ساوه؛
افزایش تردد جاده ای عامل 48 درصد تلفات جاده ای
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در کمیسیون اجرایی آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان عامل 48 درصد تلفات جاده ای را افزایش تردد خودرو ها عنوان کرد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به آمار بالای مرگ و میرهای جاده ای در محورهای مواصلاتی شهرستانهای ساوه و زرندیه گفت: نباید آمار بالای تلفات جادهای و سوانح رانندگی در این محورها به امری عادی بدل شود.
مهدی زندیه وکیلی در جلسه کمیسیون اجرایی آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی اظهار کرد: بیش از ۴۸ درصد تلفات جاده ایاستان مرکزی به دلیل افزایش حجم تردد در چند محور مواصلاتی ساوه و زرندیه بوقوع میپیوندد و برای پیشگیری از بروز سوانح رانندگی و نیز کاهش آمار جانباختگان باید چارهاندیشی کرد، نه اینکه صرفا به بیان آمار اکتفا کرده و ارائه آمار امری عادی شود.
وی خواستار ارائه پیشنهاد اجرایی برای کاهش تلفات جادهای شد و افزود: برخی اقدامات به صورت کوتاه مدت میتواند آمار سوانح رانندگی را کاهش دهد، اما اقدامات درازمدت و کارشناسی شده ضرورت دو چندان دارد.
وی تامین زیرساختها، توسعه راهسازی، حضور بیشتر پلیس بویژه خودروهای گشت نامحسوس و نیروهای امدادی در محورهای مواصلاتی و هوشمندسازی با تجهیز جادهها و نقاط حادثه خیز به دوربین را از جمله اقدامات موثر در کاهش سوانح رانندگی منجر به فوت و مصدومیت دانست و افزود: اقدامات پیشگیرانهای که تاکنون صورت گرفته است نتوانسته تلفات جادهای در محورهای مواصلاتی ساوه و زرندیه را کاهش دهد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در ادامه، سه عامل خودرو، جاده و خطای انسانی را زمینه ساز بروز سوانح رانندگی دانست و افزود: ازآنجاکه عامل ساخت خودرو مربوط به سیاست های کلان کشوری است و از حوزه استانی خارج است، اما در خصوص عامل جاده و خطای انسانی با توسعه و تقویت راهسازی و فرهنگسازی می توان آمار تلفات را کاهش داد.
وی با تاکید بر اینکه شدت افزایش تلفات جادهای در محور ساوه همدان غیر منطقی است، افزود: این محور از شرایط ایمنی خوبی برخوردار است، اما سرعت بالا که مهمترین عامل تصادفات این محور است موجب افزایش آمار سوانح رانندگی و مصدومیت یا جان باختن مردم شده است.
زندیه وکیلی خواستار پوشش بیشتر انتظامی و امدادی در این محور با تامین زیرساختهای لازم برای کاهش تلفات در این محور شد و افزود: بخش اعظم سوانح جاده ای منجر به فوت سرنشینان خودروها در صحنه تصادف می شود در صورتیکه اگر میزان حضور نیروهای امدادی و پایگاههای جاده ای در این محورها و نقاط حادثه خیز بیشتر شود موجب تسریع در امدادرسانی شده و با اعزام سریع به مراکز درمانی می توان آمار جان باختگان را کاهش داد.
وی بر هماهنگی لازم برای تصمیم سازی در راستای کاهش سوانح ترافیکی تاکید کرد و افزود: براساس اعلام پلیس راه سرعت و سبقت غیرمجاز عامل اصلی وقوع تصادفات در محورهای مواصلاتی ساوه و زرندیه است و هم اکنون به دلیل حجم بالای تصادفات جاده ای، این دو شهرستان به قتلگاه تبدیل شده است از این رو باید تلاش کرد که با یک تصمیم سازی صحیح و اقدام عملی و کاربردی، مصوباتی مشخص در این جلسه اجرایی شود که منجر به پیشگیری از وقوع حوادث رانندگی و نجات جان مردم شود.
معاون استاندار مرکزی، برف روبی و نمک پاشی در زمان مشخص در فصل سرما را مانع از بروز تصادفات زنجیره ای در اتوبان ساوه همدان دانست و افزود: ساوه و زرندیه در محدوده قرمز تصادفات جاده ای قرار دارند و این امر عادی نیست.
وی با انتقاد از اجرا نشدن مصوبات و تامین زیرساختهایی که منجر به کاهش تلفات جادهای شود، گفت: با یک هماهنگی بین بخشی می توان مانع افزایش آمار تلفات جاده ای شد.
زندیه وکیلی با تاکید براینکه در حال حاضر از تسریع در امدادرسانی و حضور پلیس در محورهای مواصلاتی ساوه و زرندیه رضایت حداکثری وجود ندارد، بر لزوم افزایش پایگاههای امداد و نجات جاده ای و افزایش تیم امدادی برای تسریع در کمک رسانی تاکید کرد و افزود: دیر رسیدن نیروهای امدادی موجب افزایش آمار فوتی در صحنه شده است و عامل دیر رسیدن آنها کمبود نیروی انسانی و پایگاههای امدادی است، از طرفی چون شدت حوادث در برخوردها بالاست، تسریع در رسیدن امدادگران و انتقال بیماران به بیمارستان نیز ضروری است.
وی بر عارضه یابی سایر دلایل وقوع تصادفات در ساوه و زرندیه تاکید کرد و افزود: در محورهای ساوه و زرندیه به اهتمام بیشتر پلیس نیاز است و باید حضور و عملکرد پلیس تقویت شود.
معاون استاندار مرکزی گفت: فرمانداری ساوه مسئول نظارت بر تقویت حضور و عملکرد پلیس و اورژانس در محورهای مواصلاتی شهرستان است تا شاهد ارتقای عملکرد برای کاهش تلفات باشیم. هیچ اقدامی ارزشمندتر از نجات جان انسان ها نیست از این رو باید همه کارهایی که ضرورت چندانی نداشته را تعطیل کنیم و همه تلاش مان معطوف به نجات جان انسان و کاهش تلفات جادهای شود.
وی تصریح کرد: نسبت به عدم نصب دوربین هوشمند در محورهای مواصلاتی ساوه و زرندیه اعتراض داریم و از طریق استاندار با انجام مکاتبات با وزارتخانه پیگیری خواهیم کرد تا نسبت به تسریع در هوشمندسازی این حوزه اقدام شود.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی نیز گفت: ساوه و زرندیه همچنان در صدر تصادفات جادهای استان مرکزی قرار دارد و یکی از دغدغههای کمیسیون اجرایی آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی آمار بالای مرگ و میر در محورهای مواصلاتی شهرستان ساوه است.
علی زندی فر با اشاره به اینکه بیشترین تلفات جاده ای نیمه نخست امسال استان مرکزی مربوط به ساوه و زرندیه بوده است، اظهار کرد: بیشترین سوانح رانندگی در چهار محور قدیم ساوه همدان، ساوه - سلفچگان، ساوه - تهران و آزاد راه ساوه همدان بوقوع می پیوندد.
وی بیان کرد: کاهش آمار تلفات جادهای در ساوه و زرندیه ضروری و نیازمند یک تلاش جمعی و هماهنگی بین بخشی است.
در ادامه سرهنگ کهریزی، رئیس پلیس راه استان مرکزی نیز گفت در سالجاری ۴۸ درصد تلفات جادهای مربوط به ساوه و زرندیه بوده است و در هشت ماهه سال جاری ۱۶۱ نفر در محورهای ساوه و زرندیه جان خود را از دست دادند.
وی افزود: در سالجاری آمار مرگ و میر در آزادراه ساوه تهران ۳۸ نفر، آزاد راه ساوه همدان ۳۸ نفر، محور قدیم ساوه تهران ۲۷ نفر، محور قدیم ساوه همدان ۱۵ نفر و ساوه بوئین زهرا ۱۰ نفر بوده است.
سرهنگ کهریزی بیشترین دلیل وقوع تصادفات را سرعت غیر مجاز دانست و افزود: افزایش تردد در محورهای ساوه و زرندیه منجر به افزایش تصادفات شده است و افزون بر ۷۰ درصد تصادفات در اتوبان ساوه همدان مربوط به لاین همدان به ساوه بوده است و دوربینهای موجود در این محور پاسخگو نیست.
وی بر ضرورت هوشمندسازی محورهای پرحادثه و ایمن سازی راههای مواصلاتی با هماهنگی بین بخشی تاکید کرد.
فرماندار ساوه گفت: به دلیل گرانی نرخ عوارض در آزادراه ساوه همدان، بیشتر خودروها بویژه وسایط نقلیه سنگین از اتوبان تردد نکرده و ترجیح می دهند که از محور قدیم تردد کنند.
میرزایی افزود: تحقق مصوبات جلسات این کمیسیون موجب خواهد شد تا به صورت عینی و عملی آمار حوادث جادهای این شهرستان کاهش یابد.
وی با تاکید بر اینکه عارضهیابی درستی از آمار و دلایل بروز سوانح رانندگی در محورهای شهرستان ساوه صورت گرفته و به تناسب اعتبارات تخصیصی اقدامات خوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: زمان بندی اجرای مصوبات و نظارت بر حسن اجرای آن ضرورت دو چندان دارد.
وی با اشاره به تجمیع اعتبارات برای تسریع در اجرای پروژه های اولویت دار حوزه راه های شهرستان ساوه گفت: تعریض و ایمنی ۱۰ کیلومتر از محور قدیم ساوه و همدان از جمله طرح های اولویت دار شهرستان است که هم اکنون عملیات زیرسازی انجام شده و باید سایر مراحل در کوتاهترین زمان ممکن عملیاتی شود تا یکی از نقاط حادثه خیز شهرستان رفع خطر شود.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه از نبود پایگاههای امدادی کافی در محور ساوه همدان با وجود حجم بالای تردد و تلفات جاده ای در این محور، گلایهمندیم، افزود: نبود پایگاه جاده ای کافی و نیز کمبود امدادگر و خودروی امدادی در شریانی ترین محور موصلاتی غرب کشور جای گلایه دارد و انتظار می رود در سریعترین زمان ممکن این معضل برطرف شود.
میرزایی نصب علایم راهنمایی و رانندگی، خط کشی، هوشمندسازی و رفع نقاط حادثه خیز را مورد تاکید قرار داد و افزود: به دلیل گرانی نرخ عوارض در آزادراه ساوه همدان، بیشتر خودروها بویژه وسایط نقلیه سنگین از اتوبان تردد نکرده و ترجیح می دهند که از محور قدیم تردد کنند، بدین گونه که هم اکنون به دلیل عوارض بالای اتوبان، جای محور قدیم و و آزادراه ساوه همدان عوض شده است و امروز محور قدیم به عنوان محور اصلی مورد استفاده قرار می گیرد و اتوبان به یک محور فرعی تبدیل شده است.
وی به دلیل آمار بالای تصادفات در محور ساوه همدان خواستار ممنوعیت تردد کامیون و خودروهای سنگین در ایام تعطیلات و نیز پنجشنبه و جمعهها به علت حجم بالای تردد، در محور قدیم ساوه همدان شد و از پلیس راه و راهداری خواست تا با اجرای این طرح اجازه ندهند شاهد بروز سوانح رانندگی ناشی از برخورد کامیون با سایر خودروها باشیم.