به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه در خصوص وضعیت کالاهای مانده در گمرک تصمیم گیری میشود، اما دیر اتفاق میافتد، افزود: خودرو، لوازم آرایشی و بهداشتی از جمله کالاهای مانده در گمرک هستند که پس از ۹ ماه، دو روز گذشته برای ترخیص خودرو تصمیم گیری شد.
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه سرمایه گذاری داخلی کشور در سال ۷۵ تا ۸۴ بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است، گفت: این رقم در سال ۹۷ به ۱۸ درصد رسید که نشان از کاهش حجم سرمایه گذاری است و در سال ۹۸ میزان سرمایه گذاری از میزان استهلاک موجودی سرمایه گذاری کمتر شده و این موضوع اشتغال و عرضه را تحت تاثیر قرار میدهد.
خوانساری با اشاره به تاثیر سرمایه گذاری داخلی و خارجی در رشد تولید ناخالص ملی ادامه داد: در حال حاضر سرمایه گذاری خارجی به دلیل شرایط تحریم، امکانپذیر نیست و سرمایه گذاری داخلی نیز کاهش پیدا کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران، میانگین رشد بهره وری را در ۴۰ سال گذشته، صفر دانست و گفت: در سال ۹۷ در بخش صنعت کشور ۸/۹ درصد منفی بوده است.
وی با اشاره به اهمیت محیط کسب و کار در رشد اقتصادی کشور افزود: فساد یکی از دلایل ایجاد مشکل در محیط کسب و کار است که در سال ۲۰۱۷ رتبه ایران در دنیا ۱۳۰ بوده و در سال ۲۰۱۹ به ۱۴۶ رسیده که این یعنی، افزایش فساد و کاهش ۱۶ درصدی بهره وری.
خوانساری با بیان اینکه در سهولت کسب و کار برای افزایش بهره وری بین ۱۹۰ کشور دنیا ما رتبه ۱۲۷ را داریم، ادامه داد: هرچقدر بتوانیم سهولت کسب و کار را افزایش دهیم بهره وری بیشتر خواهد شد.
وی بروز تورم را سبب افزایش هزینههای تولید دانست و گفت: در سال ۹۸ نرخ تورم تولید کننده ۶۰ درصد بوده درحالی که رشد تسهیلات۲۴ درصد بوده است که این در دراز مدت باعث کاهش تولید و بروز مشکلات میشود.
رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: تنها راه باقی مانده برای جلوگیری از منفی شدن وضعیت کسب و کار، ارتقاء محیط کسب و کار است.
خوانساری افزود: طبق اعلام موسسه تحقیقات انرژی هزینه آلودگی هوا به دلیل استفاده از سوخت فسیلی، ۸ میلیارد دلار در روز است که چین و آمریکا بیشترین زیان را وارد میکنند؛ علاوه بر این سالانه ۱/۸ میلیون نفر در چین، یک میلیون نفر در هند و ۴/۵ میلیون نفر در جهان جان خود را از دست میدهند.
وی با اشاره به نگاه منفی جامعه به بخش خصوصی گفت: ما با کمک رسانهها و انجام مسئولیتهای اجتماعی از جمله تاسیس بیمارستان به دنبال جلب نظر مردم هستیم.
رئیس گمرک:
عمدهترین معضل تجارت تعدد قوانین است
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: عمدهترین معضل تجارت ما تعدد قوانین و مقررات است که باید کاهش پیدا کند.
مهدی میراشرفی در نشست صبحانه امروز اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه فعالیتهای گمرک باید تسهیل شود، افزود: ما درحال حاضر ۵۱ درصد تعداد و ۵۹ درصد ارزش کالاهای وارداتی را از مسیر سبز عبور میدهیم که باید این رویه تسهیل شود، زیرا استفاده از مسیر سبز ضدتحریم و عامل کاهش فساد و افزایش سلامت کالا است.
وی با بیان اینکه در دنیا عنوان میشود که کنترل یا باید در مبداء و یا در مقصد انجام شود، گفت: اگر در گمرک اغماضی انجام شود در این رویه به بخش تولید کمک شده است.
میراشرفی درخصوص فعالیتهای انجام شده در گمرکات افزود: ما برخی فعالیتهای خود را بر روی موبایل آورده ایم و با راه اندازی شبکه اجتماعی و عضوکردن فعالان اقتصادی در آن سعی کردیم فعالیت در گمرکات را تسهیل کنیم.
وی درخصوص هوشمندسازی فعالیتها در گمرک گفت: ما برای اولین بار به جای پلمپهای سنتی پلمپهای الکترونیکی را ایجاد کردیم و درحال نصب آنتنهایی در سراسر کشور برای ایجاد امکان خواندن این پلمپهای الکترونیکی هستیم.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همه ما یک سیستم هستیم که اگر مجموع اجزا در یک جهت حرکت نکنند برخی فعالیتهای با اختلال مواجه خواهند شد بنابراین ما تلاش میکنیم در گمرک فضا را تلطیف کنیم.
میراشرفی با اشاره به اینکه گمرک یک سازمان حاکمیتی و نظارتی است و قدرت تصمیم گیری ندارد، گفت: ما در گمرک روشی را استفاده میکنیم که تجار در این بخش دچار هزینههای اضافی کمتری شوند، اما اگر بیشتر از این کار پیش نمیرود علتش پیچیدگیهایی است که وجود دارد.
وی افزود: ایران با ۴۵۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی مقام ۲۸ دنیا را به خود اختصاص داده است.
میر اشرفی حجم تجارت در دنیا را ۲۰ تا ۲۲ هزار میلیارد دلار دانست و گفت: نیمی از تولید ناخالص دنیا حجم تجارت است.
وی افزود: در کنار مزایای موجود در کشور تجارت به عنوان یک انرژی است که اگر به آن پرداخته شود ما بسیار مرتفع خواهیم شد و اگر برنامه خوبی داشته باشیم میتوانیم رویه تجارت را در کشور تسهیل کنیم و عایدی خوبی نصیبمان شود.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه قرن ۲۱ قرن آسیا است، گفت: هم اکنون ۲۰ سال از قرن ۲۱ میگذرد و فعالیتهای تجاری انجام شده در آسیا نشان دهنده این موضوع است.
میراشرفی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰ بندر بزرگ دنیا در آسیا واقع شده است، افزود: مطمئنا بنادر در مکانهایی رونق میگیرند که تولید بیشتری وجود دارد.
وی با بیان اینکه ما هیچ گاه برنامه خوبی برای تجارت کشور نداشته ایم، گفت: این روند سبب شده تا نتوانیم بهره خوبی از آن بگیریم.
میراشرفی ایران را خوش نقشهترین کشور در جهان و در گره سه قاره دانست و افزود: ما مسیرهای زیادی را به صورت دریایی در کشور داریم که میتوان از آن بهره زیادی را در فعالیتهای تجاری برد همچنین تنها کشوری هستیم که دو کریدور شمال و جنوب و شرق به غرب را قطع میکند درحالیکه هیچ برنامه مدون و علمی برای تجارت و ترانزیت و استفاده از این ظرفیتها نداریم.
وی گفت: کشور امارات در سال ۲۰۱۹ سیصد و ۲۰ میلیارد دلار صادرات و واردات انجام داده است، عربستان ۱۹۰ میلیارد دلار و ترکیه ۱۸۰ میلیارد دلار و ایران نیز در ۱۱ ماهه امسال ۳۹ میلیارد دلار صادرات و ۴۰ میلیارد دلار واردات انجام داده است.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هزینه هر یک روز معطلی محموله از جایی که تولید تا جایی که مصرف میشود یک درصد هزینه تمام شده آن کالا بالا میرود، ادامه داد: گمرک ایران هیچ اطلاعاتی از زمان و محل حمل کالا ندارد همچنین اطلاعاتی از خود کالا دردست ما نیست و ما با کدام اطلاعات باید کالا را ترخیص کنیم.
میراشرفی گفت: قبل از تحریمها ۱۷ تا ۲۰ روز زمان برای مبادله اسناد کالا صرف میشد، همچنین ارز انتقال پیدا میکرد درحالیکه هم اکنون ۳۵ تا ۴۰ روز طول میکشد که کالا به مرحله اظهار برسد.
وی با بیان اینکه ۸۵ درصد واردات کشور شامل مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید است، افزود: با این شرایط فوق حاد ما در ۱۱ ماهه گذشته بالای ۱۲۵ میلیون تن صادرات داشتیم که باید برای این اتفاق به بخش خصوصی دستمریزاد گفت، در این مدت ۳۱ میلیون تن نیز واردات انجام شده است که این یعنی همچنان صادرات ما چهار برابر واردات است.
میراشرفی با بیان اینکه ایجاد قانون یکی از مشکلات بزرگ در کشور ماست، گفت: درخصوص ذرتهای آلوده از من سوال کردند که از سال ۹۵ تاکنون چرا ۴۵ تن ذرت آلوده در گمرک باشد، در دنیا هر یک واحد یک مرجع دارد اگر بحث سلامت است این موضوع را یک مرجع رسیدگی میکند، اما به طور مثال در مورد ذرتهای آلوده ۳ تا ۴ سازمان در کشور ما اعمال قانون میکنند این رویه در کجای دنیا وجود دارد.
وی درخصوص ترخیص خودروهای مانده در گمرک افزود: در دو روز گذشته گمرک تحت آماج بدترین اخبار قرار گرفته است که ما به دنبال ترخیص کالاهای لوکس هستیم درحالیکه این کالاها از قبل ثبت سفارش شده اند و در ابتدا در گروه ۲ قرار داشتند، اما با گذشت زمان به گروه ۴ تبدیل شده اند با این شرایط واردکننده چه گناهی در این اتفاق داشته است.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: ما در گمرک تلاش میکنیم اثرات ظالمانه تحریم را کم کنیم، اما اگر کار طول میکشد به علت پیچیدگی موجود در گمرک است.