به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی، مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران گفت: در زمینه شرکت سایپا دیزل، پروندههای زیادی وجود دارد و خودروهایی که طبق تعهد باید به مردم تحویل داده میشده، نزدیک به ۲۲۰۰ خودرو است.
محمدعلی اسفنانی درباره شرکتهای خودروساز و انجام تعهداتشان نسبت به مردم افزود:دو شرکت ایرانخودرو و سایپا مجموعههای مختلفی دارند. در این دو شرکت علاوه بر تولید خودروهای سواری، بخش دیزل هم وجود دارد که کامیون و کامیونت تولید میشود.
وی ادامه داد: البته همه این پروندهها منتهی به شکایت نشده و خیلیها با هماهنگی حل شده و به رسیدگی نرسیده و برای خیلی از پروندهها هم حکم، صادر و در حال اجراست.
مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران در مورد شرکت سایپا دیزل اظهار داشت: متاسفانه تعهدات زیادی وجود دارد و خودروهایی که طبق تعهد باید به مردم تحویل داده میشده، نزدیک به ۲۲۰۰ خودرو است.
اسفنانی ادامه داد: تعداد محدودی در این خصوص اعلام شکایت شده که بخشی از آن حکمشان صادر و اجرا شده، اما در مورد مابقی، نشستهای متعددی با مدیرعامل دیزل و مسؤولان برگزار شده که همزمان با اعلام شکایت، بخشی از تعهدات در حال انجام است و بخش دیگر نیز در حال توافق هستند.
امکان تحویل همه تعهدات مقدور نیستوی ادامه داد: به حسب ظاهر امکان تحویل همه تعهدات مقدور نیست و تحریمها مانع شده؛ اما براساس میزان قطعات وارداتی و آنچه که از گمرک ترخیص شده یا در گمرک وجود دارد، شرکتها میتوانند تا حدی به تعهدات خود عمل کنند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران اظهار کرد: در مورد مابقی این شکایات نیز باید مشتریان توافق کنند تا به نحو منطقی که قابل دفاع باشد و هیچیک از طرفین متضرر نشوند، به تعهدات عمل شود.
تفاوت قیمت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیونی در هر خودرواسفنانی افزود: متاسفانه موضوعی که در بحث سایپا دیزل مطرح است، بحث تفاوت قیمتِ بالاست. خودرویی که متعهد کردهاند تا تحویل مشتری دهند با قیمت بازار امروز تفاوت زیادی دارد و باید این امر به نحوی مدیریت شود.
وی گفت: این تفاوت قیمت در هر خودروی دیزلی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده که رقم بالایی است و این تفاوت قیمت نسبت به قیمت متعهدشده و آنچه در بازار موجود است، وجود دارد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران اظهار داشت: با توجه به اینکه این اختلاف قیمت بالاست، امکان اینکه شرکت متحمل این هزینه شود وجود ندارد و از آن طرف هم ثبتنامشدگان حاضر به گذشت از خودروی خود نیستند، بنابراین باید طرفین در این خصوص به توافقی برسند.
پرداخت نشدن تعهدات در شرکت سیتروئناسفنانی افزود: شرکتهای دیگری مثل سایپا سیتروئن و شرکتهای دیگر نیز در مجموعه سایپا و ایرانخودرو هستند که تعهداتی دارند، اما خوشبختانه در بخش سواری و آنچه در کشور ساخته میشود، امید است که به همه تعهدات عمل شود و مشکلی نباشد.
۵ پرونده خودرویی در سایپا دیزلوی ادامه داد: بخش دیزلها مقداری با مشکل برخوردهایم که آنها باید به تعهدات خود عمل کنند و در زمینه سایپا دیزل ۵ پرونده خودرویی وجود دارد که البته در زمینه خودروسازهای داخلی وضعیت خیلی غیرقابل معمول نیست.
امکان محال برای صفر شدن معوقات خودرویی تا پایان سالمدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران در مورد پرداخت معوقات این دو شرکت خودروساز تا پایان سال گفت: ممکن است که این معوقات به صفر نرسند، اما این توان را دارند که تولیدات خود را به نحوی مدیریت کنند که بتوانند در یک مدت زمان به تمام تعهدات خود عمل کنند.