برای ششمین روز پیاپی
ادامه اعتصابها در فرانسه
اعتصاب در فرانسه در مخالفت با لایحه اصلاح قانون بازنشستگی همچنان ادامه دارد و سه شنبه نیز کشور با اخلال در بخش حمل و نقل مواجه خواهد بود
به گزارش سرویس بین الملل
خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴؛ فرانسه برای ششمین روز پیاپی صحنه اعتصاب خواهد بود و نخستین پیامدهای اقتصادی این اعتصابها به تدریج در حال آشکار شدن است. اعتصاب در فرانسه در مخالفت با لایحه اصلاح قانون بازنشستگی همچنان ادامه دارد و سه شنبه نیز کشور با اخلال در بخش حمل و نقل مواجه خواهد بود. به عنوان مثال از پنج قطار سریع السیر منطقه ایل-دو-فرانس تنها یک قطار به مردم خدمات رسانی میکند.
پلاتوي خبرنگار صدا و سيما
مردم پاریس که روز پنجشنبه شاهد اعتصاب بخش حمل و نقل بودند و زندگی آنها بیش از ساکنان دیگر شهرهای کشور مختل شد، امروز نیز باید صبوری به خرج دهند؛ چرا که امروز ۱۰ خط از ۱۶ خط متروی پاریس تعطیل و قرار است اعتصاب دست کم تا روز چهارشنبه و حتی تا روز جمعه ادامه داشته باشد. از سوی دیگر امروز تنها ۲۰ درصد از قطارهای سریع السیر و قطارهای برون شهری تردد خواهند داشت و حدود ۲۵ درصد از پروازهای داخلی و ارسال ۱۰ درصد از محصولات پستی نیز لغو شده است. پس از تظاهرات گسترده پنجشنبه هفته گذشته و با توجه به اینکه قرار است چهارشنبه دولت از جزئیات مربوط به این لایحه پرده بردارد، اتحادیهها و بسیاری از بخشها که با اصلاحات نظام بازنشستگی مخالفند، از مردم خواستند سه شنبه نیز همچنان اعمال فشار بر دولت را حفظ کنند.
تییری بابک (Thierry Babec) رئیس یکی از اتحادیههای بخش حمل و نقل گفت: ”این هفته در فرانسه، هفته مُرده است“.
اعتصاب در بخش سوخت نیز ادامه دارد. اتحادیه کنفدراسیون عمومی کار (CGT) که مهمترین اتحادیه کارگری فرانسه به شمار میرود امیدوار است ”توازن قدرت“ با ”توقف تولید“ در بخش پالایشگاهها بالا رود.
امروز در ششمین روز از اعتصاب ها، پذیرش دانش آموزان در مدارس و مهدکودکها نیز بار دیگر با اخلال رو به رو است.
وزارت کشور فرانسه اعلام کرد روز پنجشنبه ۸۰۰ هزار نفر در سراسر فرانسه به خیابانها آمده بودند در حالی که کنفدراسیون عمومی کار شمار اعتصاب کنندگان روز پنجشنبه را یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد. اتحادیههای CGT، FSUT، FO، و ”همبستگی“ و بسیاری از سازمانهای جوانان امیدوارند بتوانند بار دیگر در خیابانها قدرت نمایی کنند.
کریستوف کاستانر وزیر کشور فرانسه روز دوشنبه از همه بخشداریها خواست با اتحادیهها همکاری کنند تا آنها بتوانند تظاهرات را بهتر آماده و چارچوب بندی کنند.
شبکه فرانس ۲۴ همچنین اعلام کرد نخستین پیامدهای اقتصادی این اعتصابها کم کم در حال آشکار شدن است.
خبرنگار شبکه در گزارش خود گفت: همان گونه که میبینید قطاری که حامل کالاهای زیادی است در سه کیلومتری مقصد خود متوقف شده و این تنها یکی از ۴۰۰ قطاری است که در سراسر فرانسه متوقف شده اند. از آغاز اعتصاب، این شرکت خصوصی فعال در بخش ریلی دیگر قادر به فعالیت نیست.
راننده این قطار گفت: ”این اعتصابها ما و مشتریانمان را نگران کرده است. آنها منتظرند کالاها هر چه زودتر به دستشان برسد، زیرا تولیدشان به این کالاها بستگی دارد. من نگران پیامدهای این اعتصابها هستم“.
نتیجه این توقف این است که این شرکت از درآمد میلیونها یورو محروم شده است.
رئیس کارخانهای هم گفت: ”اعتصاب مستقیماَ بخش لجستیک را تحت تأثیر قرار داده و سطح تقاضا از چهار روز پیش تا کنون به شدت کاهش یافته است“.
کارکنان این کارخانه به موقع سر کار خود حاضر شده اند و با وجود فعالیت، کالاهایشان تحت تأثیر اعتصاب به فروش نمیرسد. اما صاحب یک رستوران را میبینیم که مشتری ندارد و بیرون رستورانش در انتظار رسیدن مشتری است.
صاحب رستوران گفت: ”همیشه دو طبقه این رستوران پر از مشتری بود در حالی که سالن امروز کاملاَ خالی است“.
تنها میتوان چند مشتری در طبقه همکف دید که نشان میدهد درآمد صاحب رستوران تا چه اندازه پایین آمده است. وی بر این باور است که درآمدش حتی نسبت به زمان تظاهرات ضد نظام سرمایه داری نیز پایینتر آمده و اوضاع بسیار وخیمتر شده است.
اعتصابها بخش گردشگری را نیز به شدت تحت تأثیر قرار داده و از شمار گردشگرانی که به پاریس میآمدند، به شدت کاسته شده است.
مجری شبکه در ادامه گفت: این اعتصاب دست کم تا روز چهارشنبه و پیش از سخنرانی ادوار فیلیپ نخست وزیر فرانسه ادامه خواهد داشت. قرار است وی فردا جزئیات طرح اصلاح قانون بازنشستگی را ارائه کند.
ژان-پل دولوا کمیسر ارشد اموز بازنشستگان فرانسه دوشنبه پس از دیدار با مسئولان بخش اجتماعی کشور اعلام کرد: ”مسئله صرف نظر از حذف نظام بازنشستگی ویژه که مخصوص کارمندان دولت است، در کار نیست. اولویت ما عدالت و همبستگی است. هدف از طرح نظام بازنشستگی همگانی داشتن تنها یک نظام به جای ۴۲ نظام بازنشستگی است که در حال حاضر وجود دارد و ۵۸ درصد مردم فرانسه در این باره اظهار نظر کرده اند“.