به گزارش
خبرگزاری صداوسیما از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی با اشاره به درخواست ۱۷ کشور جهان برای سرمایه گذاری مستقیم در بنادر شهید کلانتری و بهشتی چابهار افزود: بندر چابهار به هیچ کشوری واگذار نشده است و استقلال این بندر را به هیچ شرکت و کشور خارجی واگذار نخواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه بندر چابهار به عنوان بندری با جایگاه بالا در منطقه و آیندهای پررونق، ایفای نقش میکند و پیوند دهنده منافع کشورهای منطقه است افزود: با هند برای توسعه بندر چابهار دو قرارداد کوتاه و بلند مدت منعقد شده است و قرارداد یک ساله که زمان آن به زودی به پایان میرسد مقدمهای برای اجرایی شدن قرارداد دوم است.
وی افزود: امکانات و اماکن مورد نیاز هندیها در چارچوب قرارداد تامین شده است و بزودی وارد مرحله اجرایی شدن توافق دوم و بلند مدت خواهیم شد.
آقایی همچنین در خصوص تمایل و اراده کشورهای دیگر و بخصوص آسیای میانه برای حضور و سرمایه گذاری در بندر چابهار تصریح کرد: چابهار پیوند دهنده منافع کشورهای منطقه است و پذیرای حضور تمام کشورهای منطقه برای سرمایه گذاری و همکاری هستیم و بر این اساس، سال گذشته ۱۳۰ شرکت خصوصی خارجی از بندر چابهار دیدن کردند و از این میان ۱۷ شرکت خصوصی خارجی تقاضای سرمایه گذاری در بندر چابهار را داشته اند.
وی درباره امکان الحاق بندر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی گفت: منطقه ویژه اقتصادی، مشکلات چابهار را از لحاظ تعرفه ای، بیمه و سایر موارد حل میکند و این موضوع یکی از ضرورتهای بندر چابهار است چرا که این بندر را رقابت پذیرتر میکند.
وی افزود: انتظار سازمان بنادر این است که این تصمیم معطوف به الحاق چابهار به منطقه ویژه اقتصادی باشد که این امر، تضادی با فعالیت سایر بنادر جنوبی کشور نظیر بندر امام خمینی و شهید رجایی ندارد.
وی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی شدن منافع دولت، سرمایهگذاران و صاحبان کالا را به دنبال دارد و موضوعات دریایی، بندری و اقتصادی را به بهترین شکل پوشش میدهد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: اخیرا موضوع استفاده بیشتر از توان ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی در بندر چابهار مطرح شده است، کشتیرانی یکی از ناوگانهایی است که بیشترین نقل و انتقال کالا را دارد بدین جهت انتظار داریم بیش از پیش با ما همکاری داشته باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین در خصوص مسئولیت اجتماعی این اداره کل در زمینه رفع محرومیت از استان سیستان و بلوچستان گفت: مطالعات احداث ۱۸ کیلومتر آزادراه از بندر چابهار انجام شده که به قرارگاه خاتم الانبیا ابلاغ شده و تا دو ماه آینده پروژه آغاز میشود.
وی با اشاره به تقاضای کشورهای همسایه برای استفاده از ظرفیتهای بندر چابهار گفت: کشور افغانستان ۷ میلیارد دلار تجارت بینالمللی دارد و مسیر ترانزیت و انتقال تولیدات افغانستان از چابهار نزدیکتر است چراکه حدود ۹۰ درصد تجارت افغانستان از محل واردات و بنادر کشورهای اطراف است.
آقایی با بیان اینکه ۸۰۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی صادراتی در افغانستان وجود دارد گفت: در بندر چابهار عملیات ترانزیت میوه و خشکبار افغانستان از ۴ ماه پیش آغاز شده است.
وی ادامه داد: هند یک میلیارد و صد میلیون دلار تجارت با افغانستان دارد و برنامه تجارت هند تا سال ۲۰۲۰ این است که حجم تجارت با افغانستان را به ۲ میلیارد دلار برساند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: هندوستان، همچنین ۳۰ میلیارد دلار تجارت با روسیه، اوکراین و کشورهای آسیای میانه دارد که ضرورت دارد ما حداقل ۳ میلیارد دلار از این رقم را در بندر چابهار جذب کنیم.
وی با بیان اینکه چابهار یکی از پیشرفتهترین بنادر در حوزه درافت و عمق آبخور است، گفت: ۱۷۰۰ متر به اسکلههای بندر چابهار در چند سال اخیر اضافه شد که شامل ۵ پست اسکله است و امروز هر نوع کشتی با هر نوع سایز میتواند وارد بندر چابهار شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: در حوزه روبناها، در بندر چابهار ۳۰ دستگاه تجهیزات جدید در دو سال گذشته استقرار یافته و ۳۷ دستگاه تجهیزات دیگر نیز در حال خرید است که تا یکی دو سال آینده وارد کشور میشود.
وی توضیح داد: این ۳۷ دستگاه تجهیزات شامل مواردی نظیر ۱۴ ترانستینر، ۴ یدک کش، ۴ گنتری کرین، ۲ شناور ناجی و ... است.
آقایی درباره سرمایه گذاری هندیها در بندر چابهار، بیان کرد: هندیها باید ۸۵ میلیون دلار تجهیزات برای بندر چابهار خریداری کنند که برخی از آنها در حال ساخت است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با هندیها قرارداد بلند مدت به صورت BOT داریم و عملیات کارشناسی انجام شده است و در این میان برخی مناقصات خرید تجهیزات در چارچوب ۸۵ میلیون دلار انجام شده است.
وی همچنین درخصوص ظرفیت عملیاتی بندر چابهار گفت: در سال ۹۷، بیش از ۵۵ درصد افزایش تخلیه و بارگیری در چابهار داشتیم به گونهای که در حوزه صادرات، از صفر به رقم ۷ هزار تن در سال رسیدیم و تا پایان سال امیدواریم این رقم به ۲۰ هزار تن برسد.
وی تأکید کرد: صادرات میوه تازه از بندر چابهار در دستور کار قرار گرفته و بندر چابهار اکنون ۵۸۰ سوکت ترمینال کانتینری یخچالی دارد.