پخش زنده
امروز: -
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه پیشنهادی وزارت علوم و دانشگاه ها در لایحه بودجه با برنامه پنجم توسعه، نقشه جامع علمی کشور و سیاست های چشم انداز همخوانی ندارد.
محمدمهدی زاهدی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مصاحبه اختصاصی با واحد مرکزی خبر ابراز امیدواری کرد تجدید نظر جدی در این باره صورت گیرد.
وی افزود: البته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ،پیشنهادهای اساسی خود را به کمیسیون تلفیق ارائه خواهد کرد و دولت هم باید کمک کند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در برنامه پنجم تأکید شده بود ردیف های بودجه دانشگاه ها باید مستقل باشد در حالی که در لایحه بودجه 92 ردیف های بودجه دانشگاه ها زیر نظر وزارت علوم دیده شده است.
زاهدی افزود: اشکال بعدی در اختصاص نیم تا 3 درصد تولید ناخالص داخلی به پژوهش است که طبق قانون برنامه ، هر سال باید نیم درصد به آن اضافه شود .
وی اضافه کرد: براین اساس در بودجه سال آینده که سال سوم برنامه پنجم توسعه است باید حداقل یک و نیم درصد تولید ناخالص داخلی به پژوهش اختصاص یابد اما پیش بینی لایحه در این زمینه نیم درصد با ارفاق است.
زاهدی با بیان اینکه اقتصاد آینده باید دانش بنیان باشد، گفت: قرار بود سه هزار میلیارد تومان به صندوق حمایت از شرکت های دانش بنیان و نوآوری اختصاص یابد اما در لایحه بودجه منابع چندانی برای این صندوق در نظر گرفته نشده است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: در لایحه بودجه 27 میلیارد تومان برای این بخش بودجه در نظر گرفته شده است و انتظار ما این بود که دولت حدود هزار میلیارد تومان به آن اختصاص می داد.
وی تاکید کرد: اگر در دو تا سه سال آینده طرح های کلان ملی در عرصه های مختلف به بهره برداری برسد اقتدار ملی افزایش می یابد و به اقتصاد دانش بنیان ما کمک می کند.
زاهدی گفت: تعبیر دولت این است که اعتبارات دانشگاه ها در لایحه بودجه سال 92 ، رشد 5.9 درصدی دارد اما با تجزیه و تحلیل می بینیم این رشد منفی یک درصد است زیرا دولت در لایحه بودجه ، یارانه غذا را که قبلا متمرکز در صندوق رفاه دانشجویان بوده در بودجه دانشگاه ها محاسبه کرده است.
وی افزود: در لایحه بودجه ، اعتبارات مراکز آموزشی رشد منفی 7 درصدی دارد که این وضع موجب رکود در پژوهش خواهد شد و اهداف سند چشم انداز محقق نخواهد شد.
زاهدی افزود: انتظار ما این است که مجلس و کمیسیون تلفیق با دقت پیشنهادهای کمیسیون آموزش را بررسی و راه های جدیدی برای رفع مشکلات اشاره شده پیدا کنند.