پخش زنده
امروز: -
پرتنش ترین نشست خبزی جشنواره فیلم فجر با برگزاری نشست فیلم خروج با حضور ابراهیم حاتمی کیا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ابراهیم حاتمی کیا پیش از صحبت درباره تازه ترین ساخته خود با اشاره به فضای سالن نشست خبری در پردیس ملت و شلوغی آن گفت: این پانورامای 70 یا 35 میلی متری یک سره فشار می آورد به ما و از آنجا که هر چه سن ما بالاتر می رود و ظاهراً فیلم سازی برای ما سخت می شود به همان میزان توقعات بالا می رود.
وی درباره هدف فیلم و آنچه می خواست توسط شخصیت اصلی پیش رئیس جمهور بیان شود گفت: در 20 دقیقه اول فیلم عنوان کردیم که هر چیز و قرار است چه بگویند که به نوعی در آخر فیلم هم گفته شد.
حاتمی کیا در جواب سوال پایان بندی فیلمش گفت پایان بندی تحلیلی نبود، من مسئولیت آن را می پذیرم ضمن اینکه هر دولتی بیاید همین بحث است و همین فیلم را می سازم و همین اتفاق می افتد. چه بسا که این فیلم سال 89- 90 تحقیقش را انجام دادم که همان زمان هم اسمش خروج بود اما خب شکل نمی گرفت و اتفاق ها هم اجازه نمی داد تا الآن که اتفاق افتاد.
وی با اشاره به اینکه همه فیلم های من در ادامه هم است گفت: برایم جذاب بود فیلمی که در روستا باشد و بتوانم از این مرکزیت در بیایم و هر چه بیشتر تحقیق کردم، بیشتر جذاب شد ضمن اینکه بازی کردن با بازیگرانی که تجربه های بیشتری از من داشتند و سنشان هم بیشتر بود بسیار برایم جذاب بود و لذت بردم و می برم.
کارگردان فیلم خروج همچنین گفت: گریم رئیس جمهور همان بود که دیدید و ما به این نتیجه رسیدیم نه طور دیگری نشان دادن آن و نخواستیم شباهتی وجود داشته باشد.
حاتمی کیا درباره توجه به فیلمش توسط جشنواره های مختلف گفت: آن قدر فیلم در طول این 35 سال ساخته ام که این اتفاق ها عجیب نیست، البته خوشحال می شوم که به فیلم توجه شود ولی اگر توجه هم نشود مهم نیست، من عادت دارم به این قضایا که فیلم در جشنواره با مشکل مواجه شود بستگی دارد به داورهایی که هستند. مگر به فیلم چ و خیلی سال ها پیش به فیلم برج مینو و پیراهن یوسف توجه شد؟
وی درباره لهجه بازیگران فیلمش که هر یک متعلق به گوشه ای از ایران بود گفت: به جهت اینکه زمین های مربوط به کشاورزان در داستان واقعی زمین های تعاونی بود انواع اقلیم ها آنجا حضور داشتند و من دلم می خواهد بگویم یک موضوع گوشه ایران نیست و در هر جا شمال، جنوب، شرق و غرب می تواند جریان داشته باشد، به همین جهت چند لهجه را انتخاب کردم.
حاتمی کیا در ادامه گفت: موضوع فیلم مربوط به داستان واقعی است که در منطقه شوشتر بوده است و همه آنچه اتفاق افتاده است در فیلم گذاشتم.
وی با اشاره به آرای مردمی جشنواره که نشان می دهد فیلم او جزو پنج فیلم برتر نیست افزود: فیلم را من یک شوخی بزرگ می دانم، اتفاقی که افتاده است در واقع یک شوخی است چرا که اصلاً امکان ندارد چنین چیزی و محال است، ای کاش بعداً یک هیأتی تشکیل شود و این چند سال اخیر را تحقیق کند که آراء را کسانی که جمع آوری و مدیریتش را بر عهده دارند چگونه یک مهندسی ساده انجام می دهند که در عین حال پیچیده است.
کارگردان فیلم خروج افزود: اشکالی هم ندارد، من همه را به زمان ارجاع می دهم، زمان نشان می دهد کدام فیلم در ذهن مردم می ماند یا نمی ماند.اینها قانون همیشگی سینماست
حاتمی کیا گفت: خدا را شکر می کنم طیف مخالفم در نقد این فیلمم انواع طیف ها بوده اما معتقدم فیلم خروج را می شود خوشتان بیاید یا نیاید ولی بی ادبی را خوشم نمی آید.
وی با نقد بعضی رفتارها در نقد فیلم و نشست خبری گفت: چرا جنس رفتارها دادگاهی است یعنی برای من به عنوان یک سرباز، این چه زبان بی حیایی است که گاهی بی ادب می شویم. خب من دهه ام گذشته است، جمله خودم را به خودم پس می دهید؟ این چه روشی است، آیا جای علی حاتمی پر شد، لذت می برید، بدانید من دلخور هستم از این فضا.
حاتمی کیا گفت: من 20 بار این بالا آمده ام و در نشست های خبری فیلمم حضور داشته ام چرا سال به سال دارد سخت تر می شود؟ چرا دارد مثل فشار قبر می شود، بدانید از این تنش که شما می سازید بیزارم، من عمرم را برای فیلمم می گذارم و برای هر فیلم هم زحمت می کشم، چرا این گونه عمل می شود؟ طغیان گری و بی حیایی تا این حد، اگر از فیلمی خوشتان نمی آید چرا این گونه گیر می دهید؟
وی همچنین گفت: بیایید این کنار هم بودن را افتخار کنیم، ما سربازان فرهنگی این میهن هستیم، باید در کنار هم باشیم.
کارگردان فیلم خروج همچنین درباره نوع فیلم خود که یک فیلم جاده ای است گفت: فیلم جاده ای را دوست دارم و تا حالا رخ نداده بود که رخ داد، کار آسانی هم نبود از شخص آقای فرامرز قریبیان تشکر می کنم باورم نمی شد چنین شخصیت فرهیخته ای را که روی اصول بیایند و تمرین کنند بر خلاف سایر بازیگران به ویژه آن که کار بسیار مشکلات داشت مانند کار با تراکتور اما دیدیم که استاد همچنان غرق در صحنه شده اند و کمک می کنند تا کار پیش برود بنابراین من سر تعظیم فرود می آورم.
حاتمی کیا افزود: من سه بار فیلمنامه خروج را نوشتم و هر بار شخصیتی داشته ولی وقتی این اتفاق واقعی رخ داد و سال 97 متوجه شدم و دیدم این مسیر که مستند هست دنبال کنم.
وی درباره تفاوت کارهای قبلی اش با خروج گفت: من همیشه تنوع را دوست داشته و دارم، انواع فیلم ها را هم ساخته ام از آژانس شیشه ای که داخل یک آژانس است و محیط های دیگری که تنها با یک بازیگر پیش بردم تا این فیلم آخر، در واقع می خواهم بگویم سینما مسأله من است، این چشم های انصاف کجاست؟ ما زحمت کشیدیم، گرمای هوا و سرما چشیدیم و سعی کردم سینما بسازم. تلاشم هم این بود که اتفاق افتاد، همیشه هم تلاشم این بود که تجربه ها از لحاظ سینمایی اتفاق بیفتند.
حاتمی کیا در جواب اینکه نگاهش به شیوه های اعتراض در کشورمان چگونه است؟ گفت: ما الآن در فرانسه شاهد هستیم که این اتفاق چند سال است که دارد اتفاق می افتد و در یک جای مشخص اعتراض می کنند و ما نتوانستیم که باید بشود که مطالبه به حق هم هست و باید جایی باشد که اعتراض کنند.
وی افزود: فیلمنامه خروج برای زمانی بود که اصلاً اتفاقات آبان ماه نبود و هیچ ربطی به این ماجراها ندارد به هر حال این مطالبه گری باید اتفاق بیفتد و امیدوارم در مقاطع جدید بدانند که باید پاسخگو باشند و پاسخگو بشوند.
کارگردان فیلم خروج گفت: خوشحالم که من هم بتوانیم سهمی داشته باشم در این مطالبه گری با ساختن فیلم خروج، کشورم را دوست دارم و معتقدم این ها که از مناطق دور آمده بودند مرکز شهر مطالبه دارند و لازم است برای آن فکری شود.
حاتمی کیا در پاسخ به سوالی درباره ساختن فیلم با موضوع حاج قاسم سلیمانی گفت: یک روز آرزویم ساختن فیلم برای چمران بود ولی الآن دوست دارم برای حاج قاسم هم بسازم، نمی دانم چه بشود؟
وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: پیرمردهای فیلم من در واقع نسبت به نسل جوان مطالبه آزادیخواهی داشتند و با توجه به اینکه از رزمندگان جنگ هم در بینشان بود باید سنگ اصلی را به سینه بزنند و حق داشته باشند در واقعیت و به نوعی فیلمنامه من دارد همین موضوع را می گوید.
حاتمی کیا گفت: نسبت به وقایع سیاسی و اجتماعی، اهل بیانیه دادن نیستم، ترجیح می دهم فیلم بسازم و آنچه به عنوان فیلمساز فکر می کنم در فیلمم بیان کنم وگرنه داشتن صفحه اینستاگرام و دو جمله نوشتن در آن هنر بزرگی نیست، الآن هم که این گونه است می شود همین اتفاقی که می بینید که فیلم مرا از آراء درآوردند.
وی در جواب یکی از سوالات که پرسیده شد این فیلم با آثار قبلی حاتمی کیا تفاوت داشت و ما انتظارمان از وی مانند فیلم های قبلی اش بود گفت: من حاتمی کیا هستم، این که شما انتظار دارید حاتمی کیای شماست ، من نیستم، حاتمی کیا الآن جلوی شماست در حالی که انواع فیلم ها را ساخته، اگر بخواهم بیفتم جلوی شما معلوم نیست آخرتم به کجا بیفتد؟ آنچه می بینید من الآن ساخته ام همان است که بلدم و حسم بوده است.
همیشه همین گونه بوده است که حس و حالم را به تصویر کشیده ام، الحمدلله از گذشته تا الآن.
کارگردان فیلم خروج با اشاره به سرمایه گذار فیلم که سازمان اوج است گفت: من یک فیلم سفارشی نساخته ام، واقعیت این است که سازمان اوج حتی یک نقطه هم به فیلمنامه اضافه نکرد حتی من به آقای احسان محمد حسنی رئیس سازمان اوج گفتم این فیلم شما را اذیت خواهد کرد، گفت "نه این فیلم ما هم هست" با این حال حتی یک نقطه هم تغییر ندادند.
حاتمی کیا افزود: حاتمی کیا همین است که می بینید، دلش می لرزد یک چیزی می گوید، می خندد یک چیزی می گوید، بر اساس احوالات روز و حال خود حرف می زند، این که شما می گویید من انتظار دارم از حاتمی کیا یا بعید بود از او، به من بگویید کدام و کجای کارید؟ من هر چه خواستم ساختم تا الآن که ممکن است مورد پسند شما واقع شود یا نشود. من فیلمم را ساختم و حرفم را زدم، همیشه هم همین طور است و بدانید این که مرا تقسیم کنید این ور یا آن ور نبوده ام.
وی درباره بودجه فیلم در پاسخ به سوال دیگری گفت: من هر فیلمی بسازم بالأخره بخش های مختلف چه اوج باشد یا جای دیگر مثل وزارت ارشاد یا تلویزیون هزینه اش را می دهند اما نمی دانم سازمان اوج چه عصبیتی در شما ایجاد کرده، آیا اوج جای شما را تنگ کرده؟ سازمان اوج به دلیل کم کاری جاهای دیگر مثل وزارت ارشاد آمده و دارد این گونه سوژه ها را می سازد چرا این را مشکل می دانید؟
حاتمی کیا افزود: البته من می دانم مشکل جای دیگر است، من هم می توانم بروم با تهیه کننده های دیگر که نمی خواهم اینجا درباره شان حرف بزنم فیلم بسازم اما نمی خواهم. جایی که من الآن هستم لااقل می دانم دارم با چه کسی کار می کنم.
وی در مورد یکی از سکانس های فیلم با حضور مشاور رئیس جمهور گفت: این سکانس را دو گونه فیلم برداری کردم هم لباس شخصی و هم لباس روحانی که در نهایت دیدید لباس روحانی به او می آید.
فرامرز قریبیان: خروج بهترین فیلم من است
فرامرز قریبیان بازیگر فیلم خروج در نشست خبری این فیلم در حضور اهالی رسانه اعلام کرد که خروج بهترین فیلم بازیگری اوست و تصمیم دارد دیگر در هیچ فیلمی بازی نکند.
وی افزود: نقش های معترض را همیشه دوست داشته و دارم چون خودم هم معترضم از فیلم خاک، گوزن ها، سفیر، سناتور، همه نقش ها را دوست داشتم چون به نوعی اعتراض در آنها جریان داشته. فیلم ترن نیز همین طور و الآن هم فیلم خروج که به عقیده خودم من هم یک بخشی از آن هستم.
فرامرز قریبیان درباره حضور خود در جشنواره فیلم فجر پس از سال ها دوری گفت: بعد از فیلم گناهکاران که هفت سال پیش بود در هیچ جشنواره ای شرکت نکردم و نیز در مصاحبه های مطبوعاتی نبودم، سال ها بود که تلفنی عذرخواهی می کردم، حدود 20 فیلمنامه را خواندم ولی هیچ کدام را بازی نکردم ولی وقتی فیلمنامه را خواندم دیدم با این فیلم دوست دارم حرفه ام را به پایان برسانم، نقش خود را در فیلم خروج دوست داشتم و هنوز معتقدم خروج بهترین فیلم من است.
وی درباره چگونه شکل گرفتن این همکاری گفت: همکاری به این علت به وجود آمد که فیلمنامه زیبایی داشت و امروز هم که اینجا هستم خواستم بگویم با این کار بازیگری ام را پایان می دهم.
بازیگر فیلم خروج در پاسخ به چرایی این تصمیم گفت: به دلیل اینکه حوصله بچه بازی و غرض ورزی برخی مسئولان سینما را ندارم.
فرامرز قریبیان افزود: دلیل اینکه سال ها در جشنواره اصلاً شرکت نمی کردم و حالا تصمیم گرفتم که شرکت کنم این است که دوست داشتم این فیلم را به دلیل اتفاقاتی که در روزهای اخیر برایش رقم خورد حمایت کنم. این را هم بگویم اغلب منتقدان دولتی هستند که دارند فیلم را می زنند و انتقاد می کنند.
وی افزود: سالهاست که به جشنواره نیامدم و الآن هم به خاطر همین مسائل نمی آمدم، این بار وقتی دیدم در این دو سه سال اخیر اتفاقاتی مانند حذف فیلم از آرای مردمی افتاده است تصمیم گرفتم بیایم و از فیلم دفاع کنم.
فرامرز قریبیان با یادآوری داوری جشنواره فجر در سال های گذشته گفت: اگر خاطرتان باشد در زمان فیلم عصبانی نیستم یکی از داورها بودم و آن سال جایزه متعلق به نوید محمدزاده بود، من هم پایش ایستاده ام، می خواهم بدانید ما این چیزها را از قبل دیده ایم که در جشنواره چه اتفاقاتی افتاده، مانند فیلم 360 درجه که پسرم ساخت و من تهیه کننده بودم و فیلم ما را اصلاً در جشنواره نگذاشتند. رأی را عوض می کنید؟ این کارها چیست؟ می خواهم بدانید که این اتفاق ها که برای فیلم ما پیش آمده مسبوق به سابقه است.
در ادامه این نشست خبری پانته آ پناهی ها دیگر بازیگر این فیلم درباره نقش خود گفت: درباره تکرار شدن نقشم در سال های اخیر باید بگویم که سعی کردم این اتفاق نیفتد که امیدوارم این گونه باشد.
سام قریبیان دیگر بازیگر این فیلم گفت: فرصتی بود که آقای حاتمی کیا برایم فراهم آورد و سعی کردم از این فرصت نهایت استفاده را ببرم، یکی از تجربه های من را که مربوط به سال های پیش بود تکرار کردم.
گفتنی است این نشست خبری طولانی ترین نشست خبری جشنواره تا کنون بود که بارها با تنش و قطع جلسه توسط حاضران و سر و صدا و اخلال روبرو شد. خروج بیستمین ساخته حاتمی کیا است که در بخش مسابقه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
در هفتمین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در سانس اول به دهه 60 رفتیم و از حزب توده شنیدیم.لباس شخصی اولین فیلم بلند داستانی امیر عباس ربیعی اگر چه به لحاظ فرم شباهت هایی به ماجرای نیمروز 1 محمد حسین مهدویان داشت اما حضور بازیگران متبحر تئاتری و بازی خوبشان همچنین نوع فیلمبرداری کار سبب شد نظر منتقدان و مخاطبان به فیلم جلب شود.
افزون بر اینها ابراهیم حاتمی کیا مشاور کارگردان بود و نقش بسزایی در کارگردانی قابل قبول اثر داشت.
اما چند روز پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر سکانسی از فیلم در فضای مجازی منتشر شد. سکانسی که در فیلم آن را ندیدیم.
همین اتفاق به مهم ترین حاشیه نشست لباس شخصی تبدیل شد.
امیر عباس ربیعی می گفت سکانس هایی از فیلم حذف شده که اگر حذف نمی شد به بهتر شدن فیلم کمک می کرد.
اما تهیه کننده فیلم معتقد بود حذف آن سکانس ها به فیلم کمک کرده است.
شباهت بازی نقش اول فیلم با نوید محمد زاده هم از سوالاتی بود که مطرح شد و بازیگردان فیلم گفت اگر یادتان بیاید در ابتدا که نوید محمد زاده به سینما آمده بود هم می گفتید بازیش شبیه حامد بهداد است.
حبیب الله والی نژاد تهیه کننده این فیلم که معمولا کمتر جلوی دوربین رسانه ها حاضر می شود متنی را برای اهالی رسانه خواند.
در بخشی از این متن آمده بود اوج و آثارش قربانیِ نگاهِ غیرحرفهایِ، محافظه کار و مصلحت سنج تصمیم گیرانی می شود که حاضرند چشمشان را بر برتری های این اثر ببندند و در زیر فشارهای بیرونی، آن را ذبح کنند.