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان می بینند،با ما در این گزارش همراه شوید تا با مزایایی که یک فروشگاه اینترنتی (سایت و شبکه های مجازی) را از یک فروشگاه سنتی(آفلاین)متمایز می کند آشنا شوید.
مزایای کسب و کارهای مجازی:
۱- سهولت خرید: دسترسی آسان به خدمات و محصولات در هر نقطه از کشور
۲- تنوع انتخاب بی محدودیت:دامنه انتخاب هایی که می توانید در میان محصولات مختلف از برندهای گوناگون در فروشگاه های مجازی انجام دهید،فوق العاده است.فضای یک فروشگاه سنتی،هر چقدر هم که وسیع باشد،محدود است و محصولات آن هم همین طور، اما فروشگاه های مجازی و محصولات بیشتر و متنوع تری برای خرید ارائه می کنند.
۳- راحتی باورنکردنی در سفارش دهی در ساعت های مختلف :اگر به اینترنت دسترسی داشته باشید می توانند در هر زمانی از شبانه روز سفارش خود را ثبت و خرید کنید.
۴- مقایسه قیمت ها و قیمت های مناسب تر : قیمت های ارزان تر به واسطه رقابتی که فروشگاه های آنلاین برای جذب مشتری ها با یکدیگر دارند یکی از مهمترین مزایای خرید آنلاین است ،ارائه مستقیم و بدون واسطه و حذف فضای فیزیکی فروشگاه،از عوامل موثر در قیمت های پایین تر محصولات فروشگاه های مجازی است.
۵- مقایسه قیمت ها:فروشگاه های مجازی امکان مقایسه و پژوهش درباره محصولات و قیمت های مختلف را فراهم کرده است ، در واقع به راحتی می توان به فروشگاه های مجازی زیادی مراجعه کرد ،قیمت ها را مقایسه و در نهایت خرید کرد( حتی با عضویت در خبرنامه این فروشگاه ها می توان از زمان حراجی و تخفیف های ویژه آنها مطلع شد)
۶- دسترسی به نظر مصرف کنندگان:فراهم شدن تصمیم آگاهانه برای بهترین انتخاب
۷- صرفه جویی در زمان:جدا از شیوع ویروس کرونا و توصیه های در خانه ماندن، می توان بدون هیچ اتلاف وقتی ،در کمترین زمان فارغ از ترافیک،گرما و سرما و بویژه آلودگی صوتی و هوا خرید کنید.
۸- ازدحام جمعیت:بی تردید مواجهه با ازدحام جمعیت هنگام خرید چندان خوشایند نیست و ممکن است موجب عجله برای خرید شود،از طرفی این ازدحام جای پارک ماشین در نزدیکی مکان خرید را دشوار می کند.
۹- خرید اجباری: هیجان های ناگهانی یا مهارت برخورد با بداخلاقی فروشنده باعث خریدهایی شود که یا نیازی به آنها ندارید یا به دلخواهتان نیست.
احتمال کم ابتلا در این روزهای کرونایی با خرید مجازی۱۰- هیچ مکانی بهتر از فروشگاه های مجازی برای خرید محصولاتی مانند کتاب الکترونیک نیست ( امکان دانلود کتاب در کوتاه ترین زمان)
۱۱- کاهش کلاهبرداری های اینترنتی با فعال شدن رمز پویا و استقبال مردم برای استفاده از یک کارت مشخص برای خرید .
از همه این مزایا که بگذریم ،معایبی هم در کسب و کارهای مجازی دیده می شود که البته با توسعه این نوع کسب و کار،بسیاری از فروشگاه های اینترنتی درکشور ،این معایب رارفع یابه حداقل رسانده اندکه قابل چشم پوشی است معایب کسب و کارهای مجازی
۱- ممکن نبودن مشاهده فیزیکی کالا یا محصول:درست است برای خرید اینترنتی برخی محصولات مثل خرید پوشاک و کفش امکان امتحان آن نیست اما بیشتر فروشگاه های مجاز اطلاعات کاملی از محصول شامل جنس،رنگ و سایز( گذاشتن شیوه اندازه گیری انواع پوشاک و کفش) را نوشته اند حتی تصویر واقعی کالا(غیر ژورنال) را گذاشته اند وامکان برطرف کردن تردیدها با پرسش از فروشنده و حتی مرجوع کالا در صورت مغایرت وجود دارد.
۲- هزینه حمل و نقل: البته با توجه به قیمت بنزین ،در حال حاضر این هزینه با خرید سنتی یکسان شده است و حتی برخی کسب و کارهای مجازی خدمات حمل و نقل رایگان ارائه می دهند.
۳- مشکلات قطعی یا سرعت پایین اینترنت: ممکن است اینترنت در برخی روزها و ساعت ها قطع شود که البته خیلی به ندرت ممکن است اتفاق بیفتد.
پس با جرئت می تواند گفت مزایای خرید اینترنتی قابل مقایسه با اندک معایب آن نیست.
برای پی بردن به میزان آشنایی مردم با خرید آنلاین و دغدغه های اصلی آنها برای خرید اینترنتی علاوه بر صحبت تلفنی با دوستان و آشنایان، از کاربران گروه های مختلف در سروش و ایتا هم نظر خواهی کردم.
بیش از ۹۵ درصد آنها با خریدهای اینترنتی آشنا،و کمتر از ۴۰ درصد هم حداقل یک خرید اینترنتی داشتند،اما همگی از کلاهبرداری های اینترنتی هراسان بودند و همین موضوع را علت اصلی دوری خود از این شیوه خرید عنوان کردند.
برای آخرین یافته های پلیسی از کلاهبرداری اینترنتی بارئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان تلفنی گفت و کردم.
سرهنگ سید مصطفی مرتضوی در این باره می گوید :اغلب مردم قبل از بررسی اصالت کالا و هویت فروشنده اقدام به خرید کالا میکنند و ناآگاهانه وارد یک معامله بی اساس میشوند در حالی که باید در نظر داشت، تعداد مخاطبان یک صفحه اجتماعی، دلیل بر مجوز، صحت و ارائه خدمات توسط مدیر آن صفحه یا کانال نیست هرچند با فعال شدن رمز های یکبار مصرف کلاهبرداری های اینترنتی کاهش محسوسی داشته است.
از رئیس پلیس فتا استان اصفهان خواستم توصیه ها برای خرید امن در فروشگاه های فضای مجازی(سایت های اینترنتی و پیام رسان های ایرانی در شبکه های مجازی همچون سروش و ایتا) را اعلام کند , در پاسخ می گوید :از فروشگاه هایی که مشخصاتی شامل آدرس,شماره تلفن ,نماد اعتماد الکترونیکی و مجوز کسب دارند (کلیک روی آنها و اطمینان از تاریخ اعتبار)دارند, خرید کنند.
سرهنگ مرتضوی،یکی از راههای شناسایی صفحات اینترنتی فروشگاهی،آدرس URL سایت است که باید دقت شود همان آدرس اصلی درگاه اینترنتی باشد و حرفی کم یا اضافه نداشته باشد.
آدرس سایتها و درگاههای اصلی با آدرس اینترنتی https آغاز میشوند و در صورتی که درگاهی فاقد "S" باشد نباید به آن اعتماد کرد.
همچنین از راههای تشخیص صفحات جعلی، تازه کردن (رفرش شدن) صفحه است و در صورتی که شمارهها در صفحه کلید مجازی تغییر نکرد، آن صفحه جعلی است.
روش دیگر اینکه یک بار اطلاعات کارت بانکی خود را عمداً اشتباه وارد کنید، اگر پیغام خطا داد، یعنی درگاه جعلی نیست، اما اگر پیغام عملیات موفقیت آمیز است را مشاهده کردید، بدانید که با یک درگاه جعلی مواجه هستید.
به گفته وی فروشگاه های معتبرمجازی معمولا نحوه دریافت و پرداخت وجه مختلفی مانند آنلاین(توجه به دستورالعمل های امنیتی از طریق درگاه های بانکی)، از طریق پست و پرداخت پس ازتحویل دارند. این مقام انتظامی تأکید می کند:مردم می توانند آخرين و به روزترين آموزشهای لازم درخصوص استفاده صحيح از ظرفيتهای فضای مجازی را از طريق سايت پليس فتا به نشانی اينترنتی www.cyberpolice.ir دريافت کنند. کسب و کارهای مجازی در استانها متولی ندارند
برای آشنایی با اوضاع کسب و کار های مجازی در استان اصفهان و وضع شکایت های مردمی به تحقیق و گرفتن مصاحبه در حیطه بازرسی اتاق اصناف اصفهان پرداختم.
پس از چند روز تماس تلفنی در ساعت های مختلف، موفق به گفت و گوی تلفنی با مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان شدم،که وی با عذرخواهی،علت پاسخگو نبودنش را داشتن کسالت و بستری بودن در بیمارستان عنوان می کند، جواد محمدی فشارکی به فعالیت بیش از ۹۵۰ واحد کسب و کار مجازی در استان که از این تعداد ۶۰۰ واحد در کلانشهر اصفهان فعال اند اشاره می کند و می گوید: اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی مستقر در تهران تنها مرجع رسیدگی به این نوع کسب و کارها در کشور است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا هر استان یا شهرستانی اتحادیه کسب و کار های مجازی را ندارد می گوید : در ابتدا قرار بر این بود که اتاق اصناف در هر شهرستان، پروانه کسب برای فعالان کسب و کارهای مجازی صادر کند اما دو سال پیش با تأسیس اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی هرگونه فعالیت در فضای مجازی زیر نظر این اتحادیه در آمد.
هر چند مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان از این موضوع انتقاد داشت و ادامه می دهد:باید حداقل در هر استانی ،اتحادیه ایی به عنوان کسب و کار مجازی تشکیل شود زیرا یک اتحادیه کشوری نمی تواند تخصص کافی و نظارت تام بر تمام کسب و کارهای فعال در کشور داشته باشدچه برای صدور مجوز چه پیگیری شکایت. محمدی فشارکی با بیان اینکه اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی نمی تواند در همه زمینه های مختلف کسب و کار متخصص باشد، اضافه می کند : اگر در هر اتحادیه ای بسته ایی به عنوان کسب و کار مجازی تعریف شود می توان ریسک شکایت را کاهش داد.
در پایان گفت و گو، از وی درخصوص شکایت های کسب و کار مجازی در استان اصفهان پرسیدم ،می گوید: میانگین، هفته ای پنج شکایت داریم اما با توجه به اینکه تنها مرجع رسیدگی به شکایات از کسب و کار مجازی، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی است، شاکیان را به سامانه رسیدگی به شکایات کسب و کار مجازی هدایت می کنیم.
دسترسی آسان،کم هزینه و مستقیم،ویژگی اصلی خریدمجازی
سالهاست خرید اینترنتی با سرعت زندگی مدرن همگام شده و توانسته خود را با روحیه و نیازهای رو به رشد مشتریان هماهنگ کند. از طرفی مشغله های روزانه و افزایش زمان اوقات فراغت را هم با خرید های اینترنتی نباید نادیده گرفت. احتمال کم ابتلا در این روزهای کرونایی با خرید مجازیازسویی دیگر ،علاوه برسایت های اینترنتی،شبکه های اجتماعی همچون سروش و ایتا در کنار قابلیت های ارتباطی و سرگرمی به بازارهای کوچکی برای عرضه کالاها و خدمات مبدل شده است. کاهش هزینه و سهولت در برقراری ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مشتری مهمترین ویژگی کسب و کار در فضای مجازی است. با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد کسب و کارها در کشور کوچک است ،فضای مجازی و اینترنت برای این مشاغل خرد بسیار با اهمیت است. این روزها با توجه به شیوع ویروس کووید ۱۹،منفعت موجود در خرید اینترنتی برای کاهش احتمال ابتلا به این ویروس بیش از پیش مشهود است و کسب و کارهای مجازی می توانند کمک بسزایی در تأمین نیازهای مردم داشته باشند. این موضوع باعث ترغیب افراد به خرید اینترنتی و افزایش فروشگاه های مجازی شده وحتی مغازه دارانی هم که به شیوه سنتی و مرسوم فعالیت می کنند با ساخت کانال در شبکه های مجازی ،سعی می کنند جایی برای خود در این فضا باز و نظر مشتریان را جلب کنند.
البته باید توجه داشت چه در سایت های اینترنتی و چه شبکه های مجازی موبایل باید برای خرید به فروشگاه های مجاز دارای هویت ( نام فروشگاه و مدیر،آدرس و شماره تماس) و نماد اعتماد الکترونیکی و جواز کسب رفت. ازطرفی با توجه به گفته های مسئولان مرتبط با کسب و کارهای مجازی معتبر،نظارت های مستمر قانونی بر قیمت و مسائل بهداشتی و امنیت سلامت محصولات فعالان این بخش صورت می گیرد. پس مردم می توانند با اطمینان از کسب و کارهای مجازی معتبر با اطمینان خرید کنند. نویسنده:سیده پروین امامی