پخش زنده
امروز: -
نشریه نشنال اینترست در مقالهای، جنگنده میگ ۲۹ را "هیولا" نامیده و از برتری آن در نبردهای هوایی نوشته است.
به گزارش فضای مجازی خبرگزاری صداوسیما ،جنگنده میگ ۲۹ در دهه ۱۹۷۰ میلادی در شرکت میگ اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یک جنگنده برتری هوایی و در پاسخ به جنگنده اف ۱۶ آمریکا طراحی شد.
نخستین پیشنمونه این جنگنده در سال ۱۹۷۷ به پرواز درآمد و از سال ۱۹۸۳ به ارتش شوروی پیوست؛ حال با گذشت بیش از ۴۰ سال علاوه بر روسیه، بسیاری از کشورهای دیگر نیز از جنگنده میگ ۲۹ استفاده میکنند.
مدلهای مختلف جنگنده میگ ۲۹
MiG-۲۹ Fulcrum-A: اولین نمونه ساخته شده از جنگنده میگ ۲۹ که در سال ۱۹۸۲ وارد خدمت شد.
MiG-۲۹B-۱۲ Fulcrum-A: نمونه اصلاح شده صادراتی میگ ۲۹ برای ملتهای عضو پیمان ورشو که فاقد امکانات لازم برای حمل بمب اتمی است.
MiG-۲۹UB-۱۲ Fulcrum-B: نمونه آموزشی دوسرنشینه که فاقد رادار و توپ مسلسل است.
MiG-۲۹S: این نمونه تا حد بسیار زیادی مشابه به نمونه MiG-۲۹B-۱۲ "Fulcrum-A است با تفاوتهایی که شامل تقویت سیستم کنترل پرواز و اضافه کردن چهار کامپیوتر جدید که باعث تقویت ثبات پروازی و کنترلپذیری بهتر میشود.
MiG-۲۹S-۱۳ Fulcrum-C: دماغه جنگنده در این مدل تا حدی بزرگتر است و ظرفیت سوختگیری بالاتری دارد.
MiG-۲۹K "Fulcrum-D: نمونه ساخته شده میگ ۲۹ برای نیروی دریایی که به تجهیزاتی از قبیل بالهای تا شونده و دندههای آرستور است که در اصل برای استفاده در ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف، ولی طرح این هواپیما بر اثر مشکلات مالی لغو شد.
MiG-۲۹M / MiG-۳۳ "Fulcrum: جنگندهای پیشرفته و چندمنظوره با تغییرات اساسی در چارچوب بدنه و مکانیک پرواز که از موتور پرقدرت RD-۳۳ استفاده میکند.
MiG-۲۹SMT: این نمونه در حقیقت بهینهسازی جنگنده میگ ۲۹ اس است که در آن قطعات قدیمی هواپیما با قطعات نرمافزاری پیشرفتهتر میگ۲۹ام یا همان میگ۳۳ جایگزین شدهاند.
جنگنده میگ ۲۹ ایران از کدام مدل است؟
ایران دو مدل از جنگنده میگ ۲۹ را از شوروی سابق خریداری کرده است؛ یکی نوع تک سرنشین این جنگنده که صرفا رزمی است و یکی هم نوع دوسرنشین آن که علاوه بر توان اجرای ماموریت رزمی توان اجرای ماموریتهای آموزشی را هم دارد.
جنگندههای میگ ۲۹ ایران از نوع MiG-۲۹B-۱۲ Fulcrum-A هستند؛ این مدل از میگ ۲۹ دارای رادار اصلاح شده برای افزایش قابلیتها و سیستم (ECM) برای مقابله با جنگ الکترونیک و سیستم (IFF) برای شناسایی دوست از دشمن (Identification Friend or Foe) است.
این جنگندهها پس از ورود به ناوگان نیروی هوایی ارتش در دو پایگاه سازماندهی شدند و تاکنون هم در همین پایگاهها مشغول فعالیت هستند.
همزمان با خرید جنگندههای میگ ۲۹ پشتیبانی از قطعات، تسلیحات و آموزش کادر خلبانان و کادر تعمیر و نگهداری این جنگندهها هم از شوروی سابق خریداری شد اما با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، دیگر هیچ پشتیبانی فنی از این جنگندهها صورت نگرفت و مسئولان نهاجا به این فکر افتادند که با استفاده از توان متخصصان داخلی کار تعمیر و اورهال این جنگندهها را آغاز کنند.
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران کارهای بزرگی در حوزه بروزرسانی جنگندههای میگ ۲۹ انجام داده است، به گونهای که میگ ۲۹ مدل آموزشی یو بی (MIG-۲۹UB) هم حتی به لوله سوختگیری هوایی مجهز شده است که این اقدام برای اولین بار در جهان صورت گرفته و کاری بزرگ و قابل توجه به حساب میآید.
ارتقای جنگنده میگ ۲۹ در ایران
بهسازیهای مختلفی در چند سال اخیر روی جنگندههای میگ ۲۹ اجرا شده است که شامل بهکارگیری سامانه ناوبری تاکتیکی جدید که وظیفه آن ارائه موقعیت هواپیما نسبت به ایستگاه زمینی است، بهکارگیری سامانههای اویونیک جدید و نمایشگرهای پیشرفته دیجیتال چند منظوره و رنگی است. این نمایشگرها برای نمایش اطلاعات سامانههای در حال فعالیت در هواپیما نظیر موتور، نقشه جغرافیایی که محل هواپیما در آن به صورت متحرک نشان داده میشود و سامانههای سلاح و رادار به کار میروند و نقش مؤثری در کاهش بار کاری خلبان، افزایش اطمینان پذیری هواپیما به دلیل احتمال بروز خرابی بسیار کم این وسایل، کاهش زمان و هزینههای تعمیر و نگهداری و افزایش میزان آماده پرواز بودن هواپیما دارند.
«میگ ۲۹ ایرانی مجهز به موشکهای آر-73 و آر-27»
عملکرد جنگنده میگ ۲۹
نشریه نشنال اینترسنت در مقالهای که درباره عملکرد جنگندههای میگ ۲۹ منتشر کرده، این هواپیمای نظامی را "هیولا" نامیده و از اهمیت بسیار این جنگنده در نیروی هوایی روسیه سخن به میان آورده است.
این نشریه خاطر نشان ساخته است که میگ ۲۹ قادر به انجام ماموریتهای متعدد گشتزنی برای حمایت هوایی از نیروهای زمینی است.
برخی ویژگیهای عملیاتی میگ ۲۹ به شرح زیر است:
بیشینه سرعت: ۲۴۰۰ کیلومتر بر ساعت
برد: ۷۰۰ کیلومتر
سقف پروازی: ۱۸۰۱۳ متر