مرتضی الویری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه بخش عمده مرتبط با موضوع کاهش آلودگی هوا به مجموعه دولت باز میگردد، افزود: متاسفانه سوخت خودروها استاندارد نیست، خودروهای تولیدی از کیفیت پایینی برخوردار است و به همین علت میزان آلایندگی آنها بالاست، در حمل و نقل عمومی با مشکل مواجه هستیم و برای نوسازی نیازمندیم که دولت به تعهداتش عمل کند.
وی با انتقاد از دولت در خصوص نحوه افزایش قیمت بنزین گفت: متاسفانه افزایش قیمت بنزین عملیاتی شد، اما یک ریال از اعتبارات آن به حمل و نقل عمومی اختصاص نیافت و حتی این موضوع را با افتخار اعلام کرده اند در حالی که به هیچ وجه این عملکرد افتخار برانگیز نیست، زیرا زمانی که قیمت سوخت بالا میرود باید تسهیلات رفت و آمد با وسایل حمل و نقل عمومی نیز افزایش یابد.
رئیس شورای عالی استانها اضافه کرد: موضوع کاهش ترددها و مسافرتهای درون شهری هم دیگر عاملی است که باعث افزایش آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها میشود که باید با ساخت مراکز خرید متنوع و همچنین افزایش کارکرد دولت الکترونیک میزان سفرهای مردم در شهر را کاهش داد.
الویری گفت: کشورهای زیادی در این زمینه بودند که از مشکل آلودگی هوا رنج میبردند، اما توانستند با اجرای برنامههای کنترلی، آلودگی هوا را تا حد زیادی کاهش دهند.
وی درباره وظایف مدیریت شهری در کاهش آلودگی هوا نیز افزود: متاسفانه منابع شهرداری بسیار محدود است و پول کافی برای توسعه حمل و نقل عمومی ندارد از این رو بسیاری از پروژهها معطل میماند، اما با این همه در حد توان خود اقداماتی کرده اند که میتوان به ساخت خط ۶ مترو اشاره کرد که بخشی از آن افتتاح شده است و بخش دیگر آن تا پایان سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
افشین حبیب زاده دیگر عضو شورا هم در این باره گفت: بر اساس قانون هوای پاک حداقل ده دستگاه در موضوع کاهش آلودگی هوا دخیل هستند که یکی از آنها شهرداری است بنابراین شهرداری ده درصد در این زمینه سهم دارد که این سهم ده درصدی نیز در توسعه حمل و نقل عمومی قرار میگیرد.
افشین حبیب زاده افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته تکمیل ناوگان حمل و نقل ریلی (مترو) برای شهروندان تهران حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، اما بودجه کل شهرداری سالانه در حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان است و بخشی از آن هم به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص مییابد.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران در حوزه فعالیت خود با توجه به توان مالی موجود برای کاهش آلودگی هوا خوب عمل کرده است، گفت: در واقع باید بودجه لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی بر اساس تعهداتی که دولت در این زمینه دارد در اختیار شهرداریها قرار گیرد تا بتوان طرحهای عقب مانده در این زمینه را عملیاتی کرد.
حبیب زاده افزود: برای احیای کامل مترو تهران به سه هزار واگن نیاز داریم که اگر بتوانیم این تعداد را اضافه کنیم شمار سفرها از دو میلیون سفر فعلی به ۸ میلیون سفر خواهد رسید و بخش عمدهای از مشکلات کاسته خواهد شد.
عضو شورای شهر اضافه کرد: برای تامین این سه هزار واگن به ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز است و برای سایر تجهیزات نیز به همین مبلغ بودجه احتیاج داریم.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در مقابل دیگر دستگاههای متولی کاهش آلودگی هوا به وظایفشان عمل نکرده اند، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی در روزهای آلوده میزان گوگرد در هوا تا ده برابر افزایش یافته است که علت آن افزایش مصرف مازوت در کارخانههای اطراف تهران است.
وی افزود: وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، نفت، کشور و پلیس در حوزه کاهش آلودگی هوای تهران مسئولیت دارند، اما میبینیم خودروهای تولیدی در کشور استانداردهای لازم را ندارد، در تولید سوخت با مشکل مواجه هستیم و پلیس هم در این قضیه آن طور که باید و شاید به وظایفش عمل نمیکند و در واقع لازم است بررسی شود چند درصد از قانون هوای پاک از جانب دستگاههای مرتبط با آن اجرایی شده است.