چهارمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک
هوشمندسازی و لجستیک، دو اولویت حمل و نقل
وزیر راه با اشاره به تحولات گسترده در صنعت حمل و نقل جهان، هوشمندسازی و لجستیک را دو اولویت بخش حمل و نقل کشور دانست.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمد اسلامی در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته افزود: در این نمایشگاه، در جهت هوشمند سازی، سه اقدام مهم صورت گرفت که نقش کلیدی در ارتقای سلامت اداری دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحولات گسترده در صنعت حمل و نقل جهان، هوشمندسازی و لجستیک را دو اولویت بخش حمل و نقل کشور دانست و گفت: افزایش سلامت اداری و قابلیت عملکرد و پاسخگویی به ماموریت ها، دو نتیجه این امر است.
وی افزود: در نخستین اقدام، هوشمند سازی و یکپارچه سازی صورت وضعیت خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی بار انجام شد.
اسلامی حجم و ارزش قراردادها و صورت وضعیت ۳۹۴ شرکت فعال در این بخش را ۲۵ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: این اقدام بدون دخالت انسان انجام میشود و قابل ردیابی و پیگیری است و لذا نقش مهمی در ارتقای سلامت اداری دارد.
وزیر راه و شهرسازی، دومین اقدام در حاشیه نمایشگاه چهارم حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته را، مکانیزه شدن استعلامهای سامانههای آزمایشگاه مکانیک فنی خاک دانست و افزود: امروز کیفیت، قوام و دوام راهها بر اساس مشخصات فنی مورد نظر مهندسان مشاور و ناظر بصورت کنترل شده و بدون دخالت عوامل انسانی در اختیار ناظر و کارفرما قرار میگیرد.
اسلامی با بیان اینکه سامانه سومی که امروز به بهره برداری رسید، سامانه سنجش رضایت مسافران در فرودگاهها و سامانه مراقبت یکپارچه خدمات مسافران است، گفت: در حاشیه این سه طرح مهم، طرح سامانه عوارض آزادراهها بصورت پیمایشی در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به بهره برداری رسید.
وی افزود: در این سامانه، خودروها به میزان پیمایش، عوارض آزاد راهی را پرداخت میکنند و به خودروهایی که بیش از ۴۰ بار در ماه، از یک آزادراه عبور کنند، تخفیفات زیادی تعلق میگیرد.
اسلامی اضافه کرد: هم اکنون این طرح، در ۴ آزاد راه کشور اجرا میشود و در ۶ آزادراه دیگر آماده بهره برداری است ضمن اینکه در ۶ آزادراه دیگر نیز، این طرح در دست تجهیز و اقدام است.
وزیر راه و شهرسازی درخصوص آزادراه تهران - شمال نیز با عذر خواهی به دلیل تاخیر در بهره برداری قطعه یک آن گفت: قرار بود این قطعه تا آخر تابستان به بهره برداری برسد که بدلیل مشکلاتی در اجرا، با تاخیر روبرو شد.
وی افزود: هم اکنون با انجام کارهای طاقت فرسا و در دو شیفت کاری، تلاش میکنیم این قطعه آزاد راه بزودی با استقرار سامانه مدیریت، در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.
اسلامی ادامه داد: قطعات دو و سه آزادراه بطول ۵۶ کیلومتر نیز برای تکمیل به ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و امیدواریم قطعه دو آزادراه تهران شمال در مسیر رفت تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.
وزیر راه و شهرسازی پیوند، پیوستگی و همبستگی با شرکتهای دانش بنیان و استفاده از استارت آپها در نظام حمل و نقل را از ویژگیهای دیگر نمایشگاه امسال دانست و گفت: باید از وجود فناوری اطلاعات در مسیر بهینه سازی حمل و نقل کشور استفاده کنیم.
اسلامی، وزیر راه حمل و نقل هوایی کشور بین ۶ هاب توزیع میشود آقای محمد اسلامی در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل و لجستیک افزود: چنین نمایشگاههایی فرصت ایجاد گفتگو، تعامل، مرور تجربیات، ارزیابی عملکرد و تصویرسازی آینده مطلوبتر، فرصت میثاق مجدد و همکاری برای توسعه کشور است.
وی اضافه کرد: در سالی که گذشت، تلاش کردیم موانع را شناسایی و برطرف کنیم و در همه کمیسیونهای مشترک و همچنین کشورهای همسایه، تفاهمات و اسناد را رد و بدل و اشکالات را رفع کردیم.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: امروز با کشورهایی که در مسیرهای ترانزیتی ما هستند کمترین ناهماهنگی را نداریم.
وی افزود: ایران عضو راهآهنهای کشورهای CIS (کشورهای مستقل مشترک المنافع) است و با تفاهمنامههای چند جانبه، با قطارهای باری از مسیر شرق به سمت چین و همچنین به سمت اروپا حرکت آغاز شده است.
وی اضافه کرد: از این خط به صورت خط زنده ریلی استفاده میکنیم تا حجم بار ترانزیتی ما را افزایش دهد.
اسلامی با اشاره به عضویت ایران در شورای حکام سازمان جهانی هواشناسی گفت: در حوزه هواشناسی عضویت مدیریتی در منطقه محقق شده است.
وی افزود: تا پایان دولت دوازدهم، ۲ هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه به آزادراه و بزرگراههای کشور افزوده میشود.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه راههای روستایی نیز گفت: تا پایان سال روزانه ۲۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت میشود.
اسلامی افزود: در بندر چابهار در سال ۹۶، ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن بار در سال جابهجا میشد و ترافیک جادهای ۱.۴ میلیون تن در سال بود و تصادفات زیادی رخ میداد، اما در سال ۹۷ این رقم به ۲.۵ میلیون تن افزایش یافت و از ابتدای سال ۹۸ تاکنون، میزان بار جابجا شده از ۲.۴ میلیون تن بیشتر شده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خط آهن چابهار ـ زاهدان امروز در حال تکمیل است و امیدواریم با تخصیص ۳۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی، این خط تا پایان سال ۱۴۰۰ افتتاح شود.
اسلامی گفت: در حوزه صنایع وابسته به حوزه حمل و نقل و نوسازی ناوگان با توجه به سند نوسازی ناوگان جادهای، با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت و حمایت نظام پولی و بانکی، امیدواریم نوسازی ناوگان شتاب بگیرد.
وی افزود: ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی ناوگان ریلی ۱۶ شرکت مسافری و ۹ شرکت سازنده از محل تبصره ۱۸ اختصاص مییابد.
اسلامی با تأکید بر اینکه حرکت به سمت هوشمندسازی با توجه به طرح جامع حمل و نقل و توجه به فرودگاههای پیشرفته رو به رشد است، گفت: امیدواریم با سرمایهگذاری در فرودگاه امام خمینی بتوانیم نظام حمل و نقل هوایی کشور را از وضعیت کشنده و پر زحمت تهران محوری، به ۶ هاب در سراسر کشور افزایش داد و پروازهای بینالمللی در این هابها داشته باشیم.
آدم نژاد، معاون وزير راه
وزارت راه و شهرسازی برای کاهش مصرف گازوئیل مصمم است
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: هم اکنون روزانه بیش از ۵۰ میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف میشود که با مدیریت درست و هوشمند سازی سامانههای حمل و نقلی، حداقل ۱۰ میلیون لیتر آن قابل صرفه جویی است.
آقای شهرام آدم نژاد در نشست خبری در حاشیه چهارمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، افزود: وزارت راه و شهرسازی تلاش و عزم جدی دارد با استفاده از سامانههای نوین و هوشمند مدیریت حمل و نقل و همچنین با استفاده از امکان ایجاد هابهای جدید حمل بار، این مصرف را مدیریت کند.
وی اضافه کرد: هم اکنون باری که از بنادر جنوبی به مقصد شیراز وارد میشود ابتدا به تهران آمده و از آنجا به مقصد ارسال میگردد درحالیکه با ایجاد هابهای منطقهای میتوان از تهران محوری پرهیز کرد و بار بصورت مستقیم به مقصد ارسال شود.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی همچنین سامانه رونمایی شده در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک را یک طرح مهم برای کنترل کیفیت دانست و گفت: با مجموعه اقدامات و تحولاتی که در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک انجام شده در حال حاضر دادهها قابل نظارت و در دسترس هستند.
وی با اشاره به تعاملات برقرار شده در قالب دیپلماسی حمل و نقل تصریح کرد: با توجه به برگزاری کمیسیونهای مشترک اقتصادی و حملونقلی با کشورهای مختلف، برنامهای مبنی بر تهیه کتابچهای از راهبردها و ارتباطات با هر کشور مدنظر قرار دارد که تا کنون برای ۲۷ کشور این کتابچهها تهیه شده است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: طبق تحلیلهای انجام شده، تا ۲۵ سال آینده تمام ترانزیت کالا از کشورهای هند و چین از کریدور" یک کمربند، یک راه"، انجام میشود بنابراین نخستین بار در کشور، رصد کریدورهای رقیب و جابجایی بار در منطقه در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است.
آدم نژاد با بیان اینکه مهمترین ویژگی ایران، قرار داشتن در تقاطع شمال به جنوب و شرق به غرب جهان است گفت: این موقعیت جغرافیایی دارای دو ویژگی مهم است که شامل اتصالات حملونقلی از شمال به جنوب و شرق به غرب مانند توافقنامه افغانستان-ایران-ترکیه و حجم بار عبوری در این مسیرها میشود.
وی از رونمایی منشور دیپلماسی حمل و نقل در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در منشور دیپلماسی حمل و نقل ویژگیهای سرزمینی هر منطقه از ایران به خوبی نشان داده شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، سرمایهگذاری بسیار خوبی در مناطق مرزی انجام داده است، اما مدیریت واحد مرزی بر عهده سازمان راهداری قرار نگرفته است.
آدم نژاد با اشاره به حمایت این وزارتخانه از استارتاپهای حمل و نقلی گفت: در حوزه استارتاپها اقدامات خوبی انجام شده و در حوزه بنادر شاهد رونمایی از سامانه تخلیه عادلانه بار هستیم.
وی با اشاره به سایر اقدامات این معاونت افزود: نقشه راه ایمنی راههای کشور آماده و برای تایید نهایی به هیئت وزیران ارسال شده است. همچنین بودجه سال ۹۹ بر اساس طرح جامع حمل و نقل طرح ریزی شده است، اما شامل کل بودجه نمیشود؛ انحرافات از بودجه نیز بسیار کم است.
آدم نژاد با اشاره به تغییرات ایجاد شده در سبد انرژی گفت: باید در زمینه ناوگان به سمت استفاده از خودروهای دوگانه سوز گام برداریم و نوسازی و اصلاح ساختار را مد نظر قرار دهیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: روزانه بیش از ۵۰ میلیون لیتر گازوییل در کشور مصرف میشود و این در حالی است که در شرایط درست باید میزان مصرف روزانه ۴۰ میلیون لیتر باشد؛ بر همین اساس باید اقداماتی انجام شود که اهم آنها عبارت است از نظام توزیع بار در کشور اصلاح شود، ناوگان با ظرفیت کامل تردد کند، عمده بار با حمل و نقل ریلی انجام شود و کیفیت مناسب و ترکیب بهینه ناوگان مد نظر قرار داشته باشد که همه این اقدامات در معاونت حمل و نقل در دست اقدام قرار دارد.
آدم نژاد به پروژه کیفیت خدمات حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در حال ایجاد ساختار کیفیت خدمات حملونقل در تمام مدهای حمل و نقلی هستیم.
وی افزود: همه مسافرانی که از مدهای مختلف استفاده میکنند باید حداقلهای حقوق مسافر را بدانند، مکان، ساختار و فرآیند برای پیگیری وجود داشته باشد و خدمات بهینه حملونقل و شرکتها برای مردم تشریح شود. به علاوه باید بهرهوری و اقتصاد حمل و نقل مورد توجه قرار گیرد که این اقدامات نیز در دست پیگیری و اجرا قرار دارد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره اهمیت قرار گرفتن وزارت راه و شهرسازی در راس نظام مدیریت پایانههای مرزی تصریح کرد: در شقوق مختلف حمل و نقلی مدیریت فرودگاه، ایستگاه راه آهن و بنادر بر عهده سازمان تابعه وزارت راه و شهرسازی است، اما این مهم در حوزه جادهای رخ نداده است.
وی اضافه کرد: متاسفانه به همین دلیل، یکپارچگی را از دست دادهایم و میزان تعلل و خواب کالا و بار در مرزها افزایش یافته است در حال حاضر پلاک یک خودرو در مرزها توسط چهار سازمان خوانده میشود؛ بنابراین درخواست وزارت راه و شهرسازی از سایر دستگاهها این است که OCR (پلاک خوانی الکترونیک) پلاک از سوی ما انجام شود و دادههای آن را در اختیار سایر دستگاهها قرار دهیم.
آدم نژاد درباره برنامه وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ادامه آزاد راه تهران- شمال گفت: برنامه ساخت ادامه این پروژه در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، اما نیازمند تامین منابع مالی است.
وی در خصوص قرار گرفتن بندر چابهار در منطقه ویژه اقتصادی نیز افزود: قرار گرفتن این بندر در منطقه ویژه اقتصادی اقدام خوبی است، اما در هر صورت مدیریت بندر چابهار بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی خواهد بود.
آدم نژاد در مورد میزان ترانزیت صورت گرفته از کریدور شمال- جنوب گفت: امسال در کریدور شمال- جنوب شاهد رشد ۵ درصدی ترانزیت کالا خواهیم بود و در صورتی که چند اقدام در مرزها و راه آهن انجام شود، حجم ترانزیت در این کریدور به ۴۵ درصد افزایش مییابد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در مورد راهآهن چابهار- زاهدان نیز افزود: ما ۵ گزینه برای راه آهن چابهار داریم و البته به هیچ عنوان نمیخواهیم ارتباط مردم با دریا قطع شود.
آدم نژاد اضافه کرد: ۳۰۰ میلیون یورو با تایید مقام معظم رهبری به این طرح اختصاص یافته که وصول آن در دست پیگیری قرار دارد چراکه پروژه راه آهن چابهار- زاهدان اولویت دارترین پروژه ریلی در کشور است.
تردد کالا ۱۲ درصد رشد داشت معاون وزير راه گفت: در یک سال گذشته به رغم تلاش دشمنان برای فشار اقتصادی به مردم، بخش حمل و نقل کالا بیش از ۱۲ درصد افزایش یافت.
آقای شهرام آدم نژاد در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته در مصلای تهران افزود: در یک سال گذشته همچنین، شاهد رشد تردد و حمل و نقل مسافر و بار در بخشهای ریلی و دریایی بودیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: حمل و نقل، بخش کلیدی در اقتصاد ملی هر کشوری به شمار میرود و سهم ۹ درصدی در تولید ناخالص داخلی ایران و همچنین ایجاد اشتغال در کشور دارد.
آدم نژاد با اشاره به تلاش ناوگان حمل و نقل کشور در زمان دفاع مقدس برای تخلیه بارهای رسوب کرده در بنادر به فرمان امام خمینی (ره) گفت: بخش حمل و نقل یکی از بخشهای پیشتاز در دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی و کمک به هموطنان بود و به همین مناسبت ۲۶ آذر ماه به پاس حمایت از فرمان تاریخی امام خمینی (ره) روز حمل و نقل نامگذاری شد و امیدواریم این بخش همچنان در خدمت مردم و نظام جمهوری اسلامی باشد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تلاش برای دستیابی به انرژی پاک و کاهش شدت مصرف انرژی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، هوشمند سازی و افزایش سطح سرویس بخش حمل و نقل و بهبود خدمت رسانی به مردم را، ازمهمترین اهداف بخش حمل و نقل و نمایشگاه چهارم صنعت حمل و نقل و صنایع وابسته دانست و افزود: در حاشیه این نمایشگاه، چند قرارداد همکاری با دستگاههای اجرایی دیگر منعقد خواهد شد تا بخش حمل و نقل توسعه بیشتری یابد.
امضای قرارداد همکاری معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، قرارداد همکاری معاونت برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قرارداد سازمان هواشناسی کشور با دانشگاه خوارزمی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین قرارداد پژوهشکده اقلیم شناسی وزارت راه و شهرسازی با دانشگاه خوارزمی از جمله برنامههای جنبی چهارمین نمایشگاه صنعت حمل و نقل و لجستیک و صنایع وابسته است.
آغاز بزرگ ترین رویداد حمل و نقلی کشور
چهارمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته از امروز با حضور ۳۰۰ شرکت دانش بنیان و استارت آپ حمل و نقلی از سراسر کشور در تهران آغاز به کار کرد.
این نمایشگاه با شعار «حملونقل هوشمند، پایدار و بهره ور» تا ۲۶ آذر همزمان با روز ملی حمل و نقل در محل نمایشگاههای مصلای امام خمینی تهران برپاست.
در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه به عنوان بزرگ ترین رویداد حمل و نقلی کشور، وزیر راه و شهرسازی، معاونان وزیر و روسا و مدیران عامل شرکتهای تخصصی این وزارتخانه، فعالان و دست اندرکاران صنایع حمل و نقل و لجستیک و صنایع وابسته حضور دارند.
همچنین قرار است مراسم اختتامیه روز سه شنبه با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شود.
تاکید بر استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت حمل و نقل و لجستیک در جهت افزایش بهرهوری و رونق اقتصادی در حوزههای حملونقل ریلی، جادهای، هوایی و دریایی، بهرهبرداری حداکثری از توان تخصصی و علمی بخشهای دولتی و خصوصی فعال، اساتید دانشگاهی، صاحب نظران و تشکلهای صنفی، پژوهشگران و سرمایه گذاران از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان شده است.
همچنین هوشمند سازی صنعت حمل و نقل و بکارگیری فناوری اطلاعات و فناوریهای نوین هوشمند سازی نظیر وب و اپلیکیشن در صنعت حمل و نقل و زیرساختهای لجستیکی، حفاظت از محیط زیست، کاهش آلایندگیهای هوا، افزایش ایمنی و توجه به رفاه اجتماعی و اشتغال زایی حداکثری در صنعت حمل و نقل و رونق اقتصادی هرچه بیشتر از طریق کاهش هزینههای حمل و نقل سیستمهای سنتی و همچنین افزایش درآمدزایی حداکثری از صنعت حمل و نقل با بهبود ظرفیتهای موجود و ایجاد ظرفیتهای جدید، از جمله محورهای برگزاری این نمایشگاه است.
معرفی آخرین دستاوردها و فناوریهای هوشمند در نمایشگاه امسال صنعت حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته و ایجاد فرصتها و فضای مناسب به منظور آشنایی بیشتر کارشناسان و مدیران کشور از فنآوریهای نوین، تولیدات و نوآوریهای روز دنیا با حضور شرکتها و مؤسسات بین المللی، هیئتهای بازرگانی و تجار داخلی و خارجی، ایجاد شبکه ارتباطات متقابل و رو در رو بین متخصصان، نوآوران، سرمایه گذاران، تولید کنندگان، محققان، مجریان و مدیران بخش حمل و نقل و لجستیک کشور به منظور تسهیل در شناخت و آگاهی از بروزترین دستاوردهای حملونقل هوشمند، ارتقای بهرهوری در بخش حملونقل و لجستیک کشور از طریق رفع موانع و مشکلات موجود در اجرای طرح حملونقل هوشمند با برقراری نشستها، مصاحبههای خبری و جلسات رسمی و غیر رسمی میان متولیان این حوزه، از برنامههای برگزاری چهارمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته است.
برپایی استارتآپ ویکند حملونقل در بخش جنبی نمایشگاه امسال با هماهنگی صورت گرفته برای حضور صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر فعالان و دستاندرکاران حوزه استارتآپ کشور فضای مناسبی فراهم میکند تا بخش خصوصی و دولتی ایدههای خود را مطرح و با استفاده از ظرفیت استارتآپهای حاضر در نمایشگاه، به سمت هوشمند سازی ایدههای خود گام بردارند.