رئیس سازمان بنادر و دریانوردی:
امضای ۵۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بندرها
رئیس سازمان بنادر: ۹ قرارداد سرمایه گذاری در بندرها با بخش خصوصی امضا شده و امروز نیز ۴ قرارداد دیگر امضا میشود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمد راستاد در مراسم روز ملی حمل و نقل گفت: با وجود همه تلاشهایی که برای زمین گیر شدن صنعت حمل و نقل دریایی انجام شد، میزان واردات از طریق بنادر ۱۵.۸ و صادرات غیر نفتی ۲.۲ درصد رشد داشت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران افزود: از ابتدای سال تاکنون ۲۳.۵ میلیون تن کالا به بنادر کشور وارد و ۳۸.۶ میلیون تن کالای غیرنفتی نیز از طریق بنادر صادر شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در قالب ۹ قرارداد با بخش خصوصی امضا شده است و امروز نیز ۴ قرارداد دیگر به امضا میرسد.
وی با اشاره به الزامی شدن استفاده از سوخت کم سولفور از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی گفت: خوشبختانه با همکاری وزارت نفت، این امر انجام شده و نگرانی ناوگان دریایی ایران برای ادامه کار بدون مشکل و امکان ورود به بنادر دیگر کشورها برطرف شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین کاهش زمان توقف کشتیها در بنادر و رسیدن به نرم متوسط جهانی را هدف این سازمان دانست و افزود: این زمان برای کشتیهای کانتینربر، ۷ دهم روز و برای کشتیهای فله بر ۹۴ صدم روز و برای کالاهای خشک کمی بیشتر از ۲ روز است و باید تلاش کنیم به این زمان تخلیه و بارگیری برای رقابت پذیر و اقتصادی کردن بنادر ایران برسیم.
راستاد همچنین با اشاره به استفاده از کالاهای ساخت داخل در تجهیزات بندری و دریایی گفت: امسال ۶۱ میلیارد تومان صرفه جویی بواسطه استفاده از تجهیزات ساخت داخل در صنعت دریایی اتفاق افتاد و این روند ادامه دارد.
وی همچنین از سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت کرد در زمینه گردشگری دریایی سرمایه گذاری کنند و افزود: به سرمایه گذاران این بخش و همچنین سرمایه گذارانی که مایل به سرمایهگذاری در بخش ساخت کشتیهای جدید و افزایش ظرفیت جابه جایی کانتینری هستند، مشوقهایی از جمله تسهیلات کم بهره از محل وجوه اداره شده پرداخت میشود.
وی اضافه کرد: با انعقاد قراردادهای محرمانه با خطوط کشتیرانی جهان آماده ایم تردد کشتیهای آنها به بنادر ایران را کم هزینهتر کنیم.
حسن زاده، معاون سازمان بنادر و دريانوردی
جذب ۱۵۸هزار میلیاردی سرمایه در حوزه دریا و بندر
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در یک سال اخیر، بیش از ۱۵۸ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در قالب ۳۳۰ قرارداد در حوزههای مختلف دریایی و بندری جذب شد که در مقایسه با سالهای گذشته ۵۳ درصد افزایش داشت.
آقای محمدعلی حسن زاده در مراسم گرامیداشت روز حمل و نقل که با حضور رئیس سازمان بنادر و دریانوردی، نمایندگان فراکسیونهای دریایی مجلس شورای اسلامی، استانداران استانهای ساحلی و فعالان و دستاندرکاران این صنعت در حال برگزاری است افزود: امسال بحث تقویت نظارت و انجام ممیزیهای ادواری در حوزه سرمایه گذاری در بنادر دنبال میشود.
وی اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی حاکمیت امور دریایی کشور، مرجع حاکمیت امور بندری و مرجع حاکمیتی کشتیرانی بازرگانی کشور است.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص لزوم ارتقای ایمنی و نظارت بر این امر نیز گفت: امسال چند کنوانسیون و مقررات به بنادر ابلاغ شد و نظارتهای ادواری برای اطمینان از حسن اجرای این مقررات خواهیم داشت.
حسن زاده افزود: با توجه به وقوع حادثهای در یکی از بنادر جنوبی و جان باختن یکی از کارکنان، موضوع ایمنی با دقت بیشتری مورد توجه قرار گرفت و دستورالعمل ایمنی حمل و نقل، به صورت جدی مورد تأکید واقع شد.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: فرآیند جایگزینی و فسخ تعداد محدودی از قراردادها نیز در دستور کار ماست.
وی تصریح کرد: دستورالعمل صدور مجوز فعالیت در بنادر و بنادر منطقه ویژه اقتصادی بازنگری شده است و مجوز این شرکتها با تاریخ اعتبار ۵ ساله خواهد بود.
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: جهت گیری سازمان بنادر و دریانوردی در یک سال گذشته، اتخاذ رویکرد لجستیکی در توزیع کالا و جابجایی کالا بین بنادر بود.
وی ادامه داد: چند شناور نیز به روش کاپوتاژ، کالا را از بندر امام خمینی به بندر چابهار منتقل کردند.
حسنزاده گفت: شناسایی اپراتورها و سرمایه گذاران از طریق فراخوان در بنادر صورت میگیرد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درخصوص سرمایه گذاریهای جدید در بنادر کشور در یک سال گذشته افزود: بیش از ۱۵۸ هزار میلیارد ریال در قالب ۳۳۰ قرارداد سرمایه گذاری در این حوزه منعقد شده است.
وی اضافه کرد: این میزان در مقایسه با سرمایه گذاری سالهای قبل، ۵۳ درصد رشد داشته است که منجر به انعقاد قراردادهای لجستیکی و فعالیتهای توسعه بندری در زمینه احداث کارخانجات صنعتی، ترمینال مواد معدنی و مراکز لجستیکی، انبار مکانیزه غلات و سیستم انتقال، مدیریت و سرمایهگذاری و بهره برداری از بنادر کوچک، احداث مخازن و خطوط انتقال فرآوردههای نفتی، محوطه ترانزیتی و صادراتی کالا و کانتینر و سایر ادوات فنی شد.
نماینده جامعه بندری و دریایی کشور:
تعرفه خدمات بندری را به سرمایه گذاران واگذار کنید
نماینده جامعه بندری و دریایی کشور، با بیان اینکه بخش خصوصی برای فعالیت بیشتر در بنادر کشور و ایجاد فعالیتهای پایدار، نیازمند حمایت هرچه بیشتر دستگاههای حاکمیتی است از وزارت راه و شهرسازی خواست: تعیین تعرفه خدمات بندری را به سرمایه گذاران واگذار کند.
آقای مجتبی دلگشایی در مراسم گرامیداشت روز ملی حملونقل که به همت سازمان بنادر و دریانوردی در محل هتل همای تهران برگزار شد با اشاره به شرایط خاص اقتصادی کشور و مقابله با جنگ اقتصادی استکبار جهانی علیه ایران و اینکه در این ایام نیازمند پشتیبانی و حمایت از یکدیگر برای گذر از این دوران سخت هستیم، گفت: در این زمینه، بخش حاکمیت و بخش خصوصی نیازمند یک تغییر نگاه اساسیتر هستند.
وی افزود: زمانی که همه جهان استکبار علیه اقتصاد کشورمان دست به دست هم دادند بدون شک تفکرمان برای این حمایت باید تغییر پیدا کند.
دلگشایی گفت: بخش خصوصی برای ایستادگی مقابل این جنگ اقتصادی، نیازمند پشتیبانی دستگاههای حاکمیتی است و این یک انتظار مهم فعالان بخش خصوصی است.
وی با اشاره به اینکه هماکنون در سطح بنادر کشور ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر زیرنظر بخش خصوصی مشغول به کار هستند، تصریح کرد: با سرمایهگذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال در بنادر کشور، سازمان بنادر و دریانوردی این اطمینان را فراهم کرد که با اعتماد سازی ایجاد شده، یک اشتغال پایدار را شاهد باشیم.
دلگشایی گفت: به همین دلیل با این حمایت و با همه سختیهای بخش خصوصی، یک نفر در سطح بنادر، شغل خودش را از دست نداده و اشتغال پایدار هنوز پابرجاست.
نماینده جامعه بندری و دریایی کشور در این همایش با اشاره به لزوم حمایت هرچه بیشتر سازمان بنادر و دریانوردی برای رفع مشکلات و انجام اقدامات اساسی و پایدار افزود: با توجه به اینکه همه اختیارات در دست سازمان بنادر و دریانوردی نیست این انتظار وجود دارد که دیگر دستگاههای ذیربط کمک کنند تا با تکمیل اقدامات، فعالیتهای انجام شده با قدرت پیش برود.
وی گفت: اقدامات انجام شده برای کمک به سرمایهگذاران، کارگشای اساسی نبوده و این به دلیل محدودیتهایی است که سازمان بنادر و دریانوردی با آن مواجه است. به همین علت باید در قراردادهای امضا شده، یک بازنگری اساسی انجام شود.
دلگشایی افزود: درخصوص تعرفه خدمات در بنادر، یک نکته اساسی مدنظر فعالان این بخش است و به همین دلیل از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی این درخواست را داریم که در طرحهای بخش خصوصی در بنادر برای ایجاد رقابت و کاهش قیمت تمام شده ارائه خدمات، تعرفه خدمات در اختیار خود سرمایهگذاران قرار گیرد.
وی گفت: قطعاً امکاناتی که توسط خود سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شده است، نیاز به دریافت تعرفه دارد، اما در مورد کاری که توسط بخش خصوصی انجام شده است و از منابع دولتی تامین اعتبار نشده، باید تعرفه گذاری در این طرحها حداقل به انجمنهای صنفی واگذار شود.
نماینده جامعه بندری و دریایی کشور با اشاره به اینکه انتظار از دستگاه حاکمیتی این است تا مسألهای را که قانون وضع کرده، در بنادر اجرا شود، گفت: به دنبال اجرای قانون و برگشتن به آن در بنادر کشور هستیم و چیزی اضافهتر از آن و یا انجام یک رفتار فراقانونی نداریم.
وی افزود: به عنوان مثال بخش خصوصی در سازمان امور مالیات و دارایی و سازمان تأمین اجتماعی دارای مشکلاتی است. در خصوص مالیات یک خدمات، چند بار باید ارزش افزوده پرداخت شود. طبق قانون شرکتهای فعال در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی، از این مالیات معاف هستند، اما سازمان تأمین اجتماعی چیز دیگری میگوید و این منافات با قانون دارد.