کردستان
خودروهای فرسوده ، عامل آلودگی هوا
قصه تلخ آلودگی هوا، خودروهای فرسوده و به دنبال آن مشکلات نتفسی سالهای سال است که در استان کردستان به هم گره خورده است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ، در حالی که تردد خودروهای فرسوده در بسیاری از کلانشهرها ممنوع شده، اما برای این معضل در استان کردستان اقدامی نشده و تعداد خودروها روز به روز در حال افزایش است .
به گفته معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کردستان در ماههای تیر و مرداد، مردم کردستان آلودهترین هوای کشور را بعد از تهران تنفس کرده اند.
حمیدی به این مسئله اشاره کرد که این آلودگی به دلیل ورود گرد و غبار از کشور عراق نیست و دلیل اصلی آلودگی ناشی از ازن معلق در هواست که ماشینهای فرسوده متهم درجه یک اون هستند.
براساس مطالعات انجام شده ماشینهای عمومی ۱۰ سال و ماشینهای شخصی ۲۰ سال عمر مفید دارند و از آن به بعد به عنوان خودروی فرسوده به حساب میآیند و باید از رده خارج شوند، اما به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم ماشینهایی را در شهر میبینیم که بیش از ۴۰ سال عمر کرده اند.
میزبانی کردستان از مهمانان ناخوانده دود زای استانهای مرکزی و جنوبی کشور صنوف مزاحم داخل شهر و استفاده این صنوف از گازویل و نفت و بافت کاسهای و وضعیت توپوگرافی سنندج باعث شده آلودگی این شهر حتی بیشتر از شهرهای صنعتی باشد.
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کردستان با اشاره به اینکه دود بیشتر آلودگیهای ناشی از ماشینهای فرسوده به چشم افراد حساس و دارای مشکلات تنفسی و قلبی عروقی و کودکان و سالمندان میرود گفت: استفاده از سوخت یورو ۴ و یورو ۵ میتواند تا درصد بالایی این مشکل را کاهش دهد.
وی از وجود ۲۷ مرکز معاینه فنی و ۴ مرکز اسقاط دراستان کردستان خبر داد و گفت: در سالهای گذشته سالانه حدود ۲ هزار ماشین در کردستان اسقاط میشد، اما از ابتدای امسال حتی یک ماشین هم برای اسقاط تحویل این مراکز نشده است.