به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی منصوریان دامغانی امروز در گفتگوی ویژه اخبار قرآنی در آستانه نهم دی روز میثاق امت با ولایت با اشاره به فتنه دشمنان در سال ۸۸ گفت: در دو آیه سوره بقره -فتنه اکبر و اشد من القتل عنوان شده است یعنی آثار فتنه از قتل شدیدتر است در قتل یک نفر، اما در فتنه جانها ابروها و اموال مردم در میان است اینقدر اسلام به جان انسانها تاکید دارد که در قران ۶۰ بار از مشتقات فتنه امده است.
این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به شاخصهای فتنه گفت: فتنه در بخش اندیشه و نظر همان شبهه است، اما یک شبهه کلامی فقهی یا تاریخی و اخلاقی میتواند فتنه انگیری کند -برخی افراد برای توجیه جهت گیری سیاسی برخی بخشهای تاریخی را تحریف میکنند به یک قطعهای میپردازند که عملکرد غلط خود را توجیه کنند، درباره معاهدههایی که پیغمبر داشتند و جنگ و صلحهای ایشان به بخشی میپردازند که بتوانند عملکرد خود را تفسیر به رای کنند. به آن مهندسی مسئله قبل و بعد مسئله و ارتباط ان موضوع با پیرامون نمیپردازد و در حوزه اندیشه و نظر شبهه ایجاد میکنند.
وی با تاکید بر نقش بصیرت و ولایتمداری در شکوفایی جامعه اسلامی گفت: حوادث نهم دی و حوادث ان از مباحث اندیشه فراتر رفته وصرفا در حوزه علمی و نظری نیست بلکه در بخش عملی و قضایای خارجی و اجتماعی است همچون حوادث تاریخی صدر اسلام که حوادث عجیب و فتنه گونی است که بیشتر در بحث موضوعات اجتماعی است.
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی منصوریان دامغانی به دو شاخص اساسی در فتنهها اشاره کرد و گفت: این دو شاخص در زمان ما و صدر اسلام مصداق دارد، یکی غبار الود شدن فضاست که فضا بگونهای میشود که تشخیص حق و باطل سخت میشود، برای خواص و عوام فضا سنگین میشود چرا که فتنه گر از حق مقداری میگیرد از باطل هم میگیرد و با هم ممزوج میکند و به جامعه میدهد.
وی افزود: فتنه گر کاری میکند که برای نمونه علی بن ابیطالب نیز در فضای غبار الود فتنه آن زمان میفرمایند من سردوراهی ماندم متحیرم که بروم حقم را بگیرم، اما دستم را بریده بودند یا در این فضای عجیب غبار الود فتنه گون سکوت و صبر کنم؛ که به این نتیجه رسیدم برای حفظ شریعت اسلام.
وی گفت: شاخص دوم فتنه اینست که خواص جامعه که از خیلی مسائل اگاهی دارند سکوت میکنند.
این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به سکوت خواص در برهههای تاریخی اسلام گفت: نمونههای سکوت خواص بعد از رسول الله را میتوان یاداور شد یا درجریان جنگ صفین خواص کوتاهی کردند- در شهادت حضرت زهرا (س) - در صلح امام مجتبی در کربلای امام حسین - خواص سکوت کردند.
وی یاداور شد: نمونه این سکوتها در سال ۸۸ دیده شد کسی که زندان رفته کتک خورده خط اول مقدم بوده جبهه و جنگ را فرماندهی کرده در این فتنه است علت ان دنیا و هوای نفس است که مظاهر ان قدرت و ثروت است که به هیچکس رحم نمیکند از ایت الله تا فرد عادی- هر کسی راه را برا حب نفس و دنیا بازکند در فتنهها بازنده است چرا که اموال و اولاد فتنه هستند-.
وی با اشاره به مصادر و آقازادهها گفت: کسانی که تصمیم بزرگ سیاسی میگیرند باید ببینند تصویب این قانون بدرد حزب قبیله و خانواه و فرزندم میخورد یا بدرد جامعه چرا اینطوری میشود جواب حب دنیا است.
وی در ادامه درباره راه برون رفت از فتنه گفت: فتنههای سیاسی اجتماعی و فرهنگی برای مومن محل ابتلا و امتحان الهی است پاسخ فقط بصیرت است تا درگیر فتنه نشد
حجت الاسلام دامغانی افزود: باید بصیرت در حوزه معارف دین را بفهمیم و سطحی نگر نباشم دین را فقط در یک بعد خاص نبینم در ابعاد مختلف فهم کنم دین را حداکثری بیبنیم که میتواند جامعه را اداره کند.
وی گفت: بصیرت در بحث قضایای اجتماعی و سیاسی در حوزه عمل بویژه فتنههایی که درجوامع رخ میدهد چه داخلی یا خارجی.
وی با اشاره به فرموده رهبری گفت: اگر بصیرت و شناخت عمیق ایجاد کنیم روشنگری اتفاق بیفتد فتنه خارج میشود رهبری نه ماه به جامعه ما روشنگری و فرصت داد تا عمارها صحبت کنند و جامعه را اگاه کنند خواص سکوت کردند خواصی که برخی از انها سکوت کردند غرضهای شخصی امد نظام و خون شهدا و ملت و امت را ندیدند.
این پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: گاهی روشنگری زمان میخواهد -در فتنه آبان اخیر رهبری به زمان توجه کردند و بلافاصله وارد شدند، چون بدنه اجتماعی یک فتنه بزرگ را که سال ۸۸ پشت سر گذشته ومتوجه میشود یعنی به بلوغ رسیده و نحوه مدیریت حاکم اسلامی چه امام معصوم جه نواب - بلوغ اجتماعی است.
وی گفت: باید به نبوغی برسیم که درست انتخاب کنیم که به این میگویند بصیرت - اگر فتنهها در جامعه اتفاق افتاد اگر روشنگری اتفاق بیفتد بلوغ اجتماعی را به دنبال خواهد داشت، کسی که اهل بصیرت باشد صبر داشته باشد و افراد را با حق بسنجد و بصیرت میتواندپای علم دین بایستد.