به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد که در نشست خبری رئیس سازمان ملی استاندارد حضور داشت گفت: خودروهای پژو ۴۰۵ و پراید ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۳۲ که تولید آنها از تابستان ۹۹ متوقف میشود، در صورت پیش فروش و تحویل آن بعد از زمان مشخص شده توقف تولید، شماره گذاری نخواهد شد.
آقای وحید مرندی مقدم افزود: خروج این خودروها از خط تولید، طبق برنامه انجام میشود.
وی گفت: اگر قرار باشد این خودرو بعد از تیرماه سال ۹۹ تولید و به مردم عرضه شود، مجوز شمارهگذاری برای آن صادر نخواهد شد.
آقای مرندی مقدم با بیان اینکه گزارشی در مورد تولید سه خودروی دیگر نیز که قابلیت مطابقت با استانداردها را ندارند در جلسه آینده شورای عالی استاندارد ارائه خواهیم کرد، افزود: این خودروها در حوزه سواری و تجاری سنگین قرار دارند که در بخش سواری در زمینه استاندارد مربوط به تعویض دنده که بر روی سوخت خودرو تاثیرگذار است و همچنین در استاندارد باد لاستیک و استاندارد چراغ روشن روز، مشکلاتی وجود دارد.
وی تصریح کرد: در حوزه خودروهای تجاری در زمینه ترمز هوشمند مشکلاتی وجود دارد که نیازمند سامانه راداری است و قطعه سازان تلاش دارند این قطعه را بسازند.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد اضافه کرد: همچنین انحراف از مسیر برای خودروهای تجاری نیز مطرح است که جادهها باید خط کشی لازم را داشته باشند تا اگر خودرو از مسیر اصلی منحرف شد، هشدار داده شود که در این زمینه رعایت استاندارد نشان دهنده باد لاستیک خودرو، با مشکلاتی در خودروهای تجاری روبرو است.
وی در مورد جزئیات مطابقت بنزین توزیعی در کشور با استانداردها گفت: بنزین را در فصل گرم و سرد مورد آزمون قرار میدهیم که نمونه برداریهای فصل سرد انجام شده، اما هنوز نتایج آزمون نهایی نشده است.
آقای مرندی مقدم افزود: نتایج نمونه برداریهای بنزین در فصل گرم حاکی از آن است که در کل کشور، میزان بَنزن موجود در بنزین سوپر نیم درصد بوده است و این عدد برای بنزین استاندارد نیز نیم و برای بنزین معمولی یک و یک دهم درصد شده است.
وی در مورد میزان گوگرد موجود در بنزین توزیعی در کشور نیز گفت: در بنزین سوپر عدد ۱۵ و یک دهم درصد و در بنزین استاندارد عدد ۱۴ و هشتاد و دو صدم درصد گزارش شده ضمن اینکه این رقم برای بنزین معمولی ۲۹ و ۵۳ صدم درصد بوده است.
به گفته وی حداکثر مجاز بنزن در بنزین توزیعی کشور، عدد یک است.
آقای مرندی مقدم با بیان اینکه اکتان بنزین معمولی، ۸۸ است افزود: در مورد الفینها نیز حداکثر مجاز استاندارد، عدد ۱۸ است که در آزمونهای انجام شده برای بنزین سوپر ۴۳ و سه دهم درصد، بنزین استاندارد یا یورو ۴ معادل ۱۱ و سه دهم درصد و بنزین معمولی ۳۶ و ۴ دهم درصد است.
وی اضافه کرد: در مورد آروماتیکها حداکثر مجاز استاندارد عدد ۳۵ است که در بنزین سوپر توزیعی ۱۶ و ۵۱ صدم، بنزین استاندارد ۱۴ و ۷۲ صدم و در بنزین معمولی ۱۸ و ۵۳ صدم درصد است.
به گفته آقای مرندی مقدم میزان استاندارد اکتان عدد ۹۱ است که در آزمونهای انجام شده برای بنزین سوپر ۹۵ و ۴۳ صدم، بنزین استاندارد ۹۲ و ۴ دهم و بنزین معمولی ۸۸ و یک دهم درصد گزارش شده است.
معاون سازمان ملی استاندارد ایران در مورد وضعیت بنزین توزیعی در تهران گفت: میزان گوگرد موجود در بنزین سوپر تهران ۱۴ و برای بنزین استاندارد ۲۴ و ۹ دهم درصد است. در مورد بِنزِن نیز برای بنزین سوپر تهران چهار دهم و برای بنزین استاندارد شش دهم درصد گزارش شده در حالیکه حداکثر مجاز، عدد یک است.
آقای مرندی مقدم ادامه داد: در مورد الفین موجود در بنزین توزیعی در تهران نیز باید به عدد ۴ و دو دهم درصد در بنزین سوپر و ۳ و یک دهم درصد در بنزین استاندارد اشاره کنیم.
وی استاندارد فعلی گوگرد در بنزین را ۵۰ پی پی ام بیان کرد و در ادامه با طرح این سؤال که چطور در ۹ ماه سال این چنین با مشکل آلایندهها مواجه نیستیم در حالی که همین بنزین و همین خودروها مورد استفاده قرار میگیرند، گفت: منابع آلاینده هوا متعدد است و سازمان محیط زیست باید سهم منابع مختلف را در آلایندگی هوا مشخص کند.
به گفته معاون رئیس سازمان ملی استاندارد، موتورسیکلتها یکی از منابع آلاینده هوا هستند که تولید کارخانهها به سمت موتورهای انژکتوری در حال تغییر است. همچنین باید به تردد موتورسیکلتها و خودروهای فرسوده توجه داشته باشیم. به طوری که ۸۰ تا ۹۰ درصد خودروهای در حال تردد، با استانداردهای قبلی تولید شدهاند.
آقای مرندیمقدم در ادامه با اشاره به اینکه حداکثر مجاز گوگرد در بنزین استاندارد قبلی ۳۰۰ پی پی ام بوده است، گفت: این رقم در استانداردهای فعلی به ۵۰ پیپی ام رسیده که البته در حال حاضر تدوین استاندارد بنزین معادل استاندارد یورو ۵ را در دستور کار داریم که قرار است حداکثر مجاز گوگرد باز هم کاهش یابد که ممکن است به عدد ۲۰ یا ۳۰ یا رقم دیگری برسد.
وی تاکید کرد: برای استانداردهای جدید بنزین، معادل با استاندارد یورو ۵ عمل خواهیم کرد.
آقای مرندی مقدم با بیان اینکه برای ارتقاء استانداردهای سوخت باید طراحی پالایشگاهها مطابق با استانداردهای جدید صورت بگیرد، گفت:کاهش میزان آلایندهها کار سختی است.
وی ادامه داد: برای گازوئیل نیز استاندارد اجباری نداریم، اما طبق قانون هوای پاک تا سال ۱۴۰۰ باید در این مورد استاندارد ملی تدوین شود.
معاون نظارت براجرای استاندارد، در مورد تدوین استاندارد برای دوگانه سوز کردن خودروها گفت: برای دوگانه سوز بودن خودروهای تولیدی در کارخانه، استاندارد ملی تدوین شده است اما برای خودروهایی که به صورت کارگاهی دوگانه سوز میشوند، استاندارد ملی وجود ندارد ضمن اینکه استانداردهایی میان سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت مورد توافق قرار گرفته تا به استاندارد ملی تبدیل شوند.