با توجه به ظرفیتهای بزرگ ایجاد شده
سال آینده، سال شکوفایی تولیدات داخلی در صنعت ریلی
مدیرعامل شرکت راه آهن:بدون شک سال آینده سال شکوفایی استفاده از تولیدات داخلی در بخش حمل و نقل ریلی کشور خواهد بود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه همایش حمل و نقل ریلی و رونق تولید فرصتها و ظرفیتها که امروز در دانشگاه علم و صنعت تهران برگزار شد در مصاحبه با خبرنگاران گفت: با توجه به ظرفیتهای بزرگ ایجاد شده و اشتیاق تولید کنندگان و ثبت سفارشهای خریداران، بدون شک سال آینده سال شکوفایی استفاده از تولیدات داخلی در بخش حمل و نقل ریلی کشور خواهد بود.
آقای سعید رسولی افزود: در بخش ریل، قرارداد خرید ۴۰ هزار تن ریل با شرکت ذوب آهن اصفهان منعقد کرده ایم که تاکنون ۳ هزار تن آن تحویل گرفته و نصب شده یا در حال نصب است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اخیرا در نشستی با مدیران این شرکت، راههای توسعه همکاریها در زمینه تامین ریل و همچنین حمل و نقل مواد اولیه این شرکت مورد توافق اولیه قرار گرفت.
وی با اشاره به شعار حمایت از تولید داخل و رونق تولید در ابتدای سال توسط مقام معظم رهبری گفت: از همان ابتدای سال، راه آهن تلاش کرد این شعار را در صنعت ریلی نهادینه کند و با تلاشهای زیاد موفق شدیم در این زمینه به توفیقات زیادی دست یابیم.
رسولی افزود: پیش بینی میکنیم سال آینده سال جهش و شکوفایی در استفاده از تولیدات داخلی در بخش حمل و نقل ریلی کشور باشد.
وی توسعه کمی و کیفی شبکه ریلی در کشور را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در سالهای اخیر ۴ مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شده اند و بزودی با اتصال بستان آباد به تبریز، مرکز آذربایجان شرقی از یک مسیر کوتاهتر و میانبر به تهران متصل خواهد شد.
رسولی همچنین در همایش صنعت ریلی و رونق تولید فرصتها و ظرفیتها در سخنانی افزود: تولید ریل ملی از دیرباز آرزوی ما بوده است و امروز به نقطهای رسیدهایم که ذوبآهن اصفهان آماده پذیرش و سفارش برای تولید است.
وی ادامه داد: در ۱۰ ماه امسال رکورد تولید در ۲۰ سال گذشته را پشت سر گذاشتیم و ۴۵۶ دستگاه انواع ناوگان ریلی اعم از لکوموتیو، واگن مسافری، باری و خودکشش را در کارخانجات داخلی تولید و وارد شبکه ریلی کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۳ درصد رشد داشت.
مدیرعامل راه آهن گفت: در نمایشگاه حمل و نقل ریلی که اردیبهشت امسال برگزار کردیم تولیدات داخلی خوب و باکیفیتی در عرصههای مختلف در حوزه ریلی به نمایش گذاشته شد و تولید کنندگان ما ثابت کردند که تمایل دارند تخصص خود را در تولید داخلی به کار گیرند در حالیکه اگر در بخشهای دیگری به کار میگرفتند سودهای بیشتری نصیب شان میشد.
وی با اشاره به اینکه در طرحهای ریلی و تامین ناوگان، منتظر فرصت تقویمی نمیمانیم و پس از تکمیل، افتتاح به سرعت انجام میشود، افزود: در سالی از رونق تولید صحبت میکنیم که حداکثر هجمه به اقتصاد کشور در حال وارد شدن است. مسئول عالی نظامی مملکت ما را ترور میکنند و حتی تحریمها از پروتکل عادی خود هم خارج شده و تلاش میکنند با شیوههای نو، راههای تنفسی ما را قطع کنند.
رسولی گفت: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بحث ارتباط با صنعت وجود دارد که واحدهای سازمانی آن در دانشگاهها است، صنعت و دانشگاههای ما باید با هم مرتبط باشند تا موجب توسعه صنعت و بلوغ واحدهای دانشگاهی شود.
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: در شرکت راه آهن، دفتر ارتباط با دانشگاه ایجاد کردیم و برنامههای متنوعی برای توسعه همکاری با دانشگاهها داریم.
رسولی گفت: همچنین بزودی تفاهم نامه همکاری به شکل اجرایی با دانشگاه علم و صنعت امضا میکنیم. در این باره ۱۲۷ مسئله را از بین مسائل موجود صنعت احصاء کردهایم و ۱۲ موضوع مهم انتخاب شده است و همچنین ۱۲ کارگروه عملیاتی از جمله در ارتباط با موضوع کلیدی بهره وری، ایجاد کردهایم.
وی افزود: در ترکیب این کمیتهها، مدیران اجرایی راه آهن، کارشناسان راه آهن، اساتید دانشگاه و پیشکسوتهای بازنشسته راه آهن عضو هستند، کمیتهها مسئولیت دارند در کوتاه مدت و زمان مناسب، نسخه اجرایی به مدیریت راه آهن تحویل دهند و باید ۱۲ نسخه اجرایی در این باره به ما بدهند.
مدیرعامل راهآهن اضافه کرد: امسال از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ استفاده کردهایم و ۲ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه را در ۲۷ اسفند ۹۷ با سازمان برنامه و بودجه به امضا رساندیم.
رسولی گفت: بر اساس این تفاهمنامه، قراردادهای عاملیت با ۴ بانک منعقد شد. یعنی از منابع خود مشارکت کردند، تخصیص مرحله اول ۲۰ درصد بود که ۹۶ میلیارد تومان شد و بانکها هم ۴۰۰ میلیارد تومان منابع گذاشتند و در حال حاضر واگنهای تبصره ۱۸ در حال ساخت است.