پخش زنده
امروز: -
نمایندگان مجلس کالاها و خدمات معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را مشخص کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از خانه ملت نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده با تصویب ماده ۹ لایحه مذکور که درباره معافیت کالاها و خدمات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بود، موافقت کردند.
در ماده ۹ آمده است:
عرضه کالاها و ارائه خدمات زیر از پرداخت مالیات و عوارض معاف میباشد.
الف- کالاها
۱- کلیه محصولات کشاورزی فرآوری نشده مشتمل بر محصولات خام زراعی و باغی، گیاهان دارویی، محصولات مرتعی، محصولات جنگل (از جمله چوب خام)، محصولات گلخانه (از جمله سبزی، صیفی، گل و گیاه و انواع قارچ.)
تبصره- فعالیتهای مربوط به مراحل بستهبندی، انبارداری و نگهداری محصول در دمای مناسب در سردخانه، انجماد محصول (شامل سردخانه)، پاک کردن، درجه بندی، بوجاری بذور، پوستگیری مانند شالیکوبی، شستشو، تمیزکاری، تفکیک، همگنسازی، خشککردن انواع محصولات مانند چای، کشمش و خرما با روشهای مختلف، تفتدادن مانند پخت نخود و پنبهپاککنی، فرآوری محصولات کشاورزی محسوب نمیشود. ارائه خدمات مزبور به محصولات کشاورزی مشمول مالیات فروش نیست.
۲- دام زنده و خوراک آن، کلیه مواد اصلی تولید مثل دام زنده مطابق پروانه صادره توسط وزارت جهاد کشاورزی، کمپوست، کشت بافت و بستر آماده کشت بافت.
تبصره- دام به حیواناتی (شامل چهارپایان، پرندگان، آبزیان و حشرات) اطلاق میگردد که برای امور تغذیة انسان یا دام و فعالیتهای اقتصادی، تولیدی و آزمایشگاهی، تولید، نگهداری و پرورش داده میشوند.
۳- بذر، نشاء، نهال، سم و کود؛
۴- آب مصارف کشاورزی؛
۵- کالاهای زیر:
۵-۱- شیر، پنیر و ماست؛
۵-۲- تخم ماکیان؛
۵-۳- آرد و نان؛
۵-۴- انواع گوشت و فرآوردههای گوشتی؛
۵-۵- برنج، حبوبات، سویا و پروتئین سویا؛
۵-۶- انواع روغنهای خوراکی اعم از حیوانی و گیاهی؛
۵-۷- شیرخشک مخصوص تغذیه کودکان؛
۶- انواع کالاهای زیر:
۶-۱ - خمیر کاغذ و کاغذ باطله؛
۶-۲ - دفتر تحریر؛
۳-۶- کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه؛
۷- نسخههای کاغذی و الکترونیکی محصولات زیر:
۷-۱ -کتاب؛
۷-۲ - روزنامه؛
۷-۳- مجله و نشریه؛
۸ کالاهای وارده همراه مسافر برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق قانون مقررات صادرات و واردات؛
۱۰ دارائیهای غیرمنقول و انواع حوالههای کاغذی یا الکترونیکی مبتنی بر آنها.
تبصره- معافیت موضوع این جزء مانع وضع عوارض محلی توسط شوراهای اسلامی شهر و بخش بر املاک، مستغلات، اراضی و فضاهای شهری و روستایی نمیباشد.
۱۱ هرگونه انتقال دارایی به/ از صندوقهای سرمایهگذاری پروژه موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب ۲۵/ ۰۹/ ۱۳۸۸ یا شرکتهای فرعی صندوقهای سرمایهگذاری پروژه، به عنوان آورده غیر نقد شرکاء در همان صندوقهای سرمایهگذاری پروژه.
تبصره- در صورتی که مالکیت و مدیریت شرکتهای فرعی صندوقهای سرمایهگذاری پروژه متعلق به صندوقهای سرمایهگذاری پروژه موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی باشد، هرگونه انتقال دارایی به/ از شرکتهای فرعی صندوقهای سرمایهگذاری پروژه که صرفاً در راستای اجرای پروژه و مرتبط با وظایف صندوقهای مذکور باشد، مشمول مالیات نیست.
۱۲- هرگونه انتقال دارایی از/ به نهاد واسط موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی
۱۳- فرش دستباف و مواد اولیه اصلی آن؛
۱۴- صنایع دستی تولید داخل موضوع ماده (۱) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مصوب ۲۶/ ۱۰/ ۱۳۹۶ مطابق فهرستی که تا پایان دی ماه هر سال توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد میشود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد
۱۵- انواع دارو و واکسن (انسانی و دامی)، لوازم مصرفی درمانی و توانبخشی؛
۱۶- رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی، تجهیزات نظامی و اطلاعاتی موضوع بندهای «پ»، «ت» و «ث» ماده (۱۱۹) قانون امور گمرکی مصوب ۲۲/ ۰۸/ ۱۳۹۰ با رعایت ترتیبات مقرر در بندهای مذکور.
تبصره- معافیت این جزء در خصوص اقلام موضوع بند «پ» ماده (۱۱۹) قانون امور گمرکی در حوزه دفاعی با اعلام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی قابل اعمال است.
۱۷ - تجهیزات و اقلام با کاربرد صرفاً دفاعی، نظامی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی.
تبصره ۱- فهرست این تجهیزات و اقلام با پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح به تصویب هیأت وزیران میرسد.
تبصره ۲- واردات کالاهای موضوع جزءهای (۲)، (۶)، (۹)، (۱۶) و (۱۷) بند «الف» این ماده معاف از پرداخت مالیات میباشد. واردات کالاهای موضوع جزءهای (۱)، (۳)، (۵) و (۱۳) بند «الف» این ماده مشمول معافیت نبوده و مالیات با نرخ استاندارد نهدرصد (۹%) در مبادی گمرکی به آن تعلق میگیرد. عرضه این کالاها در داخل کشور، مانند عرضه کالاهای مشابه داخلی از پرداخت مالیات معاف است. در خصوص جزء (۱۵) این بند، در صورتی که با تأیید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کالای مورد نظر مشابه داخلی نداشته باشد، واردات آن از پرداخت مالیات معاف میباشد و اگر واردات کالای موردنظر به دلیل کمبود تولید داخل نسبت به نیاز بازار، ضرورت داشته باشد، واردات کالای مزبور با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان داخل، مشمول مالیات با نرخ سهدرصد (۳%) در مبادی گمرکی میباشد. عرضه این کالاها در داخل کشور، مانند عرضه کالاهای مشابه داخلی از پرداخت مالیات معاف است.
تبصره ۳- تولیدکنندگان و یا عرضه کنندگان کالاهای موضوع این بند مکلفند که برچسب معافیت از مالیات بر ارزش افزوده را بر روی بسته بندی کالاهای مذکور درج نمایند. سازمان مکلف است فهرست کالاها و خدمات معاف از مالیات را از طریق شیوههای مناسب از جمله درج در سامانه عملیات الکترونیکی سازمان به اطلاع عموم مردم برساند. سازمان مکلف است که امکان دریافت گزارشهای مردمی مبنی بر دریافت مالیات توسط عرضه کنندگان کالاها و خدمات معاف از مالیات را از طریق سامانه عملیات الکترونیکی خود فراهم نماید. دریافت مالیات از کالاها و خدمات معاف توسط عرضه کنندگان آنها مشمول جریمهای معادل دو برابر مالیات دریافتی بوده و قابل بخشودگی نمیباشد.
تبصره ۴- واردات کالاهای اهدایی به صورت بلاعوض به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان اورژانس کشور، سازمان بهزیستی، آستانهای مقدسه و کمیته امداد امام خمینی با تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی، حوزههای علمیه با تأیید مرکز مدیریت حوزه علمیه استان مربوطه و مؤسسات خیریه با تأیید مراجع صادرکننده مجوز آنها از پرداخت مالیات معاف است.
ب- خدمات
۱- خدمات درمانی، تشخیصی و پیشگیری، خدمات توانبخشی و حمایتی و خدمات آرامستانها؛
۲ خدمات درمانی و پیشگیری دامی و گیاهی، واحدهای مکانیزاسیون آب کشاورزی، کشت بافت و تولید اندامهای تکثیری گیاهان؛
۳ خدمات چاپ و انتشار روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، چاپ کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آنها،
۵- ارائه خدماتی که مابهازای آن به صورت حقوق و دستمزد پرداخت میشود در صورتیکه مشمول فصل مالیات بر درآمد حقوق موضوع قانون مالیاتهای مستقیم باشد.
تبصره- در ارائه خدمت توسط شرکتهای تأمین نیروی انسانی و شرکتهایی که از طریق قراردادهای حجمی خدمات خود را با در اختیار گذاشتن نیروی کار به متقاضی ارائه میکنند (مانند شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرستاری و خدمات نظافتی)، بخشی از قرارداد که مربوط به هزینههای حقوق و دستمزد است، معاف میباشد. حکم این بند مشروط به تأیید میزان حقوق و دستمزد و مزایا توسط سازمان بیمه گر است.
۶ عملیات و خدمات بانکی شامل دریافت سپرده، اعطای تسهیلات و یا ایجاد اعتبار، ارائه ضمانتنامه و انتقال وجه در چارچوب قوانین مربوط و مصوبات شورای پول و اعتبار؛
۷- خدمات اعتباری قرضالحسنه صندوقهای قرضالحسنه دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا سایر مراجع مورد تأیید بانک مذکور و همچنین صندوقهای قرضالحسنه که به موجب قانون تأسیس شده یا میشوند؛
۸ اعطای تسهیلات و صدور ضمانتنامهها توسط صندوقهای حمایتی، ضمانت صادرات، سرمایهگذاری که به موجب قانون یا با مجوز قانون تأسیس شده یا میشوند در چارچوب اساسنامه آنها.
۹ خدمات بیمههای زندگی، خدمات بیمههای محصولات کشاورزی، خدمات بیمه اجتماعی و درمان تکمیلی؛
۱۰- خدمات بازار سرمایه شامل خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورسها و بازارهای خارج از بورس به تشخیص شورای عالی بورس و اوراق بهادار.
۱۱ انتشار و نقل و انتقال اوراق مبتنی بر دارایی توسط اشخاص دارای مجوز فعالیت از شورای عالی بورس یا سازمان بورس و اوراق بهادار؛
۱۴- خدمات حمل و نقل (اعم از بار و مسافر) درون و برون شهری و بینالمللی جادهای، ریلی و دریایی؛
۱۵ خدمات آموزشی، پژوهشی و ورزشی دارای مجوز از مراجع ذیصلاح طبق آییننامهای که با پیشنهاد مشترک وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی (سازمان)، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ورزش و جوانان و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ظرف مدت ششماه از تاریخ ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران میرسد؛
۱۷- قدرالسهم هزینه مشترک (شارژ) دریافتی توسط شرکتهای خدماتی موضوع قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرکهای صنعتی مصوب ۳۱/ ۲/ ۱۳۸۷ از واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی مستقر در شهرکهای صنعتی بابت ارائه خدمات به آنها
۱۸- خدمات فنی، بازسازی، تعمیر و نگهداری کالاهای موضوع جزء (۱۷) بند «الف» این ماده که توسط مرکز وابسته به دستگاههای نظامی، انتظامی و امنیتی ارائه میشود، مطابق فهرستی که با تصویب وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ میشود
تبصره- در مواردی که دریافت وجه توسط یک مؤدی مستند به فروش کالا یا ارائه خدمت نیست، مانند دریافت هرگونه خسارت، درآمدهای حاصل از تسعیر داراییهای ارزی، انواع سود، انواع جریمه (مادامی که بخشی از بهای کالا و خدمات تلقی نگردد)، آورده نقدی یا غیر نقدی به عنوان سرمایه و انواع کمکهای دولتی، عرضه خدمت محسوب نمیشود و مأخذ محاسبه مالیات نمیباشد.
مخالفت نمایندگان با معافیت نویسندگان و کارگردانان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
براساس این گزارش برخی از بندهای ماده ۹ لایحه مالیات بر ارزش افزوده خلاف برنامه ششم بود و تصویب آن به دو سوم رأی نمایندگان نیاز داشت که برخی از آنها در نشست امروز مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت و برخی دیگر رأی نیاورد.
گفتنی است از آن جایی که نمایندگان با معاف کردن برخی از کالاها و خدمات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مخالفت کردند این بندها برای اصلاح و تعیین تکلیف به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.
براساس این گزارش بندهایی از ماده ۹ لایحه مالیات بر ارزش افزوده که برای اصلاح به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد به شرح زیر است:
جزء ۹ بند الف- شمش طلا و انواع حوالههای کاغذی یا الکترونیکی دارای پشتوانه صد درصد طلا.
جزء ۳ بند ب - و هرگونه تبلیغات در روزنامهها و نشریات.
جزء ۴ بند ب- خدمات نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم (اعم از سینما و تلویزیون) و تئاتر، خدمات فیلمبرداری، تدوین و ویراستاری فیلم و سریال.
جزء ۸ بند ب- بیمهای و پژوهش و فناوری
جزء ۱۲ بند ب- صدور و ابطال، نقل و انتقال واحدهای سرمایهگذاری صندوقهای سرمایهگذاری دارای مجوز از بورس اوراق بهادار.
جزء ۱۳ بند ب- خدمات واسپاری (لیزینگ) اشخاص دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
جزء ۱۶ بند ب- خدمات اقامتی هتلهای سه ستاره و پائینتر و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یا اتحادیههای ذیربط
افزایش وسعت منطقه آزاد چابهار به ۶۷ هزار هکتار
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توسعه منطقه آزاد تجاری چابهار به میزان ۶۷ هزار هکتار موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری چابهار با کلیات این لایحه با ۱۶۸ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
آقای سیدحسن حسینی شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح این لایحه گفت: لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری چابهار که به کمیسیون به عنوان اصلی ارجاع شده بود، در جلسه مورخ ۲۲ دی ماه ۹۸ با حضور مسئولان دستگاههای ذی ربط و کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و نهایتاً به اتفاق آرا به تصویب رسید.
در ادامه آقای نادر قاضی پور به عنوان مخالف لایحه مذکور ضمن تشکر و قدردانی از نمایندگان سیستان و بلوچستان که با همدلی و تلاش بسیار این لایحه را تصویب کردند، گفت: توسعه محدوده مناطق آزاد جز افزایش قیمتها ثمرهای برای مردم ندارد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد چابهار نیازی به افزایش وسعت ندارد، افزود: لزوماً افزایش وسعت این منطقه باعث افزایش امکانات نمیشود، این مناطق باید محل رشد و شکوفایی باشند نه اینکه برای افرادی محل واردات.
وی با درخواست از آقای مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، تصریح کرد: از شما میخواهم مناطق آزاد را مناطق صادرات اعلام کنید و نه محل واردات کالا.
در ادامه آقای سیدعلی ادیانی به عنوان موافق لایحه مذکور توسعه همه جانبه کشور را یکی از ضروریات توسعه کلی کشور دانست و گفت: تقویت منطقه آزاد چابهار، این منطقه را دروازهای برای توسعه کشور و استان سیستان و بلوچستان تبدیل خواهد کرد.
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید میدان رقابت را از کشورهای رقیب برباییم، درحال حاضر کشور پاکستان با توسعه بنادر خود پیشرفت قابل توجهی داشته است، بنابراین منطقه آزاد چابهار یکی از مناطق کلیدی کشور بوده که از آن به عنوان دروازه تجاری- اقتصادی یاد میشود و توسعه این منطقه به معنی توسعه کل کشور است.
همچنین آقای علیرضا سلیمی در مخالفت با لایحه فوق بابیان اینکه از ظرفیتهای منطقه آزاد چابهار با وسعت فعلی به طور کامل استفاده نشده است، بیان کرد: آیا شرکتها سرمایه گذاری لازم را در این منطقه داشته اند و در حال حاضر به لحاظ مکانی به اشباع رسیده اند که به دنبال توسعه آن هستیم؟
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مناطق آزاد به محل واردات کالا تبدیل شده اند، افزود: افزاشی مناطق آزاد تجاری در کشور باعث افزایش قاچاق کالا شده است، هر چند به صورت محدود با آن مبارزه میشود، بنابراین چرا باید مسیر را برای واردات بیشتر و قاچاق کالا هموار کنیم؟
در ادامه آقای سیدکاظم دلخوش اباتری در موافقت با لایحه مذکور با اشاره به اینکه در شرایط فعلی امکانات لازم برای توسعه اقتصادی کشور فراهم نیست، افزود: چابهار قلب تپنده توسعه اقتصادی کشور خواهد بود و مسئولان باید به آن توجه داشته باشند، چرا که توسعه این منطقه باعث شرق کشور میشود.
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترانزیت کالا یکی از مشکلات اساسی کشور است، افزود: به دلیل اتکای اقتصاد کشور به نفت، پس از تحریمها بامشکلات زیادی روبرو شدیم و این خلأ را با افزایش مالیات جبران میکنیم که فشار زیادی به مردم وارد میشود. بنده معتقدم با توسعه مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد چابهار درآمدی دوبرابر فروش نفت حاصل میشود.
وی با تاکید بر اینکه توسعه منطقه آزاد چابهار مشکلات ناشی از تحریمها را تا حد زیادی کاهش میدهد، تصریح کرد: توسعه منطقه چابهار میتواند این بندر را جایگاهی بین المللی تبدیل کند.
براساس این گزارش نمایندگان با ماده واحده این لایحه با ۱۵۵ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس ماده واحده این لایحه؛ محدودهای به مساحت ۶۷۸۷۱ هکتار به شرح نقشه پیوست به محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار الحاق میشود.
تصویب دو فوریت طرح استفساریه ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم
نمایندگان مجلس با دو فوریت طرح استفساریه بند ج ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم مبنی بر برخورداری بازنشستگان که در مناطق عملیاتی حضور داشتند از مزایا، موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با دو فوریت طرح استفساریه بند ج ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه با ۱۴۶ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
آقای عبدالرضا مصری در توضیح درخواست بررسی طرح استفساریه بند ج ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم به صورت دوفوریت، گفت: در این ماده قانونی آمده است برای جبران عقب ماندگی مناطق عملیاتی تمهیداتی در نظر گرفته شده است. برای جبران این عقب ماندگی برابر مصوبه سال ۱۳۷۶ ستاد کل نیروهای مسلح امتیازاتی به افرادی که در مناطق عملیاتی خدمت کرده اند، داده میشود.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تعداد زیادی که در جنگ حضور داشته اند بازنشسته شده اند، در قانون مدیریت خدمات کشوری نیز آمده است کارمندان و بازنشستگانی که در جنگ خدمت میکردند از مزایای حضور در مناطق عملیاتی برخوردار شوند، اما از این مواد قانونی دو برداشت شده است.
وی افزود: برخی معتقدند منظور قانون برنامه ششم توسعه شاغلین هستند و برخی تاکید دارند منظور مناطق عملیاتی است. این ابهام موجب شده تا بازنشستگان بیش از یک سال به دنبال حق خود و رسیدگی به آن باشند از این جهت طرح استفساریهای را تهیه و پیشنهاد کردیم.
آقای مصری یادآور شد: استفساریه از این بابت که اگر کسی در زمان جنگ در مناطق عملیاتی خدمت کرده بر فرض بازنشسته شدن آیا مزایای حضور در مناطق عملیاتی به وی تعلق میگیرد؟ جواب «بله» است.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این افراد ۸ سال در مناطق جنگی حضور داشتند و گرفتار مشکلات فراوانی هستند. رتبه یک تا ۵ به لحاظ وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی عمدتا مربوط به استانهای درگیر جنگ مانند خوزستان و ایلام و ... است.
مخالفت با درخواست اولویت الحاق دو تبصره به قانون آئین نامه داخلی مجلس
نمایندگان مجلس با در اولویت قرار گرفتن الحاق دو تبصره به قانون آئین نامه داخلی مجلس در زمینه اعلام اسامی نمایندگانی که در رأی گیریها شرکت نمیکنند، مخالفت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با درخواست در اولویت دستور قرار گرفتن طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آئین نامه داخلی مجلس با ۵۸ رأی موافق، ۱۰۶ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.
آقای غلامرضا کاتب به عنوان نماینده درخواست کنندگان در اولویت قرار گرفتن الحاق دو تبصره به قانون آئین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: هرکس بخواهد اقتدار و عزت مجلس را کاهش دهد در جهت منافع مردم حرکت نمیکند.
رئیس کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس با بیان اینکه انضباط مجلس با شفافیت افزایش پیدا میکند، بیان کرد: مجلس دهم هرگز طرحی که مخالفت شفافیت بوده را رد نکرده است و اصل شفافیت مورد موافقت همه نمایندگان قرار دارد.
آقای محمدحسین فرهنگی در مخالفت با این درخواست اولویت، ضمن بیان تذکری اظهار داشت: ما در حال بررسی مالیات بر ارزش افزوده بودیم که با تغییر دستور مورد بررسی قرار گرفت و اگر اکنون بررسی مالیات بر ارزش افزوده را به دلیل درخواست اولویتی که اکنون مطرح شده کنار بگذاریم خلاف تبصره یک ماده ۱۰۰ آئین نامه عمل کرده ایم.
آقای مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر، گفت: تذکر قابل تحمل است و مجددا این موضوع را در هیات رئیسه بررسی میکنیم تا به صورت صحیح تصمیم گیری شود.
آقای اسدالله عباسی در موافقت با اولویت الحاق دو تبصره به قانون آئین نامه داخلی مجلس، گفت: باید آراء نمایندگان شفاف باشد و مجلس هرگز مخالف شفافیت نبوده است، این موضوع اهمیت فراوانی دارد و بهتر است درخواست نمایندگان برای در اولویت قرار گرفتن این طرح به تصویب برسد.
الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار
نمایندگان مجلس با الحاق دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و توسعه مناطق آزاد چابهار به محدوده منطقه آزاد تجاری و صنعتی با مفاد ماده واحده این لایحه با ۱۳۹ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس ماده واحده این لایحه؛ بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به شرح نقشه پیوست به محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار الحاق میگردد.
بررسی لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار به درخواست رئیس مجلس
نائب رئیس اول مجلس با تغییر دستور کار اول نمایندگان و بررسی لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار گفت: آقای لاریجانی امروز به استان سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار رفته اند و درخواست داشتند که این لوایح بررسی شود.
در ابتدای نشست علنی صبح امروز و با توجه به قرائت دستور کار مجلس، ابتدا باید نمایندگان ادامه رسیدگی به لایحه مالیات بر ارزش افزوده را پی میگرفتند، اما امیرحسین قاضی زاده، عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: با توجه به اینکه رئیس مجلس سفری به مناطق آزاد چابهار دارند و بحث قرارداد بین المللی مطرح است، قبل از دستور اول، گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی درباره لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار و همچنین لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار بررسی میشود.
در ادامه آقای مسعود پزشکیان که ریاست جلسه امروز را بر عهده دارد و در واکنش به اعتراض نمایندگان نسبت به تغییر دستور جلسه علنی مجلس گفت: با توجه به سیل وحشتناکی که در منطقه چابهار به وجود آمده و زندگی مردم عزیزمان را با مشکل مواجه کرده است آقای لاریجانی به این منطقه رفته اند و درخواست داشتند که ما این لوایح را بررسی کنیم تا مشکلی بوجود نیاید.
لازم به ذکر است بررسی دو لایحه مذکور طبق اعلام دستور جلسه علنی امروز در ردیف ۵ و ۶ دستور کار جلسه علنی قرار داشت.
آغاز نشست علنی مجلس
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست آقای مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس آغاز شد.
نمایندگان مردم در نشست صبح امروز (سه شنبه) خانه ملت ابتدا ادامه رسیدگی به لایحه مالیات بر ارزش افزوده را پی گیری میکنند.
همچنین طرح یک فوریتی به الحاق موادی به قانون نحوه اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، لایحه حمایت از محیط بانان و جنگل بانان، طرح مستثنی شدن بانک رفاه کارگران از سقف مجاز تملک سهام بانکهای تجاری غیر دولتی، لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به بندر چابهار و همچنین لایحه توسعه منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار در دستور کار نمایندگان قرار دارد.
گفتنی است؛ آقای عبدالرضا مصری با اعلام پایان نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه بعدی مجلس ساعت ۸ صبح روز (یکشنبه)، ۲۹ دی ماه با ادامه دستورکار هفتگی برگزار میشود.