نشست خبری دومین روز چهارمین نمایشگاه حمل و نقل
عبور روزانه ۹۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از ارائه طرح اصلاح شبکه فرودگاهی به شورایعالی هواپیمایی کشوری خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای سیاوش امیرمکری، در نشست خبری دومین روز چهارمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به انجام برنامهریزی برای افزایش فضای پارک هواپیما در فرودگاه مهرآباد تهران گفت: اقداماتی برای ایجاد فضای پارک جدید در فرودگاه مهرآباد انجام شده است، اما مهمترین اقدامی که میتواند به این مهم کمک کند، اصلاح شبکه فرودگاهی است.
وی افزود: اصلاح شبکه فرودگاهی در دستور کار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری و معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
امیر مکری هدف اصلاح شبکه فرودگاهی را ایجاد و استقرار نظام هاب و اسپوک دانست و گفت: با این اقدام و ایجاد هابهای هوایی در نقاط مختلف کشور، فرودگاههای مراکز استانها فعال شده و از فشار بر فرودگاههای تهران کاسته میشود.
وی ادامه داد: این طرح در حال بررسی و تصویب در شورایعالی هواپیمایی کشوری است. فرودگاههای هاب مشخص نشده، اما همه فرودگاههای بینالمللی کشور، ظرفیت تبدیلشدن به هاب منطقهای را دارند.
امیرمکری با اشاره به ضرورت گسترش ناوگان هوایی کشور، به خصوص با هواپیماهای مناسب برای پروازهای منطقهای گفت: لازمه اجرای این طرح تامین هواپیماهای متناسبی است که بتوانند به صورت اقتصادی بین فرودگاههای پیرامون هابها و همچنین فرودگاههای هاب و فرودگاه مرکز، رفت و آمد کنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در ادامه با اشاره به پروازهای عبوری از آسمان ایران افزود: در حال حاضر بیش از ۶۸ درصد از درآمد شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از طریق پروازهای عبوری تامین میشود.
وی ادامه داد: در سال ۹۷ روزانه هزار پرواز عبوری از آسمان ایران انجام میشد. پس از آنکه آژانس هوانوردی آمریکا (FAA) آسمان ایران را ناامن اعلام کرد، برای مدت کوتاهی پروازهای عبوری از آسمان ایران کاهش یافت، اما این پروازها مجددا روند افزایشی یافت.
امیرمکری با اشاره به اعتماد خطوط هواپیمایی خارجی به امکانات و ایمنی ناوبری هوایی در ایران گفت: هم اکنون روزانه حدود ۹۰۰ پرواز عبوری از فراز آسمان ایران عبور میکنند.
شکرچی زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
مدیریت روسازی راههای کشور اجرایی شد
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: این مرکز با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برنامه مدیریت روسازی راهها را آغاز کرده که مرحله نخست آن اجرایی شده است.
محمد شکرچی زاده در ادامه افزود: این طرح مهم با تعامل دستگاههای مختلف در وزارت راه و شهرسازی انجام گرفت و در این پروژه برداشتهایی در فواصل زمانی دو ساله از جادههای کشور انجام میگیرد که ۵۵ هزار کیلومتر آن در شریانات اصلی کشور انجام شد و در مراحل بعدی در سایر راهها ادامه پیدا میکند.
وی افزود: براساس این طرح، وضعیت کیفی راهها نشان داده میشود و به این شکل وقتی منابع قرار است برای ترمیم و بهسازی در اختیار ادارات کل استانی قرار بگیرد، اولویتها کاملا مشخص میشود.
به گفته رئیس مرکز تحقیقات راه وزارت راه و شهرسازی، با اجرای این طرح میتوان روش بهسازی جادهها را تعیین کرد و کارایی سرمایه گذاری نگهداری راهها را افزایش داد.
وی افزود: مدیریت سرمایه ابزارهای مختلفی دارد که روسازی راهها پروژه مشترکی است که با کارفرمایی سازمان راهداری انجام میگیرد.
شکرچی زاده با تاکید بر اینکه باید روی موضوعاتی که منجر به خسارت شده و میتواند تابآوری زیرساختهای کشور را در حوزههای شهری و حمل و نقلی تحت تاثیر قرار دهد، مطالعات کارشناسی انجام شود افزود: با موضوعات بحران زا باید برخورد فعال داشت و رویکردهای غیرفعال را کنار گذاشت.
وی افزود: ما منتظریم که بحرانی مثل سیل یا زلزله اتفاق بیافتد و متناسب با آن برنامهریزی کرده و تعیین خسارت کنیم، اما اگر رویکردها فعال باشد به این شکل میتوان مقدار قابل ملاحظهای از خسارتها را کاهش داد.
وی افزود: در سیل بهار امسال بیش از ۱۷هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساختها، مجموعه داراییهای مردم، حوزههای صنعت و کشاورزی خسارت وارد شد که اگر رویکرد فعال داشتیم، با انجام هزینههایی اندک ظرف یکی، دو سال گذشته، این خسارتها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش مییافت.
وی ادامه داد: باید از این اتفاقات درس گرفت و برخورد فعال و عالمانهای در پیش گرفت. باید بتوانیم با طراحی در حوزه مهندسی، اجرا، نگهداری و بهره برداری یک دقت نظر داشته باشیم و از این تجربیات به بهترین شکل بهره ببریم.
رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی درباره اقدامات انجام شده در خصوص استفاده از قیرهای غیر استاندارد در سطح راههای کشور گفت: استفاده از قیرهای غیراستاندارد، واقعیت دارد چراکه وقتی افزایش قیمت رخ میدهد این خطر وجود دارد که از قیرهای غیر استاندارد استفاده شود.
وی افزود: در این زمینه کاری که مرکز تحقیقات انجام داد این بود که با دستورالعملهایی بتواند مشخصات اولیه قیر را تعیین و در اختیار دستگاههای اجرایی قرار دهد.
شکرچی زاده افزود: براین اساس با آزمایشهای مقدماتی وضعیت این قیر مشخص میشود تا با این موارد بتوان این مورد را کنترل کرد. دستگاههایی در این ارتباط توسط شرکتهای دانشبنیان تهیه شدهاند که میتوانند از سودجویی سودجویان جلوگیری کنند.
وی تصریح کرد: این سودجویی به این شکل است که نیمی از تانکر قیر بعد از حرکت از پالایشگاه، توسط برخی سودجویان تخلیه و قیر غیر استاندارد جایگزین آن میشود، اما این دستگاهها میتوانند این مساله را اطلاعرسانی کنند.
عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری
ورود شرکتهای دانش بنیان ایرانی به عرصه طراحی و ساخت تجهیزات هواپیمایی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در یک سال گذشته، ۱۶ شرکت داخلی دانش بنیان، مجوز طراحی و ساخت قطعات هواپیما را از سازمان هواپیمایی دریافت کردند.
آقای علی عابدزاده در نشست خبری دومین روز چها مین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در مصلی امام خمینی تهران افزود: کارخانههای هواپیماسازی غرب با شروع تحریمها، ایران را از دسترسی به قطعات هواپیما و هرگونه اطلاعات و دیتا (داده) محروم کردند.
وی اضافه کرد: بر اساس برنامه مبارزه با تحریمها و توسعه صنعت هوایی، سازمان هواپیمایی کشوری در یک سال گذشته تاکنون به ۱۶ شرکت مجوز طراحی ساخت قطعات هواپیما را داده است.
عابدزاده گفت: این شرکتها تلاش دارند در شرایط تحریم با طراحی و ساخت قطعات، صنعت هوایی را پایدار نگه دارند، همچنین این شرکتها در حوزه اطلاعات هوانوردی فعال هستند که در شرایط تحریم تحول بزرگی برای کشور محسوب میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: حدود یکسال است قطعات هواپیما در داخل تولید میشود و سازمان هواپیمایی کشوری از شرکتهایی که برای ساخت قطعات تلاش میکنند، حمایت به عمل میآورد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص اعطای مجوز به شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای پرواز پهپادهای این شرکت گفت: بر اساس مقررات هوانوردی، همه بخشهایی که در عرصه هوانوردی غیر نظامی فعالیت میکنند مکلف به اخذ مجوز از این سازمان هستند و شرکت پست هم باید این مجوز را دریافت کند.
وی افزود: این شرکت تاکنون مجوزی از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت نکرده است و ما نیز بنا نداریم مانع فعالیت این شرکت شویم، اما اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری ضروری است.
رستمی، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی
ظرفیت پایانه هوشمند فرودگاه امام ۴ برابر میشود
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی امروز در نشست خبری دومین روز چهارمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک وزارت راه و شهرسازی گفت: پایانه هوشمند شهر فرودگاهی امام خمینی در حال توسعه است تا با همکاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایرانایر) و یک شرکت خصوصی و همچنین شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی ظرفیت آن به ۴ برابر یعنی ۴۰۰ هزار تن در سال برسد.
آقای علی رستمی افزود: به تازگی کالایی وارد انبار منطقه آزاد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) شده است که ۴۵۰ هزار دلار ارزش دارد و هنوز ترخیص نشده است، در حالی که تا پیش از این در دو ماه پیش، چنین ظرفیتی وجود نداشت.
وی گفت: در منطقه آزاد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی اعلام کردیم که همه سرمایهگذاران با اولویت اول صادرات و سپس واردات امکان ورود دارند.
رستمی همچنین از آمادگی چند شرکت هواپیمایی برای راه اندازی پروازهای داخلی در این فرودگاه با توجه به نیاز و خواست و همچنین جمعیت مستقر در اطراف فرودگاه امام خمینی خبر داد و افزود: شرکت شهر فرودگاهی امام این آمادگی را دارد که از عید نوروز و حتی هم اکنون این پروازها را اجرایی کند.
وی گفت: در افق سی ساله که در قالب سه برنامه ۵، ۱۰ و ۱۵ ساله در دست طراحی و اجراست تبدیل این فرودگاه به هاب اول بار منطقه و هاب دوم مسافری منطقه مدنظر قرار گرفته است و در همین قالب، ترمینال سلام به بهره برداری رسید.
رستمی افزود: هم اکنون پروازهای ۵ ایرلاین به پايانه سلام منتقل شده است و روزانه ۷ پرواز از این ترمینال انجام میشود که بزودی تا ۱۵ پرواز افزایش خواهد یافت.
حسن نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای
حواله لاستیک کامیون به ازای ۱۵ هزار کیلومتر پیمایش صادر میشود
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: از این پس، به ازای هر ۱۵ هزار کیلومتر پیمایش کامیون ها، حواله لاستیک به نرخ دولتی صادر خواهد شد.
آقای عبدالهاشم حسن نیا در نشست خبری دومین روز چهارمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، افزود: پیش از این به ازای هر ۲۰ هزار کیلومتر پیمایش، به رانندگان حواله لاستیک داده میشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از میزان کافی ذخایر لاستیک در انبارهای کشور خبر داد و گفت: در همه ادارات کل استانی، توزیع لاستیک با حواله دولتی ادامه دارد.
حسن نیا همچنین درباره افزایش کرایه تاکسیها بعد از افزایش نرخ بنزین، افزود: امروز بیش از ۳۰ هزار تاکسی و کرایه سواری بین استانی به مسافران خدمات میدهند و با توجه به اعطای سوخت سهمیه بندی شده، حق افزایش کرایهها را ندارند.
وی اضافه کرد: سهیمه سوخت قرار است بر اساس پیمایش انجام شده به سواریهای بین شهری تعلق بگیرد و هیچ بهانهای برای افزایش کرایه به دلیل افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.
حسن نیا در خصوص نرخ کرایه اتوبوسها نیز گفت: از آنجایی که اتوبوسها نیز گازوئیل مصرف میکنند و قیمت گازوئیل گران نشده و قرار هم نیست که افزایش یابد، کرایه اتوبوسها نیز نباید افزایش یابد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: پس از افزایش قیمت بنزین ضریب اشغال صندلی اتوبوسها افزایش یافته است و در حالیکه این ضریب بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بود، پس از افزایش قیمت بنزین شاهد استقبال مسافران از سفر با اتوبوس و همچنین سواریها هستیم و این ضریب اشغال، در پی افزایش نرخ بنزین حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است.
وی گفت: بسیاری از مسافران برای سفرهای بین شهری از سواریهای شخصی استفاده میکنند که کرایهها را در پی افزایش قیمت بنزین افزایش داده اند که مدیریت این بخش، به سازمان راهداری ارتباطی ندارد.
حسن نیا هم چنین در خصوص افزایش حق کمیسیون شرکتهای حمل و نقلی افزود: حق کمیسیون افزایش نیافته است و کامیون داران در صورت مواجه با دریافت کمیسیونهای بیشتر از سهم قانونی، میتوانند شکایت کنند.
وی درباره ایجاد سالن توزیع بار در پایانهها، گفت: ما معتقدیم دلیلی ندارد خودرویی که پیمایش بیشتری دارد و نو است و مبلغ بیشتری برای خرید آن پرداخت شده به اندازه کامیون فرسودهای که پیمایش کمی دارد بار دریافت کند و نباید کامیونی که سالانه ۱۵۰ هزار کیلومتر پیمایش دارد به میزان کامیونی که ۳۰ هزار کیلومتر پیمایش دارد بار دریافت کند.
وی اضافه کرد: آنچه برای ما مهم است، حفظ اشتغال در بخش حمل و نقل کشور است و ما از ایجاد شرکتهای قوی و قدرتمند در زمینه حمل بار که از تجمیع چندین راننده و کامیون تشکیل شود استقبال میکنیم.
رئیس سازمان راهداری در خصوص سخت و زیان آور شناخته شدن شغل رانندگی به عنوان یکی از خواستههای رانندگان نیز گفت: این موضوع هم میتواند فرصت باشد و هم تهدید، و در این خصوص باید دستگاههای مسئول نظیر سازمان تامین اجتماعی و کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهارنظر کنند، اما در صورتی که این اتفاق بیافتد، شاید حدودا ۱۰۰ هزار راننده در سنین حدود ۴۵ تا ۵۰ سال بازنشسته شوند و به خیل بیکاران بپیوندند و در این خصوص، نقطه نظر واحدی بین کارشناسان و فعالان صنعت وجود ندارد.
حسینی، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک
صدور خدمات فنی آزمایشگاه فنی خاک به عراق و سوریه
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از صدور خدمات فنی و مهندسی این آزمایشگاه به کشورهای دیگر خبر داد و گفت: عراق و سوریه از کشورهایی هستند که از خدمات فنی و مهندسی این آزمایشگاه استفاده میکنند.
آقای سیدرضا حسینی در نشست خبری حاشیه دومین روز چهارمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، خدمات فنی این شرکت را خدماتی مطمئن و استاندارد برای کارفرمایان داخلی و همچنین مشتریان خارجی دانست و افزود: هم اکنون کشورهایی نظیر عراق و سوریه از خدمات این شرکت استفاده میکنند و امیدواریم این همکاریها توسعه یابد.
وی همچنین از پیشنهاد یک تبصره در لایحه بودجه سال آینده خبر داد و گفت: بر اساس این پیشنهاد، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به موسسه دولتی با وظایف حاکمیتی تبدیل شده و اساسنامه جدیدی برای آن تهیه میشود.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه در این تبصره که توسط وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده است، افزود: در قالب این تبصره، شرکت آزمایشگاه به یک موسسه دولتی که وظیفه حاکمیتی را در این صنعت دارد تبدیل و اساسنامه جدیدی برای آن تهیه میشود و بخش خصوصی فرصت مییابد تا در قالب ساز و کاری که فراهم میشود فعالیت خود را در این بخش توسعه دهد.
حسینی رسالت اصلی این شرکت را انجام آزمایشهای کنترل کیفی برای افزایش کیفیت ساخت و نگهداری طرحهای عمرانی کشور دانست و گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بیش از ۶۰ سال قدمت دارد و یک شرکت کاملا دولتی است.
وی با اشاره به اینکه همه تلاش ما ارتقای سطح خدمات با استفاده از فناوریهای روز است، افزود: نتیجه انجام آزمایشهای کنترل کیفی در اختیار دستگاه نظارت، کارفرما و مهندسان مشاور طرح قرار میگیرد و تلاش میکنیم در قالب یک سامانه تحت وب، از لحظه صدور درخواست تا زمانی که نتیجه به کارفرما و مشاوران ارائه میشود در قالب سامانه عرضه شود ضمن آنکه ما باید از تجهیزات سالم و کالیبره و دقیق استفاده کنیم و در گام بعدی بتوانیم استانداردهای روز دنیا را به کار گیریم.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اضافه کرد: در قالب این سامانه که روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد، مشخص میشود که آیا اپراتور دورههای لازم را دیده و اطلاعات او ثبت شده و مورد تایید است یا خیر و بر این اساس، سیستم اجازه کار را صادر خواهد کرد، اما مرحله بعدی به کالیبره و مورد تایید بودن تجهیزات استفاده شده برمیگردد که اجازه استفاده از این تجهیزات نیز توسط سیستم صادر میشود و در ادامه از طریق برنامه نویسی انجام شده، برگه آزمایشگاه صادر میشود و خیلی سریع از طریق سامانه در اختیار درخواستدهنده قرار میگیرد.
وی گفت: سرعت انتقال نتیجه آزمایش به دستگاه نظارتی این امکان را میدهد که در صورت هرگونه خطای احتمالی، سریعا به این موضوع رسیدگی کند و مانع ادامه کار شود.
حسینی با اشاره به اینکه داراییهای کشور در بخشهای ریلی، جادهای و هوایی بسیار زیاد است و مدیریت این داراییها باید از طریق سیستمهای روزآمد انجام شود، افزود: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با استفاده از تجهیزات روز و منابع انسانی کارآمد توانسته است این خدمت جدید را در سالهای اخیر به کارفرمایان ارائه کند. با این سیستم، اطلاعات به روز تهیه و تحلیل اولیه میشود و سپس در اختیار کارفرمایان قرار میگیرد و آنان میتوانند از طریق این دادههای دقیق که در کمترین زمان تهیه شده است، داراییهای خود را به بهترین نحو مدیریت کنند.
وی مهمترین محصول شرکت آزمایشگاه را بکارگیری دانشآموختگان جوانی دانست که با توجه به فرصتی که در اختیارشان گذاشته میشود، دانش فنی روز دنیا را شناسایی میکنند و تجهیزات مرتبط با آن دانش در کوتاهترین زمان در اختیار آنان قرار میگیرد تا آن خدمت جدید خلق شود.
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، میزان اعتبارات مصوب این شرکت در سال جاری را ۳۰۲ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پیش از ساخت هر راه و سازهای، در آن محل باید مطالعات ژئوتکنیکی انجام شود. در این مطالعات جنس خاک مشخص میشود و طبیعی است که بر اساس جنس و مقاومت خاک و باری که بر آن خاک قرار است وارد شود، سازه طراحی میشود و امکان ندارد پروژهای بزرگ بدون انجام چنین مطالعاتی اجرا شود.