پخش زنده
امروز: -
نخستین بار، اجرای طرح شبيه سازي اختلاط در تانك محصولات بنزين و ديزل پالايشگاه اصفهان با جت ميكسينگ کلید خورد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رییس پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت اصفهان، متخصصان نفت اداره های مهندسي پالايش و مخازن پالايشگاه و شركت آتي انديشان بصير را از مشارکت کنندگان این طرح پالایشگاهی دانست و گفت: هدف از اجرای این طرح پالایشگاهی، شبیه سازی اختلاط سيالات در مخازن فرآورده هاي بنزين و گازوييل با روش جت ميکسينگ است كه نخستین بار در پالايشگاه اجرا مي شود.
محسن مرادمند، یکنواخت سازی مواد داخل مخازن و یا اختلاط کامل چند سيال در تانک، جلوگيري از رسوب گذاري، تشكيل نشدن لايه هاي مختلف دمايي را از مزاياي اين روش برشمرد و افزود: شركت پالايش نفت اصفهان برای شبيه سازي اختلاط در تانك محصولات بنزين و ديزل از جت ميكسينگ و نرم افزارANSYS CFD بهره گرفته است.
وی، نبود قطعه متحرک، هزينه سرمايه گذاري پايين تر از ميکسر، مصرف انرژي كمتر، اختلاط كامل در تانك و وجود منطقه مرده را از ویژگی های اين تكنولوژي دانست.
محسن مرادمند گفت: امروزه با توجه به توسعه نرم افزارهای حل عددي و شبيه سازي سيالات همچون ANSYS FLUENT ، نگرشي جديد در ارتباط با شبيه سازي ایجاد و باعث پيش بيني رفتار سيالات به صورت دقيق شده بطوریکه در زمان بسیارکوتاه تر و باهزینه بسیار کمتری می توان نتیجه عملیات را پیش بینی کرد.
رییس پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت اصفهان افزود: نازل های اختلاط جتی سيالات، يکي از فناوری هاي جديد اختلاط است که مي تواند براي شبکه هاي پيوسته و ناپيوسته استفاده شود بطوریکه اين نازل ها به عنوان جايگزين كامل همزن هاي مكانيكي استفاده و در بسياري از موارد موجب نتايج اختلاط بهتري مي شود.
محسن مرادمند، ﻣﺨﻠﻮﻁ ﻛﻨﻨﺪﻩ های ﺟﺘﻲ را دارای ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻣﺰﻳﺖ در مقایسه با ﻫﻤﺰﻥ ﻫﺎﻱ ﻣﮑﺎﻧﻴﮑﻲ دانست و گفت: بطوریکه ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻼﻁ ﺟﺘِﻲ ﻣﺨﺰﻥ، ﻫﻴﭻ شيء ﻣﺘﺤﺮﮐﻲ ﺩﺍﺧﻞ ﻣﺨﺰﻥ نيست ﻭ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﻱ ﺳﺎﺩﻩ ﺩﺍﺭد.
وی ﻣﺨﻠﻮﻁ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺟﺘﻲ ﺗﻨﻬﺎ تکيه به جريان سيال در ورودي مخزن، تعدادي ﻧﺎﺯل ﻭ مقداري ﮐﺎﺭ ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ، بنابراين ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺳﺎﺧﺖ، ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﻋﻤﻠﻴﺎﺕ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻭ ﻧﺼﺐ ﺁﻥ ﺳﺎﺩﻩ است.
رییس پژوهش و فناوری شرکت پالایش نفت اصفهان افزود: ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻫﺰﻳﻨﻪ هم ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎﻳﻌﺎﺕ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻭﻳﺴﮑﻮﺯﻳﺘﻪ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮ ﺍﺯ هزارcP همچنين ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺎﻧﮏ ﻫﺎﻱ ﺫﺧﻴﺮﻩ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻬﺘﺮ است، ﻛﺎﺭﺁﻳﻲ ﻭ ﺍﺧﺘﻼﻁ ﺳﺮﻳﻊ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺸﺨﺼﻪ ﻫﺎﻱ اين نازل هاست.
محسن مرادمند گفت: با پیاده سازی این روش جريان محرکه از طريق لوله اصلي هدر وارد نازل همچنین جريان مکش از طريق ايجاد خلا در اطراف منطقه ورود سيال محركه ايجاد و در قسمت اختلاط نازل مخلوط مي شود كه اين عمل باعث به وجود آمدن جريان تند سيال يكنواخت، مي شود و در اثر ورود اين جريان ها به تانك سيال داخل آن به طور مرتب چرخش داشته و موجب يكدستي مخزن مي شود.
شرکت پالایش نفت اصفهان حدود 23 درصد از فرآورده هاي نفتي مورد نياز کشور را توليد مي کند.
این واحد پالایشگاهی از سال 1394 با راه اندازي وبهره برداري كامل از مجتمع بنزين سازي و توليد متوسط روزانه 12 ميليون ليتر بنزين يورو 5 سهم بسزايي در كاهش آلودگي كلانشهر اصفهان و كشور دارد.