به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری وزارت صمت؛طرح ویژه تنظیم بازار در ایام پایانی سال با اولویت برگزاری نمایشگاههای بهاره، اجرای طرح فروش فوقالعاده و توزیع اقلام اساسی و ضروری و همچنین طرح تشدید بازرسی از واحدهای صنفی، تولیدی و خدماتی در دستور کار قرار گرفته است.
این طرح با تصویب ستاد تنظیم بازار کشور و پیگیریها و مسئولیت معاونت امور بازرگانی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وزارت صمت، در دستور کار قرار دارد.
در جلسه شورای معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت، گزارشی از جزئیات دستورالعمل تنظیم بازار در این ایام و روند اجرایی، زمانبندی و کالاهای قابل عرضه و شیوه برگزاری نمایشگاههای بهاره ارائه شد؛ بنابراین گزارش، محورهای اصلی دستورالعمل تنظیم بازار در ایام پایانی سال، شامل کالاها و خدمات مشمول طرح، برگزاری نمایشگاههای فروش بهاره، اجرای طرح فروش فوق العاده توسط فروشگاههای زنجیره ای، اصناف و سازمان میادین میوه و تره بار، تامین و توزیع اقلام و مایحتاج ضروری، اجرای طرح تنظیم بازار میوه و مرکبات و طرح تشدید بازرسی و نظارت با همکاری سازمانهای حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، صنعت، معدن و تجارت استان ها، بازرسی اصناف و سازمان تعزیرات بازار اعلام شدند.
در این طرح کالاهای مشمول تنظیم بازار اقلام پروتئینی از جمله گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ، اقلام اساسی و مواد غذایی همچون برنج، روغن نباتی، شکر، حبوبات، ماکارونی، رب گوجه فرنگی و همچنین پوشاک، کیف و کفش، لبنیات و شیرینی جات خشکبار و آجیل، میوه، مواد شوینده و بهداشتی، انواع لاستیک خودرو و روغن موتور و سایر موارد از جمله سوخت هستند.
خدمات عمده این طرح مشمول حمل و نقل درون شهری و برون شهری شامل بار و مسافر هوایی، ریلی و جادهای و همچنین دریایی، اماکن تفریحی و فرهنگی، سیاحتی و زیارتی، هتلداری و گردشگری، خدمات انبارها و سردخانهها و...، است.
بر اساس آمار ارائه شده و با همکاری اتاق اصناف ایران برای برگزاری ۲۲۰ نمایشگاه در سراسر کشور با حدود ۲۲ هزار غرفه برنامهریزی شده است که از این تعداد حدود ۲۰ نمایشگاه برای استان تهران است.
زمان برگزاری نمایشگاههای بهاره ۱۰ روز و متناسب با شرایط استانها خواهد بود، همچنین در این نمایشگاهها برای توزیع کالاهای اساسی غرفه رایگان در نظر گرفته شده و اولویت عرضه با کالاهای تولید داخل است؛ بنابراین گزارش برای طرح فروش فوقالعاده در ایام پایانی سال، بیش از ۱۶ هزار واحد صنفی، بیش از هزار فروشگاه زنجیرهای و میادین میوه و تره بار در سراسر کشور مشارکت خواهند داشت و با تخفیف ۱۰ تا ۴۰ درصدی انواع اقلام کالایی را عرضه میکنند.
همچنین برای تنظیم بازار ماه پایانی سال، طرح تشدید بازرسی با اولویت برخورد با تخلفات صنفی، تولیدی و خدماتی مشمول دستورالعمل تنظیم بازار این ایام از یک اسفندماه آغاز شده است.