به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در برنامه تیتر امشب شنبه شب، با بیان اینکه اثربخشی پژوهشها دغدغه جدی حوزه پژوهش است، گفت: زمانی که جامعه ما در عرصه علم و فناوری نیاز به نیروی انسانی داشت، با اقداماتی که صورت گرفت این کمبود تا حد زیادی رفع شد و اکنون یک دهه است که وارد موضوعات فناوری شده ایم که مکمل زنجیره تولید علم است.
مهدی کشمیری افزود: در این زمینه ما حرکت پیوستهای داشتیم، اما اگر بخواهیم موضوع را در قالب پژوهش برای پژوهش بررسی کنیم باید به این سوال پاسخ دهیم که اثربخشی پژوهش در چه سطحی است. ما اکنون به سطحی رسیده ایم که دیگر موضوع پژوهش برای پژوهش کافی نیست و باید به اثربخشی و ارزش آفرینی پژوهشها توجه داشته باشیم. توجه به اثربخشی پژوهشها موضوعی است که در ۵ سال اخیر جزو اولویتهای وزارت علوم قرار گرفته است.
قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به جایگاه خوب ایران در تولید علم، گفت: پژوهشهای ما باید به ثروت آفرینی منجر شود و همه بخشهای مربوطه باید به این امر توجه داشته باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش نیز درباره اهمیت جایگاه پژوهش در نظام آموزش و پرورش گفت: بعد از تصویب و ابلاغ اسناد تحول آموزش و پرورش تلاش ویژهای در این زمینه صورت گرفت تا از روند علم محور و آموزش ذهنی به یادگیری فکورانه برسیم.
علی ذوعلم با بیان اینکه هدف اصلی آموزش و پرورش تربیت دانش آموزان فکور، پرسشگر و برخوردار از عقلانیت و خردورزی است، اظهار داشت: خروج از کتاب محوری، گسترش حوزههای یادگیری و تشویق دانش آموزان به یادگیریهای جدید از طریق تفکر روشمند از جمله برنامههای آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه تامین و تربیت منابع انسانی، نخستین پیش نیاز فراهم ساختن این فضاست، افزود: فراهم ساختن فضای فیزیکی مورد نیاز نیز از نیازهای اصلی این هدف است و در مرحله سوم، آماده ساختن فضای فرهنگی و ذهنی جامعه برای نیل در این مسیر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ارزش گذاری را نیاز بعدی این چرخه خواند و گفت: متاسفانه اکنون روند به گونهای است که دانش آموز باید به فکر گذراندن امتحانات و انواع آزمونها باشد که همین امر با نگاه پژوهشی منافات دارد و در مسیر یادگیری عملی ایجاد گسست میکند.
ذوعلم حمایتهای مادی را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: برای حرکت در عمق بیشتر، به ابزار نیاز است و حرکتهای کلیشهای و ظاهری گاهی ما را از توجه به عمق آموزش باز میدارد.
معاون وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در حال حاضر ما با سطحی که اسناد تحولی از ما میخواهد و نگاه عمیق ما به آموزش و پرورش، فاصله زیادی داریم.
معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با بیان اینکه در سالهای اخیر اتفاقات خوبی در عرصه پژوهش رخ داده است، گفت: حداقل در ۱۵ سال اخیر ریل گذاری مناسبی صورت گرفته است تا کسانی که وارد چرخه نوآوری یعنی تبدیل ایده به محصول و عرضه آن در بازار میشوند، بتوانند مسیر تجاری سازی ایدههای خود را بگذرانند.
پیمان صالحی با بیان اینکه نظام نوآوری ما خوشبختانه نظامی پیوسته است، افزود: نوآورانی که از دوره دبیرستان وارد دانشگاه میشوند با ادبیات نوآوری و تجاری سازی آشنا میشوند و در مراکز رشد، بارور شده و به آنها کمک میشود که با کمترین ریسک ایده هایشان را به محصول تبدیل کنند.
وی با اشاره به فعالیت ۴۸ پارک علم و فناوری در کشور، گفت: پشتیبانی مالی از نوآوران و ایدههای آنها نیز مسیر مشخصی دارد و در هر سطحی چگونگی و سطح مورد نیاز حمایتها مشخص است.
او تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی تاکنون حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان وام و تسهیلات در اختیار شرکتهای دانش بنیان گذاشته است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ارتباط تلفنی با "تیتر امشب"، پیشرفتهای حوزه داروسازی را از تبعات مفید توجه به تجاری سازی پژوهشها خواند و گفت: یکی از نیازهای اصلی بخش سلامت، داروها هستند که خوشبختانه ما در بخش داروسازی پیشرفت چشمگیری داشته ایم.
ملک زاده افزود: ما توانسته ایم بازار را در اختیار تولیدات داخلی قرار دهیم و در سطح جهانی نیز تا رده هشتم داروسازی صعود کرده ایم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر میتوانیم همه داروهای مهم بیماران را در داخل تولید کنیم و اگر بستر صادرات و حضور در بازارهای جهانی فراهم باشد، فرصت بسیار خوبی برای فعالیت در زمینه صادرات خواهیم داشت.