به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما خوشبخت کارگردان و نویسنده گفت: این فیلم در ارتباط با رسانه است و از اهالی رسانه میخواهم آن را حمایت کنند.
وی افزود: ۱۰ نوع عقیده متفاوت در این فیلم حضور دارد و این موضوع که این ۱۰ نفر با رادیو در کنار رشادتهای دیگر نیروها و مردم، شهر را نجات میدهند و این نشان از همدلی آنها دارد و بیانگر این نکته است که ما هم اگر گذشته را رها نکنیم میتوانیم آینده را بسازیم.
وی درباره منابع مطالعه فیلم و تحقیقاتشان اظهار کرد: کتاب «فرکانس یازده ۶۰» اصلیترین منبع ما بود و در کنار آن از منابع تحقیقی چند کتاب و مصاحبه با کارمندان رادیو نیز استفاده کردیم.
آقای خوشبخت در خصوص نگارش فیلمنامه "آبادان یازده۶۰" گفت: این نسخه نهایی فیلم نیست و بعد از جشنواره، فیلم کامل میشود، همه بخشهای این فیلم به واقعیت نزدیک بود و برخی از اسامی فیلم واقعی بود. به جز بیست دقیقه آخر فیلم، مابقی آن برگرفته از واقعیت بود.
وی همچنین در ارتباط با انتخاب بازیگران گفت: واقعگرا بودن فیلم و شخصیتهای آن برای ما خیلی اهمیت داشت و بازی آنها نباید به چشم میآمد. ما به دنبال این بودیم که گریم بازیگرها خیلی به چشم نیاید.
طراح چهره پردازی فیلم نیز اظهار کرد: از روز اول تصمیم گرفتیم در گریم نقشها را به مستندها نزدیک کنیم و چیزی از گریمها بیرون نزند.
کلامی تهیهکننده فیلم هم درباره این فیلم گفت: در مورد انتخاب این داستان فیلمنامهای را خواندم و اصل داستان و ماجرای آن را دوست داشتم به این دلیل که قهرمان بازی داشت و مقاومت مردمی را نشان میداد. در جنگ تنها کسانی که در خط مقدم جنگیدند دفاعکننده از میهن نبودند بلکه در پشت خط مقدم نیز بسیاری از افراد فداکاری کردند. ما به دنبال نشان دادن آنها و یادآوری تلاشهایشان بودیم.
وی درباره عدم حضور بازیگران چهره در فیلم افزود: انتخاب بازیگران شناخته شده در دیده شدن فیلم موثر است، اما ما به دنبال گران تمام شدن هزینه فیلم نبودیم.
علیرضا کمالی بازیگر نقش اول فیلم در خصوص نقش خود در «آبادان ۱۱۶۰» گفت: من این فیلم را بازی کردم و توضیح اضافی ندارم. حرف زدن در اینباره به زیر متنی احتیاج دارد و من باید از آن فاصله بگیرم.
محمدی نیز درباره حضور در این فیلم بیان کرد: باراولی بود که فیلم را دیدم و امیدوارم عضو خوبی برای این فیلم بوده باشم و راضی از سالن خارج شده باشید.
ویدا جوان در ارتباط با ایفای نقش همسر یک رزمنده بیان داشت: این نقش را دوست داشتم به این دلیل که تحولی در شخصیت کارکتر شکل میگیرد. او در گیر فضای جنگ میشود و خود را فدا میکند.
شبنم گودرزی دیگر بازیگر فیلم درباره حضورش توضیح داد: به این دلیل که عاشق فضای فیلمهای هشت سال دفاع مقدس هستم، برایم جذاب بود. نقش برای من نقش سختی بود و از من فاصله داشت.
امجدیان منتقد حاضر در نشست نیز درباره فیلم گفت: لوکیشن محدود فیلم، حس حبس را به مخاطب القا میکرد. همه چیز فیلم به قاعده بود و به دنبال قهرمان بازی نبود. حس میکنم این فیلم یکی از بهترین فیلمهای جشنواره است.
سهراب خسروی در ارتباط با تدوین این فیلم بیان کرد: تدوین این فیلم کار بسیار سختی بود و اجازه دسترسی به آرشیوهای فیلم را به سختی به دست آوردیم. گروه ۵۰ نفرهایی روی این فیلم کار کردند و بخش مستند کمک میکند که واقعیت جریان فیلم را بیشتر ببینیم و حس کنیم.
بهزاد عبدی در ارتباط با موسیقی فیلم گفت: موسیقی فیلم در همه بخشهای آن وجود داشت و کم حجم هم نبود. در این فیلم صدای موج رادیو تکرار شد و در آخر این موج رادیو تبدیل به موسیقی فیلم شد.
صمدی هم در پاسخ به این انتقاد که لباس بازیگران بیشتر از اینکه شبیه به دهه ۶۰ باشد به بسیجیهای دهه ۹۰ شباهت دارد، گفت: ما در مرحله پیش تولید بیش از هزار عکس دیدیم و لباسها از روی یکسری از عکسها و براساس مستندات انتخاب شدند.
در نشست خبری فیلم «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی و نویسندگی مهرداد خوشبخت؛ عوامل فیلم، حسن کلامی (تهیهکننده)، علیرضا کمالی، شبنم گودرزی، ویدا جوان و حمیدرضا محمدی (بازیگران فیلم)، بهزادعبدی (آهنگساز)، مهدی جعفری (فیلمبرداری)، سهراب خسروی (تدوینگر)، محمود دهقانی (طراح چهره پردازی)، جعفرمحمدشاهی (طراح صحنه)، زهراصمدی (طراح لباس) و کیوان امجدیان (منتقد) حضور داشتند