پخش زنده
امروز: -
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، جزئیات فرایند انتخاب برگزیدگان جشنواره شهید رجایی را تشریح کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، خانم زهرا مظفر با اشاره به اینکه هرساله جشنواره شهید رجایی بهمنظور شناسایی و تقدیر از تلاشگران عرصه خدمت بهنظام جمهوری اسلامی ایران و ملت شریف برگزار میشود، اظهار کرد: این جشنواره در راستای نهادینه کردن فرهنگ ارتقا و بهبود عملکرد دستگاههای اجرایی در سطوح مختلف از طریق تقدیر و تشویق آنها بهمنظور پایش اجرای اصلاح امور اداری دوره دوم و به استناد آییننامه اجرایی مواد ۸۱ و ۸۲ قانون مدیریت خدمات کشوری است که دستورالعملهای مربوط به ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی هرساله طی بخشنامه به دستگاهها ابلاغ میشود.
وی افزود: دستگاه آموزشوپرورش که در فرایند جشنواره یکی از دستگاههای زیرمجموعههای سازمان امور اداری و استخدامی است پس از ابلاغ بخشنامه جشنواره شهید رجایی، آن را به همه واحدهای وابسته؛ حوزههای ستادی، استانها، ادارات کل نوسازی و تجهیز مدارس، دانشگاهها و کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارسال میکند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با این اینکه ارزیابی سال ۹۷ در دو بعد شاخصهای عمومی و اختصاصی انجامشده است، گفت: این جشنواره در دو سطح ملی و غیر ملی است که برای اولین بار در سال ۹۷در سطح غیر ملی جشنواره، شاخصها تا سطح مدرسه برش خورد و مدارس مورد ارزیابی قرار گرفتند.
برای نخستین بار در سال ۹۷در سطح غیر ملی جشنواره، مدارس مورد ارزیابی قرار گرفتند
وی اضافه کرد: سطح و گستردگی ارزیابی شاخصها تا کف مدرسه میتواند یکی از نکات مهم در راستای ارزیابی فعالیتها و اقدامات لازم آموزشوپرورش باشد که از کف مدرسه طراحی کرده و بر اساس تفاهمنامه با معاونتها در سطح ستاد اجرایی میشوند و درنهایت برای فرایند تقدیر و تشویق مدارس، مناطق و استانها ارزیابی میشوند.
خانم مظفر تصریح کرد: شاخصها در دو بعد عمومی و اختصاصی از سازمان امور اداری و استخدامی ابلاغ میشوند و تا واحدهای ذیربط تا سطح استانها در سامانه تسما ابلاغ میشود.
وی خاطرنشان کرد: شاخصهای غیر ملی تا سطح مدرسه و منطقه ورود پیدا کردند و با روش خودارزیابی، ارزیابی شدند که مدرسه مستندات را در سامانه نظارت بارگذاری و منطقه آن را صحت سنجی میکرد و شاخصها از منطقه به استان منتقل میشد و مجدداً توسط سطح بالاتر مورد بررسی و تائید قرار میگرفت.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اذعان کرد: درنهایت این شاخصها در سطح غیرملی به سامانه نظارت ارسال میشد که در سطح وزارت آموزشوپرورش توسط کارشناسان اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه اقدامات و فعالیتها در سطوح مختلف مدرسه، منطقه و استان بررسی و نمره نهایی شاخصها از سطح کشوری تا مدرسه مورد ارزیابی قرارگرفته است، اظهار کرد: شاخصها ملی تا سطح استانها قابلیت داشتند و توسط واحدهای ستادی و مرتبط استانی مورد تائید قرار میگرفت و درنهایت اداره کل ارزیابی عملکرد شاخصها را مورد رصد قرار داده و ارزیابی کرده است.
خانم مظفر بابیان اینکه مجموع شاخصهای ملی و غیرملی نمرهای شده است که واحدها بر مبنای آن ارزیابی شدند، گفت: با توجه به ۸ محور اولویتهای وزیر آموزش و پرورش که برگرفته از سند تحول بنیادین است و محور چهارم آنکه بهبود مدیریت بوده است، شاخصها مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج در ستاد دستگاهی جشنواره مورد بررسی و مصوب شده است.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به تعداد شاخصهای ارزیابیشده در دو بعد عمومی و اختصاصی، اظهار کرد: جمع شاخصهای عمومی در سامانه تسما ۳۳۰۰ شاخص است که شاخصهای عمومی مربوط به شاخصهای عمومی کلان سازمانهای وابسته، دستگاهی، آموزشوپرورش استانی، نوسازی و تجهیز مدارس و کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است.
وی در ادامه اضافه کرد: شاخصهای عمومی در سامانه نظارت ۱۹هزار و ۵۹۴ شاخص در تمام سطوح بودند با تفاوت اینکه شاخصهای سامانه نظارت در۷۳۰منطقه با ۲۵ شاخص مورد ارزیابی قرار گرفتند.
خانم مظفر بیان کرد: درمجموع شاخصهای عمومی و اختصاصی در سامانه تسما ۲۲هزار و ۸۹۴ شاخص است که در سطوح مختلف مورد ارزیابی قرار گرفتهاند.
وی بابیان اینکه تعداد زیر شاخصهای عمومی تنها در سامانه نظارت و تسما ۱۰هزار و ۹۹۶ بوده است، گفت: تعداد شاخصهای اختصاصی در سامانه تسما ۳۱۰۱ شاخص در سطح ملی بوده که در تمام سطوح مورد ارزیابی قرار گرفتند.
خانم مظفر ادامه داد: شاخصهای اختصاصی در سامانه نظارت به تعداد یک میلیون و ۸۸۵ هزار و ۹۰۵ شاخص در تمام سطوح ارزیابی شدند.
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات گفت: نظارت در ۱۱۶ هزار و ۳۸۲مدرسه با ۱۵ شاخص انجامگرفته است.
وی با اشاره به فرایند اجرایی ارزیابی عملکرد در سال ۹۷ اظهار کرد: پس از ابلاغ شاخصهای عمومی و اختصاصی، شاخصها در سامانه نظارت و تسما بارگذاری میشود، در ارزیابی اولیه که توسط اداره کل ارزیابی عملکرد انجام میگیرد تأیید زمان و اعلام فرصت به همه حوزهها داده میشود، دریافت مستندات تکمیلی، بررسی و ارزیابی نهایی، انتقال اطلاعات به سامانه دولت و در نهایت دفاع از عملکرد حوزهها با حضور رابطان ستادی در سازمان اداری و استخدامی بهمنظور دریافت نتایج نهایی ارزیابی انجام میگیرد.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به رویکرد و ملاکهای انتخاب واحدهای برتر، اذعان کرد: بهمنظور ارتقای انگیزه از طریق تشویقهای بیشتر در چهار حوزه توسط ستاد جشنواره مطرحشده است که درمقایسه عملکرد معاونتها، سازمانها و دانشگاههای وابسته، مراکز و ادارات کل و دفاتر انجام میگیرد.
وی تأکید کرد: ملاکهای واحدهای برتر بر اساس میزان تحقق اهداف عملیاتی سال۹۷، رشد، افت و ثبات درصد تحقق اهداف نسبت به پارسال، رتبه هر واحد در سال ۹۷، رشد، افت و ثبات رتبه هر واحد نسبت به سال گذشته سطح ارزیابی در سال ۹۷بر اساس عالی خوب متوسط و ضعیف، رشد، افت و ثبات سطح ارزیابی، تعداد کل شاخصهای ارزیابی در سال۹۷، داشتن شاخصهای ارزیابی عمومی و اختصاصی، داشتن شاخصهای ارزیابی در سطح ملی، گستره شاخصهای دستگاهی، ملی، شهرستانی، مدرسهای، واقعی بودن نتایج خودارزیابی، تعامل و همکاری حوزهها با این اداره کل و سازمانهای اداری و استخدامی کشور است.
خانم مظفر با اشاره به مصادیق بند ۱بخشنامه جشنواره شهید رجایی، گفت: این بند مربوط به دانشگاهها و سازمانهای وابسته است که سازمان آموزشوپرورش استثنایی رتبه اول، سازمان نهضت سوادآموزی رتبه دوم و سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی رتبه سوم را کسب کردند.
وی با اشاره به مصادیق بند ۲بخشنامه جشنواره، گفت: این بند مربوط به انتخاب استانهای برتر در ابعاد شاخصهای عمومی و اختصاصی است که استان آذربایجان شرقی رتبه اول، استان کرمانشاه رتبه دوم و استاناصفهان رتبه سوم را کسب کردند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات گفت: در مصادیق بند ۲ بخشنامه جشنواره، نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان آذربایجان شرقی رتبه اول، استان گلستان رتبه دوم و استان تهران رتبه سوم را کسب کردند.
وی افزود: در مصادیق بند ۲بخشنامه جشنواره، در انتخاب کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ استان اردبیل رتبه اول، استان گیلان رتبه دوم و استان گلستان در بین کانونهای سراسر کشور حائز رتبههای برتر شدند.
خانم مظفر با اشاره به بند ۳ بخشنامه جشنواره شهید رجایی، اذعان کرد: در این بند معاونتها ارزیابی شدند که معاونت تربیتبدنی حائز رتبه اول و معاونت برنامهریزی و توسعه منابع رتبه دوم را کسب کردند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات ادامه داد: مصادیق بند ۳ مربوط ادارات کل و دفاتر منتخب است که دفتر انجمن اولیا و مربیان رتبه اول را کسب کرد و اداره کل امور شاهد و ایثارگران و اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات منتخب شدند.
خانم مظفر با اشاره به مصادیق بند ۳ قسمت «ب» بخشنامه جشنواره، بیان کرد: در این بند معاونت آموزش متوسطه و معاونت آموزش ابتدایی منتخب شدند و همچنین از بین استانها؛ استان گلستان رتبه اول، استان هرمزگان رتبه دوم و نوسازی و تجهیز مدارس استان گیلان جز واحدهای منتخب استانی میباشند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت توفیق بهدستآمده از نتایج ارزیابی عملکرد سال ۹۷را مرهون زحمات جامعه فرهنگی کشور اعم از معلمان، مدیران و عوامل اداری از سطح مدرسه تا ستاد دانست و گفت: تقویت خودارزیابی با توکل بر خودباوری در نیروی انسانی آموزشوپرورش همراه با تلاش برای تقویت و افزایش انگیزه نیروی انسانی در مدارس و رفع محدودیتهای حداقلی سیستم آموزشی نقش آنها در ارتقای نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور را از ثمره نتایج ارزیابی عملکرد سال ۹۷ محسوب میشود.
خانم مظفر بابیان اینکه به همه دستاندرکاران جامعه تعلیم و تربیت دستیابی به نتایج مثبت ارزیابی عملکرد سال ۹۷ را تبریک میگوییم، گفت: از جامعه تعلیم و تربیت درخواست میکنیم علیرغم محدودیتهای منابعمالی و ویژگیهای ساختاری و نیروی انسانی استفاده از نتایج ارزیابی عملکرد ۹۷را بهعنوان دستور کار خود قرار داده تا بتوانیم در اصلاح شاخصهای عمومی نظیر؛ اصلاح ساختار سازمانی، توسعه دولت الکترونیک، مدیریت سرمایه انسانی، شفافیت و مدیریت مالی، ارتقا سلامت اداری، مسئولیتپذیری و پاسخگویی را محور استقرار نظام مدیریتی عملکرد قرار دهیم.
وی ادامه داد: در بهبود عملکرد این محورها بهعنوان زیرساخت تحقق سایر اهداف، توجه ویژهای داشته باشیم تا در ارزیابی سال ۹۸ بتوانیم در همه ابعاد شاخصهای و اختصاصی شاهد بهبود در عملکرد، ارتقای اثربخشی و افزایش عملکرد در برنامهها، اقدامات و فعالیتها از سطح ستاد تا مدرسه باشیم.
خانم مظفر با اشاره به انتظارات، اظهار کرد: با توجه به مصوبات ستاد دستگاهی جشنواره شهید رجایی امید داریم که بتوانیم در اسرع وقت نسبت به برگزاری جشنواره در سطح ستاد اقدام کنیم، زیرا اکنون با توجه به مشکلات پیشآمده از شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری همایش یا هر گردهمایی را نداریم.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات گفت: مناطق و ادارات کل استانها نیز در شرایط زمانی مناسب نسبت به تقدیر و تشویق کارکنانی که در ارزیابی سال ۹۷ موفق بودهاند اقدام کنند.
وی افزود: به امید روزی که از کاربرد نتایج جشنواره شهید رجایی بتوانیم در بهبود دستورات و برنامههای آتی دستگاه آموزش و پرورش بهرهبرداری کنیم.