به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما؛ اردکانیان وزير نيرو در سی و چهارمین کنفرانس بین المللی برق با بیان اینکه پدیده فروپاشی برق یعنی خاموشی غیربرنامهریزی شده که سیستم با مشکل جدی مواجه میشود، افزود: در این حالت به یکباره کل شبکه برق از هم میپاشد و البته این اتفاق خاص کشورهای در حال توسعه نیست بلکه در چند ماه قبل انگلستان، کانادا، آذربایجان و ارمنستان گرفتار این مشکل شده بودند، اما در ایران ۱۶ سال است که فروپاشی برق نداریم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۳ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده در کشور داریم افزود: ۴۰ سال پیش این عدد ۷ هزار مگاوات بود و سال ۹۲ ظرفیت نصب شده نیروگاهها به ۶۹ هزار مگاوات رسید که این یعنی از سال ۵۷ تا ۹۲ هر سال به طور متوسط ۱۷۷۵ مگاوات نیروگاه احداث شده است و از سال ۹۲ تا الان هر سال به طور متوسط ۲۲۱۵ مگاوات وارد مدار شده است یعنی در طول ۶ سال به طور متوسط در مقایسه با سالهای قبل از سال ۹۲ بیش از ۲۵ درصد افزایش تولید برق داشتیم.
وزیر نیرو ادامه داد: تا تابستان ۱۴۰۰ اگر منابع مالی به خوبی تأمین شود میتوانیم بگوییم تا آخر ۸ سال این دولت به طور متوسط نسبت به سالهای قبل از دولت یازدهم و دوازدهم، ۳۸ درصد هر سال افزایش تولید برق داشتیم.
اردکانیان با بیان اینکه اگر مصرف برق اصلاح نشود حتی این رشد نیز جوابگو نیاز کشور نمیتواند باشد، گفت: امروزه با بسیاری از کشورهای همسایه امکان تبادل انرژی داریم و حتی به برخی کشورها به طور دائم در تمام طول سال و به برخی کشورها در برخی از فصول برق میفروشیم و این میتواند منبع درآمد برای صنعت برق باشد.
وی با اشاره به اینکه از قانون بودجه سال ۹۸ به خوبی استفاده کردیم و توانستیم ۱۱ هزار میلیارد تومان از بدهیهای وزارت نیرو را با سازوکاری که در قانون بودجه پیشبینی شده بود تسویه کنیم افزود: وزارت نیرو به تولیدکنندگان بخش خصوصی بدهکار بود و بخش خصوصی نیز به بانکها بابت بیمه و مالیات بدهکار هستند و توانستیم از ۳۵ هزار میلیارد تومان بدهی با استفاده از این سازوکارهای پیشبینی شده در قانون بودجه ۹۸، ۱۱ هزار میلیارد تومان از بدهیها را تسویه کنیم و هم فشار را از روی خود و هم بخش خصوصی برداریم.
اردکانیان با تأکید بر اینکه وزارت نیرو بدهکار است، اما یک بدهکار معتبر، و بخش خصوصی میداند که بالاخره طلب خود را دریافت خواهد کرد، گفت: امید است امسال هم نمایندگان مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه ۹۹ به این موضوع توجه داشته باشند که کماکان صنعت برق به عنوان یک صنعت زیرساختی نقش مهمی در همه صنایع و طرحها در کشور دارد.
وی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد انرژی برق را بخش خصوصی تولید میکند، گفت: قیمتی که ما متعهد هستیم از بخش خصوصی خریداری کنیم خیلی بیشتر از قیمتی است که برق را به خود آنها که مصرفکننده هستند میفروشیم و این فاصله قابل ادامه نیست.
وزیر نیرو با بیان اینکه باید یارانهها هدفمندتر پرداخت شود افزود: برای مردم روشن شود که این یارانهها چه چیزی است و جمع این یارانهها چقدر است و به چه اقلامی و چه نسبتی تعلق میگیرد؛ ما میتوانیم در طول چند سال آینده به سمت اصلاح قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی حرکت کنیم.
اردکانیان با بیان اینکه فقط با ابزار قیمت، نمیتوان مصرف آب و برق را کنترل کرد گفت: باید این موضوع توسط خود جامعه فهم و به یک اخلاق تبدیل شود پس هر جامعهای اخلاقیتر باشد آن جامعه در موضوع مصرف جامعه صحیحالعملتری است و هر چقدر هم فاصله ما از مبانی اخلاقی در هر صنف و حرفهای بیشتر شود گرفتاریها بیشتر خواهد شد.
وزیر نیرو ادامه داد: خطاب ما به مصرف صحیح آب و برق فقط مردم نیست این موضوع به ما مربوط میشود که مصرفکننده مواد اولیه برای تولید کالا هستیم و باید سعی کنیم قیمت تمام شده خدمت و کالا را تا آنجایی که میتوانیم کاهش دهیم.
اردکانیان گفت: با توجه به اختصاص یارانه سنگین به آب و برق و فاصله چشمگیری بین قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی که وجود دارد، موضوع مصرف باید اصلاح شود.
وی با اشاره به اینکه اصلیترین چالشی که پیشروی صنعت برق است فاصله قیمت تمام شده با قیمت تکلیفی برق است، افزود: صنعت برق به لحاظ فنی هیچ مشکلی ندارد به طوری که ۹۵ درصد نیازهای تکنولوژیکی و فناورانه صنعت برق در داخل کشور تولید میشود.
وزیر نیرو با بیان اینکه اگر در برق و آب و سایر منابع زیست محیطی یک اخلاق و تربیت مناسبتری برای مصرف پیدا نکنیم طبیعتاً تولید نمیتواند با نیازهای روزافزون برابری کند.
اردکانیان ادامه داد: جامعهای که به الگوی مصرف پایبند باشد طبیعتاً زندگی راحتتری دارد؛ با افزایش جمعیت در دنیا و مشکلات زیست محیطی، منابع در حال فاصله گرفتن با مصارف هستند پس باید به مصرف بهتر، مناسبتر و هوشمندتر توجه بیشتری شود.
وی گفت: شاخه علوم اجتماعی باید به ما نزدیک شود و سعی کنیم در بخش آب و برق شاخه علوم اجتماعی را به شاخه علوم طبیعی نزدیک کنیم و این به معنای این است که با جامعه مصرفکننده ارتباط معنادارتری پیدا کنیم.