شهردار تهران در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه:
آلودگی هوا و ترافیک دو مشکل عمده مردم تهران
حناچی: در بحث آلودگی هوای تهران ۱۴ دستگاه نقش دارند و فقط شهرداری نیست که باید این معضل را حل کند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما،شهردار تهران در سخنرانی پیش از خطبههای نمازجمعه گفت: آلودگی هوا و ترافیک دو مشکل عمده مردم در شهر تهران است.
پیروز حناچی افزود: در بحث آلودگی هوای تهران ۱۴ دستگاه نقش دارند و فقط شهرداری نیست که باید این معضل را حل کند.
وی ادامه داد: شهرداری تهران تمام تلاش خود را برای برطرف کردن آلودگی هوا انجام میدهد و درحال حاضر عمده آلودگی هوا به خاطر استفاده از سوختهای فسیلی، خودروهای تک سرنشین، موتورسیکلتهای کاربراتوری و خودروهای دیزلی سنگین است.
آقای حناچی گفت: شهرداری تهران برای کنترل آلودگی هوا در چهارراهها دوربین معاینه فنی نصب کرده و معاینه فنی را برای خودروهای سنگین و سبک جدی گرفته و همچنین طرح ترافیک را برای کاهش آلودگی هوا اجرا کرده است.
وی افزود: در تابستان امسال نسبت به مشابه سال قبل استفاده از خودروهای شخصی ۷ درصد و استفاده از مترو
۸.۵ درصد اضافه شده است.
شهردار تهران ادامه داد: یکی دیگر از مسایلی که موجب آلودگی هوا میشود این است که ما نتوانستیم ناوگان اتوبوسرانی را نوسازی کنیم.
حناچی گفت: برای کنترل آلایندگی اتوبوسها، نصب فیلتر دوده بر روی ۵۰ دستگاه اتوبوس به صورت آزمایشی آغاز کردیم و با این اقدام ۹۰ درصد آلاینده کنترل شده است.
وی با اشاره به اینکه مترو تهران برای جا به جا کردن ۷ میلیون مسافر برنامه ریزی شده است، افزود: درحال حاضر متروی تهران روزانه دو میلیون مسافر را جا به جا میکند و ما برای اینکه به رقم مورد نظر ۷ میلیون نفر برسیم باید ۲ هزار واگن را برای مترو تامین کنیم.
حناچی به ایجاد مسیرهای دوچرخه برای کنترل آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای کم هزینه و پربازده برای کنترل آلودگی هوا ایجاد مسیرهای دوچرخه است و مترو نیز درحال حاضر برای ورود دوچرخه اعلام آمادگی کرده است.
وی افزود: شهرداری یکی از دستگاههای اجرای هوای پاک است و ما میتوانیم در مدت ۴ سال کاری کنیم که ذرات آلایندههای هوای تهران ۵۵ درصد و گازهای آلاینده تا ۴۵ درصد کم شود و این اقدام با همکاری مردم و توسعه حمل و نقل عمومی میسر است.
شهردار تهران گفت: در متروی تهران به مناسبت روز معلول ۴ دستگاه آسانسور در ایستگاه محمدیه و بسیج نصب شد و طبق قراردادی که امضا شده است ۱۹۶ آسانسور در ایستگاههای قدیمی نصب خواهد شد که از این رقم تا پایان سال ۴۰ آسانسور محقق خواهد شد.
حناچی افزود: برای تمامی افرادی که عارضه جسمانی دارند و همچنین معلولان و جانبازان باید شرایط شهری تسهیل شود که در دستور کار است.
وی گفت: تا آخر امسال هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح میشود و ایستگاه مولوی نیز تا پایان آذر به بهره برداری می رسد.
آقای حناچی با اشاره به اینکه با افتتاح این ایستگاه دو دستگاه قطار ۸ واگن به مترو اضافه میشود، افزود: هر رام قطار ۷ میلیون یورو ارزش دارد و ما سعی میکنیم واگن سازی را در کشور بومی سازی کنیم و درحال حاضر ۳۰ درصد واگنهای تولیدشده تهران داخلی است و تلاش میکنیم این رقم را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه کل هزینه مترو از نیمه دوم سال ۹۶ تا پایان سال ۹۸ چهل و پنج هزار میلیارد ریال بوده است، گفت: سهم زیادی از بودجه شهرداری به توسعه مترو اختصاص یافته، زیرا از اصلیترین برنامههای ماست.
شهردار تهران افزود: در خطوط يک ، دو و چهار هر سه دقیقه و نیم یک دستگاه قطار به ایستگاه میرسد و این امر در راستای کاهش فاصله سرخط قطارها در ساعت اوج سفر است.
حناچی ادامه داد: در ایستگاه ۳ نیز هر ۷ دقیقه یک قطار به ایستگاه میرسد و طبق برنامه ریزی صورت گرفته در ایستگاه ۶ تا یک ماه آینده هر ۱۰ دقیقه یک قطار به ایستگاه مترو میرسد.
حناچی درخصوص برف امسال که مشکلهایی به وجود آورد، افزود: برف پیش رسی را در آبان ماه تجربه کردیم که این بارش سنگین برف همزمان با ترافیک صبحگاهی بود و ما در آن شرایط در مناطق ۱، ۲ و ۳ دچار مشکل شدیم و از طریق مترو ۵۰۰ نفر از کارکنان فضای سبز را به این مناطق اعزام و خدمات لازم را ارایه کردیم.
وی گفت: در شرایط برفی خط ۵ متروی تهران - کرج و خط ۱ فرودگاه امام ۲۴ ساعت فعال بود و بقیه خطوط مترو نیز تا ساعت ۲۴ خدمات لازم را ارایه کرد.
شهردار تهران درخصوص گرمخانههای تهران افزود: گرمخانهها برای خانمها و آقایان فعال است.
حناچی درباره میادین میوه و تره بار که در این شرایط اقتصادی بسیار تاثیرگذارند، گفت: ۲۴۶ میدان میوه و تره بار در شهر تهران داریم که تا پایان سال ۱۰ میدان میوه و تره بار نیز اضافه خواهد شد و البته از میادین موجود ۵۰ میدان، تازه ساز است.
وی ادامه داد: در این میادین ۳ اصل مورد توجه ما قرار میگیرد و کیفیت و قیمت مناسب و احترام به مشتریان از مهمترین اصول ما محسوب میشود و ما معتقدیم که این میادین بیشترین تاثیر را برای شهروندان به ویژه اقشار متوسط و ضعیف دارد.
حناچی گفت: ۴۰ درصد از کل میوه و تره بار تهران، ۲۵ درصد از مواد پروتئینی، ۵۰ درصد مرغ و ۷۰ درصد ماهی از طریق این میادین در اختیار تهرانیها قرار میگیرد.
وی درخصوص پسماندهای تهران افزود: در آغاز دوره روزی ۷ هزار تن پسماند و زباله را حمل میکردیم که این رقم با تفکیک زبالههای اداری و خانگی و تفکیک زبالههای خشک وتر به ۶ هزار تن کاهش پیدا کرده است.
شهردار تهران گفت : بازیافت زبالههای خشک در دستورکار شهرداری است و ما از این زبالههای تر تولید کود کمپوست را خواهیم داشت.
حناچی ادامه داد: خشکاندن شیرابههای آرادکوه و تصفیه آن و استفاده از آن برای فضای سبز نیز در دستور کار است.
وی گفت: حدود ۳۵ هزار تن نخاله ساختمانی به صورت روزانه توسط شهرداری جمع میشود که قرار است از بازیافت این زبالهها ۶ تن مصالح ساختمانی تولید کنیم.
حناچی با اشاره به اینکه قرار است ۳ مگاوات برق از پسماند زبالههای آرادکوه تولید شود، افزود: با تعرفههای جدیدی که برای برق در وزارت نیرو درنظر گرفته شده است این طرح برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی دارد.
وی گفت: طرح کاپ یعنی کاهش پسماند زبالههای تهران را دنبال میکنیم.
شهردار تهران درباره بوی بد تهران افزود: این بوی بد که در مناطق ۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۳ استشمام شده در شهرداری مورد بررسی قرار گرفته است و ما تمامی گزارشهای خود را به مدیریت بحران استانداری ارسال کردیم.
آقای حناچی گفت: هیچ چیز مضری که برای سلامت شهروندان باشد در این بوی بد یافت نشد و تلاش میکنیم که علت و منشاء اصلی این بو را پیدا کنیم.
وی افزود: گزینههای زیادی برای این بوی بد مطرح است که از جمله شبکه گسترده گاز و فاضلاب یا جهت معکوس باد برای این موارد ذکر میشود، اما موردی که برای ایمنی شهروندان وجود داشته باشد در این بو یافت نشده است.
حناچی گفت: شرایط سخت مالی را پشت سر میگذاریم و آمارهای رسمی نشان میدهد که حجم ساخت و ساز در کشور کم شده و به دنبال آن درآمدهای شهرداری هم کاهش پیدا کرده است، ولی باوجود این شرایط سخت تمامی همکاران من تلاش میکنند که شرایط راحت تری را برای شهروندان فراهم کنند.