در یکصدو نودو هشتمین جلسه شورا
لزوم افزایش سهم مدیریتی بانوان در مدیریت شهری
رئیس شورای اسلامی شهر تهران : با وجود افزایش نسبت مدیریتی بانوان در این دوره مدیریت شهری هنوز با وضع مطلوب فاصله زیادی داریم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ محسن هاشمی در ابتدای یکصدو نودو هشتمین جلسه شورا حضور اجتماعی و تاثیرگذاری زن در جامعه را یکی از اهداف وکارکردهای مثبت اسلام در جامعه برشمرد و افزود هیچ محدودیتی به فعالیت زنان قابل تحمیل نیست.
محسن هاشمی ادامه داد: براساس بررسیهای علمی، عملکرد زنان در دستگاههای اداری موجب افزایش نظم، کاهش رانت و فساد اداری و ایجاد رقابت حرفهای میشود و باید ذهنیت جامعه را نسبت به باورهای خرافی، نادرست و جنسیت زده در مورد فعالیت حرفهای بانوان اصلاح کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در آستانه برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار داریم، گفت: مجلس نخستین نهاد تاسیس شده در جمهوری اسلامی بود و همزمان با چهل سالگی انقلاب، مجلس شورای اسلامی نیز به چهل سالگی رسید و جمعه این هفته فصل جدید خود را آغاز میکند.
محسن هاشمی افزود: در انتخابات مجلس شورای اسلامی باید به تاثیرگذاری و جایگاه واقعی مجلس شورای اسلامی، کارامدی و عملکرد مجلس توجه کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن دعوت از شهروندان تهرانی برای حضور فعال در پای صندوقهای رای در جمعه دوم اسفند ماه تاکید کرد: با حضور در پای صندوق رای صدا و خواسته خود را به گوش همه برسانید.
علی اعطا ، رییس کمیته معماری و طرحهای شهری شورای شهر تهران
یک فوریت طرح «طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر» تصویب شد
یک فوریت طرح «طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر» با رای مثبت اعضای شورای شهر تصویب رسید.
علی اعطا در جریان صد و نود هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به لزوم تصویب یک فوریت «طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر» از طریق سیاستهای تشویقی، الزام آور و محدود کننده، اظهار کرد: در این راستا در پیش نویس این طرح ۶ سیاست معین شده است. از این سیاستها میتوان در جهت حفاظت از میراث معماری معاصر استفاده کرد.
رییس کمیته معماری و طرحهای شهری شورای شهر تهران ادامه داد: این طرح بر مبنای ماده ۴۶ برنامه پنج ساله سوم شهر تهران نوشته شده است. این ماده به طور مشخص درباره پشتیبانی، حفظ و احیای آثار، بافت و ابنیه ارزشمند صحبت میکند.
اعطا با تاکید بر اینکه این طرح براساس فوریت برنامه تهیه شده است، عنوان کرد: همچین طی یک تا دو ماه اخیر سرعت تخریب آثار ارزشمند معماری به شدت افزایش یافته است. تقریبا هفتهای نیست که در رسانههای فعال در این حوزه خبری مبنی بر تخریب این آثار نشنویم، که معمولا به شدت مورد اعتراض فعالان، رسانهها و علاقمندان این حوزه قرار میگیرد.
رییس کمیته معماری و طرحهای شهری شورای شهر تهران تصریح کرد: در این مقطع که گرایش شورا به سمت توجه به بافتهای تاریخی و فرهنگی هست اگر به این موضوع اولویت ندهیم گمان نکنم بتوانیم از عملکرد خود دفاع کنیم.
در نهایت از ۱۷ عضو حاضر در صحن شورای شهر تهران ۱۴ نفر به تصویب یک فوریت این طرح رای مثبت دادند.
محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران
شهرداری در خصوص تهاتر املاک خود با برخی نهادها شفاف سازی کند
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خواستار شفاف سازی شهرداری تهران در خصوص تهاتر املاک شهرداری با برخی نهادها شد.
محمد سالاری در تذکری در خصوص تصمیم شهرداری تهران مبنی بر تهاتر املاک شهرداری با برخی از نهادها اظهار داشت: ما در جلسهای که با شهردار تهران داشتیم این موضوع مطرح شد و ایشان با آن مخالفت کرد لذا چنین تصمیمی هنوز تبیین و شفاف سازی نشده است.
وی ادامه داد: اکنون مطلع شدیم ساختمانی که در گذشته متعلق به موسسه اطلاعات بود و برای استقرار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تجهیز شده بود، بدون اطلاع اعضای شورای شهر با ساختمانی متعلق به یکی از نهادها تهاتر میشود.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: مفهوم تهاتر همان فروش است و باید با اطلاع اعضای شورای شهر تهران انجام شود. شهرداری تهران چنین تصمیمهایی را باید طی مکاتباتی با شورای شهر تهران مطرح کند و اگر اعضای شورا با آن موافقت کردند، اقدام لازم انجام شود.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: مصلحت شهر و شهرداری در این تصمیمها باید در نظر گرفته شود. یک سری از ساختمانهایی که قرار است شهرداری تهاتر کند، هیچگونه مابه ازایی برای شهرداری ندارند و حتی ساختمانهای مرغوبی هم نیستند. ما به عنوان نمایندگان مردم در شورا باید در جریان کم و کیف اینگونه تصمیم گیریها باشیم و این جزئی از اختیارات اساسی شورای شهر است. همانطور در روزهای اول این دوره به درستی شهرداری تهران را ملزم کردیم تا از فروش املاک و اراضی و حتی بهره برداری غیرقانونی و غیراصولی از آنها توسط برخی نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی جلوگیری کند و از این طریق بسیاری از املاک و اراضی شهرداری در حال بازپسگیری است، انتظار از آقای حناچی این است که اینگونه تصمیم گیریها در فضایی شفاف و با اطلاع اعضای شورای شهر اتخاذ شود.
زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران
تلاش مدیریت شهری در کاهش هزینههای تبلیغاتی انتخابات
عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران بر لزوم حفظ سرمایههای شهر از سوی نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.
زهرا نژادبهرام در تذکری در صحن شورای اسلامی شهر تهران گفت: به منظور حفاظت از سرمایههای شهر و مدیریت و کاهش هزینهها لازم است جایگاههای موقت برای نصب ملزومات تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس در سطح شهر، ایجاد شود.
وی با اشاره به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و آغاز تبلیغات نامزدها گفت: باید جایگاههای موقت برای نصب ملزومات تبلیغاتی نامزدها ایجاد و از سرمایههای شهری حفاظت شود.
وی ادامه داد: رعایت این امر هم از سوی شهرداری تهران و هم از سوی نامزدهای انتخاباتی میتواند زمینه مدیریت و کاهش هزینهها را فراهم آورد.
گزارشهای غیرشفاف نسبت به هزینه کتابخانههای عمومی شهر تهران
عضو شورای شهر تهران نسبت به اختلاف در نحوه محاسبه و هزینه کرد نیم درصدی کتابخانههای عمومی و پرداخت مبالغی بیش از درآمدهای سرمایههای نقدی شهرداری تهران از حساب متمرکز شهرداری تذکر داد.
زهرا صدراعظم نوری در جریان یکصد و نود و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری گفت: بر اساس ماده ۶ قانون تأسیس کتابخانههای عمومی کشور از محل نیم (۵ /۰) درصد از درآمدهای مستمر نقدی محقق شده شهرداری (بدون احتساب منابع غیرنقدی و منابع حاصل از واگذاری داراییهای سرمایهای و داراییهای مالی)، میبایست برای نگهداری کتابخانههای عمومی شهر هزینه شود.
او با اشاره به کتابخانههای تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی در تهران گفت: در حدود ۳۵ کتابخانه فعال تحت پوشش نهاد کتابخانههای عمومی موجود است و توسط شهرداری تهران نیز طی سنوات مختلف بالغ بر یکهزار (۱۰۰۰) کتابخانه عمومی وعلاوه بر آن قرائت خانه در مراکز مختلف فرهنگی، بوستانها یا مراکز سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران دایر شده است.
نوری با اشاره به اعتبار سالانهای که برای توسعه و نگهداری کتابخانهها درنظر گرفته میشود، گفت: سالانه اعتبار قابل ملاحظهای علاوه بر سهم نیم درصد صرف توسعه و نگهداری آنها میشود، اما متاسفانه در سالهای گذشته نهاد کتابخانههای عمومی بدلیل اختلاف در نحوه محاسبه و هزینه کرد نیم درصد و عدم پیگیری جدی شهرداری مبالغی بیش از درآمدهای سرمایههای نقدی شهرداری تهران از حساب متمرکز شهرداری برداشت نموده است و این موارد در طی سالهای مختلف جمعا بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان پیش بینی میشود که متاسفانه عمدتا صرف موارد دیگر یا شهرهایی غیر از تهران نیز میشود.
او ادامه داد: متاسفانه این هزینه برای نگهداری یک هزار کتابخانه و قرائتخانه عمومی مراکز شهرداری صرفا از محل بودجه شهرداری عمل شده و در محاسبات فوق لحاظ نمیگردد و حتی گزارش شفافی نیز از چگونگی هزینه کرد نیم درصد ارایه نشده است.