پخش زنده
امروز: -
در آموزش آهسته روزنامهنگاری دادهمحور باید توجه داشت که اندازه و سرعت آموزش باید از فضا و زمان یک کلاس آموزشی پیشی بگیرد. مثل همه شاخههای روزنامهنگاری، روزنامهنگاری دادهمحور نیز نوعی آموزش و تولید محتوای پویا و شبکهای را به صورت کپسولی در اختیار نوآموز قرار میدهد
پژوهش خبری صدا وسیما: آموزش روزنامهنگاری داده محور درست مثل گاز به هر فضایی که به آن وارد شود، همه آن را پر میکند. معلمان و مدرسان این رشته، میتوانند انتخاب کنند که روی روزنامهنگاری دادهمحور بهعنوان یک سری تمرین (دیمایر، لیبرت، دومینگو، هیندریکسولِ کام 2014) یا بهعنوان نوعی خروجی و یا نتیجه روزنامهنگاری (وجلیس و براستاس 2017) یا بهعنوان مجموعهای از زیرساختها یا دادههای ورودی تمرکز کنند (طبری و پرووَست و ترویتر 2015). یا آنها ممکن است همه وقت خود را روی این موضوع بحث کنند که از ابتدا منظورشان از روزنامهنگاری دادهمحور چیست؟ (کاستیون، لوییس و کالاگان 2017؛ رویال و بلاسینگام 2015). ما میتوانیم به گذشته یعنی گزارشگری با کمک رایانه و یا روزنامهنگاری محاسباتی (میر 2017) بنگریم. یا به پدیدار شدن و توسعه روزنامهنگاری محاسباتی و آموزشی (دیاکوپولوس 2012) و هر آنچه که در این میان رخ داده، توجه نشان دهیم. در این نوشتار، من تلاش کردهام دیدگاههای آموزشی مختلف را که در تعلیم روزنامهنگاری دادهمحور در یک دهه گذشته مورد استفاده قرار گرفته، تشریح کنم. این آموزشها را نیز در محیطهای متفاوت از کلاسهای دانشگاهی که هیچ تجربه یا درکی از روزنامهنگاری دادهمحور نداشتند، تا کلاسهایی که یک ترم کامل را به آن اختصاص دادهاند، تجربه کردهام. در هرکدام از این مدلها به اندازه کافی اطلاعات و آمار در مورد روزنامهنگاری دادهمحور وجود داشت که به راحتی میتوانستم در مورد کمیت و کیفیت کلاسها و مواد درسی تصمیمگیری کنم.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهشگر: محمد نیک ملکی