به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، مرکز فارس، آزادراه شیراز - اصفهان یکی از بزرگترین طرحهای ملی است که نقش مهمی در توسعه راههای ارتباطی بین استانهای مختلف به ویژه فارس و اصفهان دارد و از اوایل دهه ۹۰ این طرح آغاز شده است، اما پس از گذشت نزدیک به یک دهه هنوز به سرانجام نرسیده است.
در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان فارس جعفر زاهدی، مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت:این طرح در سالهای ۹۱ تا ۹۶ تنها یک درصد پیشرفت داشته، اما اکنون به ۷۸ درصد رسیده است.
براساس اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس کل این طرح ۲۲۴ کیلومتر است که ۶۴ کیلومتر آن در استان فارس روسازی و آسفالت شده و مشکلات قطعه ٧ آزاد راه در ١٢ روز اخیر برطرف شده است.
تملک زمینهای اطراف مشکل اصلی آزادراه شیراز - اصفهان
به گفته وی قطعه ۷ آزادراه شیراز- اصفهان به طول ۱۳ کیلومتر بوده و مشکلی که برای تملک یک کیلومتر از زمینهای این آزادراه به وجود آمده است باعث کندی فعالیت در مقطع هفتم شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس گفته سه بانک عامل مکلف به پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان به این طرح شده بودند که تنها یک بانک نسبت به پرداخت تنها ۱۰ درصد از تسهیلات تکلیفی اقدام کرده است.
محمودرضا رضایی، معاون عمرانی استاندار فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه این طرح جزء پروژههای راهبردی دولت است و باید تا پایان سال آینده به اتمام برسد،اساسیترین مشکل در این طرح را منابع مالی عنوان کرد.
براساس گفتههای معاون عمرانی استاندار فارس حداقل ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح نیاز است تا مرحله اول آن به بهره برداری برسد. جعفر زاهدی، مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس املاکی که باید تملک شود را ۲۰۸ هکتار اعلام کرد که مقدار جزئی آن اراضی ملی و مابقی مستثنیات است.
به گفته زاهدی مالکان حاضر به تهاتر نیستند یا اینکه برای واگذاری مراجعه نمیکنند.
بانکهای استان برای حل مشکل اقدام کنند
ظفر افشون، معاون امور هماهنگی و اقتصادی استاندار فارس نیز در ادامه از بانکهای استان درخواست کرد که این ۱۲۰۰ میلیارد را تامین کنند چراکه سودآوری و توجیه اقتصادی این طرح به اندازه کافی برای ورود به این موضوع قانعکننده است.
به گفته وی باید یک کمیته ویژه با حضور بانکهای استان فارس برای این طرح تشکیل و راهکاری برای تامین اعتبار پروژه اندیشیده شود.
یکی از پیشنهاداتی که در این جلسه برای تامین اعتبارات مورد نیاز آزادراه شیراز- اصفهان مطرح شد، استفاده از ظرفیت شرکت عمران صدرا بود که در پاسخ به این پیشنهاد افشون افزود: آسانترین و قابل دسترسترین شبکه بانکی است و شورای هماهنگی بانکهای استان در این زمینه باید اقدام و بانکها را برای سرمایهگذاری قانع کند.
ریگیزادگان، رئیس شورای هماهنگی بانکهای استان فارس نیز انجام این کار را منوط به مجوز بانک مرکزی اعلام کرد تا بانکها بتوانند در پروژه مشارکت کنند.
آنچه در پایان مشخص و مصوب شد، تشکیل کمیته ویژه طرح آزادراه شیراز- اصفهان با حضور بانکها و دیگر متولیان بود تا مشکل پروژه برطرف شود و به زودی به بهرهبرداری برسد.