به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمد اسلامی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل در راه آهن جمهوری اسلامی ایران که با حضور مدیرعامل راهآهن، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از مدیران عامل بانکها در راهآهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، افزود: امروز در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و در این شرایط دشمن نه به دنبال قطع شریانهای اصلی اقتصاد که بدنبال قطع شبکههای مویرگی اقتصادی ماست.
وی اضافه کرد: با وجود همه مشکلاتی که داریم توسعه زیرساختهای حمل و نقل و به خصوص حمل و نقل ریلی مورد توجه جدی قرار دارد و با تلاش دست اندرکاران ریلی در این دولت ۱۱۰۰ کیلومتر خط آهن به شبکه ریلی اضافه شده و تا پایان دولت دوازدهم ۱۱۰۰ کیلومتر دیگر به خطوط ریلی کشور اضافه خواهد شد.
اسلامی گفت: در صنعت حمل و نقل، بخش خصوصی و دولت عضو یک خانواده هستند و همه تلاش ما این است که با تعامل این دو بخش، شاهد رونق اقتصاد ملی باشیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: افزایش سرعت قطار باری و مسافری در خطوط ریلی ضروری است تا بتوانیم با افزایش سرعت، بازرگانی و متناسب سازی قیمت ها، بهره وری را در بخش حمل و نقل ریلی کشور برای کاربران جذاب کنیم.
اسلامی با اشاره به بودجه وزارت راه و شهرسازی در لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: خوشبختانه با تعامل وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور و مصوبات دولت، بودجه وزارت راه وشهرسازی و سازمانها و شرکتهای تابعه آن در سال آینده، ۴۲ درصد افزایش یافته است و این نشان میدهد در سطح ملی، یک اراده قوی برای توسعه زیرساختهای حمل و نقل و صنعت ریلی وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: بازدهی سرمایه و پرداخت به موقع اقساط توسط شرکتهای ریلی، چرخه اقتصادی بیشتری را در این بخش به حرکت در میآورد و در نظام کسب و کار باید به دنبال افزایش بیشتر چرخه اقتصادی باشیم و استفاده از ظرفیتهای قانونی به خصوص تبصره ۱۸ قانون بودجه میتواند در این زمینه کمک شایان توجهی داشته باشد.
وی با اشاره به تعداد واگنهای مسافری و باری تصریح کرد: از نظر تعداد واگنهای باری در شرایط مناسبی قرار داریم، اما باید در زمینه تولید واگنهای مسافری و نوسازی آنها تلاش بیشتری کنیم تا بتوانیم با خودکفایی در تولید واگنهای مسافری چرخه اقتصادی را در این بخش در کشور رونق دهیم.
اسلامی افزود: بدون شک در جنگ اقتصادی، برنامههای دشمن به شکست منجر خواهد شد، زیرا آنها به دنبال بردن منافع بیشتری از این شرایط هستند و منافع مادی استکبار، جغرافیا نمیشناسد و ما همچنان باید برای رونق اقتصادی و رسیدن به خودکفایی در بخشهای مختلف اقتصادی، کار و تلاش بیشتری داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: رونق تولید، اشتغال و ارتقای خدمات ریلی به رضایتمندی بیشتر مردم منجر خواهد شد و این میتواند در توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور و به خصوص در حوزه بار و مسافر بسیار تاثیرگذار باشد.
رسولی، مدیرعامل راه آهن همکاری با بخش غیر دولتی، از اولویتهای راه آهن مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم گفت: همکاری و تعامل با بخش غیر دولتی، یکی از اولویتهای مهم شرکت راه آهن است و استفاده از ظرفیتهای تبصره ۱۸ قانون بودجه و مبادله اسناد آنها نشان میدهد که شرایط مناسبی در آینده خواهیم داشت.
آقای سعید رسولی افزود: خوشبختانه با امضای تفاهم نامه ۲ هزارمیلیارد تومانی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه در ۲۷ اسفندماه سال ۹۷ ظرفیتهای قانونی مناسبی در این بخش فراهم شده و تاکنون چند شرکت حمل و نقل ریلی برای دریافت تسهیلات مورد نیاز به بانکهای عامل معرفی شده اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در مرحله نخست، هم اکنون پرداخت ۵ هزار میلیارد ریال با عاملیت بانک توسعه تعاون، ۲۶۰۰ میلیارد ریال توسط بانک آینده، ۴۰۰ میلیارد ریال توسط بانک ایران و ونزوئلا و ۵ هزار میلیارد ریال توسط بانک صادرات ایران برای شرکتهای حمل و نقل ریلی اختصاص یافته است که نرخ سود آن در حوزه تولید واگنهای باری ۱۳ درصد و درحوزه واگنهای مسافری ۱۲ درصد تعیین شده است.
رسولی اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش همه دست اندرکاران بخش دولتی و غیردولتی در ۹ ماه نخست امسال، ۴۵۶ دستگاه انواع واگن باری، مسافری، خودکشش و لکوموتیو وارد خطوط ریلی کشور شده است و در آینده نزدیک نیز ۲۷۰ واگن وارد خطوط ریلی کشور خواهد شد.
موسوی، رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی رشد صنعت حمل و نقل ریلی متناسب با توسعه کشور نبوده است همچنین رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران در این مراسم گفت: توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور، همواره مورد تاکید دست اندرکاران، دولت و مجلس بوده، اما رشد این صنعت متناسب با توسعه کشور نبوده است.
سیدابوالفضل موسوی بیوکی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این مراسم گفت: شکوفایی صنعت حمل ونقل ریلی کشور با استفاده از امکانات و ظرفیتهای موجود ضروری است و کمیسیون عمران مجلس آمادگی دارد همکاریهای لازم را با شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی به عمل آورد.
وی با بیان اینکه هم اکنون بهره وری صنعت حمل و نقل ریلی در برخی از کشورهای جهان بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است، افزود: ما نیز باید تلاش کنیم از زیرساختهای موجود حداکثر استفاده را ببریم تا بهره وری حدود ۳۰ درصدی شبکه ریلی را به تدریج افزایش داده و شاهد شکوفایی صنعت حمل و نقل ریلی کشور باشیم.
ابوالفضل بهره دار رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران نیز کمبود نیروی انسانی ماهر، کمبود منابع مالی و اعمال سیاستهای نامناسب را در گذشته باعث عقب ماندگی این بخش دانست و افزود: هم اکنون صنعت حمل و نقل ریلی کشور نیازمند حمایت بیشتر دولت و مجلس است و توسعه سرمایهگذاری در زیرساختهای حمل ونقل کشور باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: از وزارت راه و شهرسازی تقاضا داریم بسترهای لازم را برای توسعه بیشتر صنعت حمل و نقل ریلی در کشور ایجاد کند.
قماشی، رئیس انجمن صنایع ریلی کاهش وابستگی به خارج با تامین منابع مالی مورد نیاز تولید در ادامه این مراسم همچنین رئیس انجمن صنایع ریلی ایران نیز در سخنانی گفت: حمل و نقل عمومی پایه توسعه کشور است و توسعه صنعت حمل و نقل، یکی از مهمترین اولویتهای کشور محسوب میشود.
حسین قماشی افزود: با وجود سیاستهای دشمن، هم اکنون ظرفیتهای خوبی در صنعت حمل و نقل ریلی کشور فراهم شده و ایفای وظایف بانکها برای تامین منابع مالی مورد نیاز تولید در کشور، میتواند در کاهش وابستگی به خارج بسیار موثر باشد.
وی گفت: پیش از این تولید کنندگان ناوگان ریلی به خارج وابستگی زیادی داشتند، اما با تلاش صنعتگران عرصه صنعت حمل و نقل ریلی، هم اکنون وابستگی کشور در این بخش کاهش یافته است.
رجبی، رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی لزوم افزایش سرعت بازرگانی قطارها برای جابجایی بار و مسافر رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی نیز در این مراسم بر افزایش سرعت بازرگانی قطارها برای جابجایی بار و مسافر در صنعت حمل و نقل ریلی تاکید کرد و گفت: افزایش سرعت تردد قطارها در خطوط ریلی، یکی از مهمترین دغدغههای دستاندرکاران صنعت حمل و نقل ریلی است.
محمد رجبی افزود: صنعت حمل و نقل ریلی نیازمند افزایش سرعت است و باید برای عملی شدن این خواسته مهم در این بخش، تمرکز بیشتری داشته باشیم.
به گفته وی، شاخص سرعت در بهره وری و توسعه ناوگان ریلی در کشور اهمیت زیادی دارد تا صاحبان بار بتوانند در کمترین زمان بار مورد نیاز خود را در کشور در خطوط ریلی جابهجا کنند.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا افزود: در صورتیکه جابجایی بار کمتر از ۳۰۰ کیلومتر در خطوط ریلی انجام شود توجیه اقتصادی ندارد و باید تلاش کنیم هرگونه جابجایی بار در خطوط ریلی کشور در مسافتهای بیش از ۳۰۰ کیلومتر انجام شود.
امضای تفاهمنامه راه آهن، کشتیرانی و شبکه بانکی گفتنی است؛ در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل در شرکت راه آهن، اسناد عاملیت ۴ بانک برای پرداخت تسهیلات به شرکتهای ریلی مبادله و تفاهم نامه احداث پایانههای کانتینری و حمل بار با ناوگان ریلی بین شرکت راه آهن و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.
اسناد عاملیت پرداخت تسهیلات به شرکتهای حمل ونقل ریلی از محل وجوه اداره شده و منابع داخلی این بانک ها، به استناد تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸ بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ۴ بانک ایران و ونزوئلا، آینده، صادرات و توسعه تعاون بین طرفین مبادله شد.
همچنین در تفاهم نامه احداث پایانههای کانتینری و حمل بار با ناوگان ریلی که بین شرکت راه آهن و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید، دو طرف در زمینه ایجاد پایانه لجستیکی کالا و کانتینر و حمل کالاهای ترانزیتی به وسیله ریل و راه اندازی قطارهای برنامههای کانتینری و حمل خرده بارها از طریق قطارهای باری همکاری خواهند کرد.
این تفاهم نامه به امضای مدیرعامل راه آهن و محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رسید.