پخش زنده
امروز: -
کارشناس: در مبارزات انتخاباتی در آمریکا توان همه نامزدها به یک اندازه نیست. نبرد واقعی از آن ميلياردهاست.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴؛ تامین هزینه رقابتهای انتخاباتی در آمریکا مسئلهای بسیار مهم است. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روی پول میگردد.
علی لَیدی کارشناس فرانسه ۲۴ در تشریح مسایل مالی در مبارزات انتخاباتی آمریکا گفت: با وجود قوانین مربوط به تامین مالی هزینه رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نقش گسترده تامین کنندگان بخش خصوصی، ثروتمندان حاکمان واقعی آمریکا هستند.
کارشناس فرانسوی فرانس ۲۴ در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به اولین ارقام منتشر شده به نظر میرسد که انتخابات پرهزینهای پیش رو داریم. این طور نیست؟
لَیدی پاسخ داد: بله. برای مثال ببینیم که نامزدها از ماه سپتامبر برای مبارزات انتخاباتی چقدر سرمایه گذاری کرده اند. نامزدها ۱۵۰ میلیون دلار هزینه کرده اند. اگر بخواهیم هزینه مزبور را با هزینه مشابه در سال ۲۰۱۶ مقایسه کنیم میبینیم که ۳ برابر انتخابات پیشین هزینه شده است. به این ترتیب میتوان گفت که به هزینههای انتخابات سال ۲۰۱۲ و رقابتهای بین باراک اوباما و میت رومنی نزدیک میشویم. در این رقابتها ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار هزینه شد. در بهترین شکل هزینه انتخابات سال جاری مشابه هزینههای انتخابات سال ۲۰۱۶ خواهد بود. به این شکل میتوان گفت این انتخابات تحت تاثیر مسئله تامین مالی قرار میگیرد.
مجری گفت: اما توان همه نامزدها به یک اندازه نیست. میلیاردرها در وضعیت بهتری قرار دارند و نبرد واقعی با آن هاست. این طور نیست؟
لَیدی در پاسخ گفت: بله. باید از نبرد میلیاردرها سخن گفت. برای مثال به وضعیت سه تن از این نامزدهای میلیاردر نگاهی بیندازیم. مایکل بلومبرگ ۵۵ میلیارد دلار سرمایه دارد. وی نهمین ثروتمند در جهان است. نامزد میلیاردر بعدی، دونالد ترامپ با ۳ میلیارد دلار است که با فاصله بسیار زیاد در رتبه ۷۱۵ قرار دارد. تام استیر نیز با ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه بعد از ترامپ و در جایگاه سوم قرار گرفته است. در حقیقت نفر اول و دوم که با پولهای شان نبرد میکنند، بلومبرگ و ترامپ هستند. آنها در رقابتهای سوپربول super bowl fh با ۱۰۰ میلیون تماشاچی (بیننده) با یکدیگر مبارزه میکنند. بلومبرگ برای یک آگهی تبلیغانی ۳۰ ثانیهای ۱۰ میلیون دلار پول پرداخت کرده است. دونالد ترامپ نیز بابت دو نوبت پخش یک آگهی ۳۰ ثانیهای، پول پرداخت کرده است.
مجری گفت: به این ترتیب میتوان گفت که مقامات آمریکایی اجازه هرگونه زیاده روی و ریخت و پاش را دارند؟
کارشناس در پاسخ گفت: بله. روشن است. آمریکا یکی از اولین کشورهایی در جهان است که با قانونی موسوم به قانون تیلمن Tillman مصوب ۱۹۰۷ چهارچوبی برای هزینههای مبارزات انتخاباتی تعیین کرده است. تا سالهای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ این چهارچوب به بودجه دولتی مربوط میشد. اما با تصمیم دیوان عالی تغییراتی ایجاد شد. با این تغییرات دیگر در هزینههای انتخاباتی محدودیتی وجود ندارد. تصمیمات دیوان عالی در سال ۲۰۱۰ رسمی شد. اما این تغییرات چه میگویند؟ بر اساس قوانین جدید، شرکتها میتوانند بی هیچ محدودیتی و هر چقدر که بخواهند برای مبارزات انتخاباتی پول هزینه کنند. به همین دلیل است که ما اکنون شاهد تغییراتی انفجاری در هزینههای انتخاباتی هستیم. اما این سوال مطرح میشود که آیا ما در آمریکا با سیستمی که ثروتمندان آن را هدایت میکنند، روبرو هستیم. در سال ۲۰۱۶، ۱ صدم تامین کنندگان مالی مبارزات انتخاباتی ۴۰ درصد این هزینهها را تامین کردند.
وي همچنين در پايان خاطر نشان کرد: در آمریکا بین میزان سرمایه گذاری، شکل مبارزات انتخاباتی نامزدها و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ارتباطی مستقیم وجود دارد.