پخش زنده
امروز: -
یک روانشناس گفت: حجم بالای اطلاعات غیرمعتبر از تلفن همراه هوشمند در زمینه بیماری کرونا، جامعه را دچار اضطراب کرده است.
آقای مهدی اسماعیل تبار در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ درباره اضطراب موجود در سطح جامعه ناشی از ویروس کرونا افزود: این نخستین تجربه یک بلای بیمارگونه در تلفن همراه هوشمند است، تجربهای که تاکنون هرگز روی نداده است؛ در واقع در این تجربه، مطالب منتشر شده در تلفن همراه هوشمند افراد را درگیر قضاوت ذهنی کرده است.
وی گفت: سه مفهوم ترس، استرس و اضطراب وجود دارد؛ هر کدام از این کلمات بار معنایی خاص خود را دارند، ترس به یک عامل بیرونی برمی گردد و به طور کامل مشخص است، استرس میتواند مثبت یا منفی باشد همانند استرس امتحان یا استرسی که برای کرونا ایجاد شده است و سبب میشود دستها را با دقت بشویند، اما اضطراب سبب میشود فرد دچار درماندگی شود، در منابع دینی و مذهبی ما نا امیدی بزرگترین خطا و گناه است؛ در واقع ابلیس به معنای بسیار مأیوس شده است یعنی آنکه فرد در فضای مجازی با خود به این نتیجه برسد که بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست میدهد.
آقای اسماعیل تبار افزود: به طور مثال رانندههایی که نصف باک بنزین شان باقی مانده است، اما فکر میکنند بنزینشان درحال تمام شدن است، سرعت خود را افزایش میدهند و این امر به تصادف منجر میشود، اگر افراد جامعه در طول شبانه روز به این موضوع فکر کنند که نمیتوانند در مقابله با کرونا پیروز شوند و بر این بیماری فایق آیند در واقع خود را ضعیفتر کرده اند.
وی گفت: پزشکهای چینی اعلام کردند افرادی که بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده اند مکانیزم درونی شان به شدت ضعیف شده بود و علت آن نیز اضطراب بسیار زیاد بوده است، در واقع اضطراب، انسان را به فردی بی دفاع تبدیل میکند، انسانی که فکر میکند از نظر ذهنی و روانی در آخر خط قرار دارد.
این روانشناس، گریزی به موضع گیری معاندان ایران زد و افزود: موضوع کرونا در جامعه تشدید شد، زیرا اطلاعات غلط بسیار زیاد است؛ وقتی رئیس یک اندیشکده دموکراسی در ایالات متحده آمریکا که صهیونیست است از مرگ هموطنهای ایرانی از ویروس کرونا خوشحال میشود یعنی جمله «بنی آدم اعضای یکدیگر هستند» معنا ندارد.
آقای اسماعیل تبار گفت: انسان یک سه گانه شامل جسم، فکر و روان است آنچه که به عنوان اضطراب فرد را در مقابل بیماری کرونا به زانو درمی آورد تلفیق بین فکر و روان است؛ فکر و روانی که مدام به فرد میگوید توان دفاع ندارد و بیشتر تمرکز آن روی تعداد کشته هاست تا تعداد کسانی که بهبود یافته اند.
وی افزود: ایران، میراث داران ابوعلی سینا را دارد، این میراث داران آنقدر در زمینه پزشکی قوی هستند که افراد زیادی حتی از خود آمریکا برای درمان به ایران مراجعه میکنند و مفهومی به عنوان گردشگری سلامت در ایران وجود دارد، ایران قویترین تیم پزشکی منطقه را دارد و این موضوع به یک هفته و یک ماه اخیر مربوط نمیشود، این موضوع به یک دهه گذشته میرسد و سند آن افرادی هستند که در گذشته از کشورهای مختلف برای درمان به ایران سفر کرده اند.
آقای اسماعیل تبار ادامه داد: به جنبه مهارت زندگی در ایران کمتر توجه شده است، به طور مثال، برای در خانه ماندن و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، مدارس، دانشگاهها و ادارهها تعطیل میشوند، اما مردم به سفر میروند، فرمول اصلی در این روزها، آن است که هر کس در خانه خود بماند و افراد، رابطه درونی خانه شان را قوی کنند.
وی گفت: اکنون حجم ورودی اطلاعات منفی درباره کرونا در خانوادهها حتی با میزان تحصیلات بالا، بیش از جنبه آگاهی بخشی آن است.
این روانشناس افزود: آن مسألهای که به مقاومت بدن کمک میکند آن است که افراد به این مفهوم برسند که تاکنون دهها بار مریض شده اند، بارها تصادف کرده اند و بارها حوادث مختلف برای آنها به وقوع پیوسته است، اما در نهایت آن را پشت سر گذاشته اند.
آقای اسماعیل تبار گفت: ورودی روانی افراد جامعه، بسیار مهم است، در یک تحقیق به یک فرد محکوم به اعدام گفتند؛ قرار است با یک سرم خون بدنش را خارج کنند، این صحنه را برای وی بازسازی کردند و او را در آن شرایط قرار دادند، آنگاه آن فرد بدون آنکه خونی از دست بدهد بعد از مدتی جانش را از دست، چون به او تلقین شده بود که با این شیوه میمیرد.
وی افزود: به طور قطع اگر تلقین شود که کرونا اپیدمی است یا مسوولان، آمار واقعی را نمیگویند یا بسیاری از افراد جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند و هرگز امکان مقابله با این بیماری وجود ندارد، فرد در انتهای خط قرار میگیرد، چون جنبه روانی و روحی فوق العاده بر جسم برتری پیدا میکند.
آقای اسماعیل تبار گفت: اگر افزایش آگاهی امروز سبب افزایش خود مراقبتی نشود و موجب ضعیفتر شدن فرد نسبت به دیروز شود، به طور قطع و یقین یک بخشی از کار مشکل دارد، باید از طریق افزایش مشارکت عمومی و وسایل ارتباط جمعی سبب تقویت اعتماد در خانوادهها شد، در واقع افراد باید به این نتیجه برسند که مگر چند نفر به این بیماری مبتلا شده اند یا چه تعداد در فرایند درمان قرار گرفته اند؟
وی افزود: کاسبان ترس در کشور وجود دارند؛ کسانی که ماسک را انبار میکنند و برای فروش آن شایعه میسازند، تبلیغ میکنند، البته کاسبان ترس مختص به ایران نیست، ایران در بدی و خوبی هیچ تفاوتی با هیچ جای دنیا ندارد.
آقای اسماعیل تبار با اشاره به تلاشهای رسانههای بیگانه و معاندان ایران اسلامی گفت: اینکه یک نفر از مرگ ایرانیها خوشحال میشود شگفت انگیز است، اما، چون ملاک این است که ایران وجود نداشته باشد از این رو خوشحال هستند، بنابراین یک رویکرد بیرونی وجود دارد برای اینکه از ایرانیها آرامش را بگیرند و امید را از بین ببرند؛ کرونا در واقع بهانهای شده است تا برخیها بیرون از مرزها به این اهداف دست یابند.
این روانشناس ادامه داد: در کشور یک اصل وجود دارد و آن این است که باید قوی شویم، در قوی شدن هم سه جنبه شامل فکر، روان و جسم وجود دارد آنچه که مهمترین قسمت این تلفیق را شامل میشود قویتر شدن فکر و روان است یعنی وقتی فکر و روان قوی شود جسم نیز قوی میشود.
وی افزود: اکنون اضطراب سبب شده افراد دچار درماندگی شوند، اما برگ برنده ما تجربیات گذشته مان است، تجربیاتی که نشان میدهد توانسته ایم در بسیاری از برههها بر مشکلات و بیماریها فائق آییم و برای محقق شدن این موضوع در زمینه شکست دادن کرونا نیز باید قدرت درونی مان را بالا ببریم.
آقای اسماعیل تبار گفت: باید حجم منابع غیرمعتبر اطلاعات را که از طریق تلفن همراه دریافت میکنیم کاهش دهیم و یک جایگزین مناسب و قوی داشته باشیم، اگر این حجم از اطلاعات منفی را وارد بدن کنیم به یک انسان از پیش باخته تبدیل میشویم.