پخش زنده
امروز: -
سیستم هوشمند و شبانهروزی دوچرخه عمومی در مشهد راه اندازی شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در طرح جدید دوچرخه همگانی، شهروند با حداقل مدرک شناسایی، سپرده جزئی و از طریق اپلیکیشن که طراحی شده است، دوچرخه را تحویل میگیرد.
مجتبی بهاروند افزود: پیمانکار قبلی ایستگاههای دوچرخه مشهد، طبق تعهد خود باید 150 ایستگاه را در سطح شهر راهاندازی میکرد اما تنها کمتر از 100 ایستگاه دوچرخه در سطح شهر است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از موارد تعهد، بهروزرسانی مدام دوچرخههای ایستگاه بود که دوچرخههای موجود در ایستگاهها سالهاست که فرسوده هستند؛ بهروزرسانی سامانه دوچرخه نیز یکی دیگر از موارد تعهد است، اما این پیمانکار تنها به تابلوهای تبلیغاتی و ایستگاههای دوچرخه اکتفا کرده بود.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه این ایستگاهها عملا فلسفه دوچرخه همگانی یا اشتراکی را برای شهروندان نداشتند عنوان کرد: این پیمانکار شرایط سختی را برای دریافت دوچرخه گذاشته بود و دوچرخههای ایستگاه قدیمی و فرسوده بودند یا در این ایستگاهها، حتی تلمبه دوچرخه نیز وجود نداشت.
بهاروند با اشاره به اینکه عملا این ایستگاهها از رده خارج شده بود و هیچ دوچرخهسوار زردرنگی در سطح شهر نبود، گفت: مجموعه شهرداری تذکر و اخطارهایی به این پیمانکار داده بود اما متاسفانه تعهدها انجام نشد.
این مسوول اضافه کرد: شهروندان تقاضای ایستگاه دوچرخه همگانی را از ما داشتند که این مسائل موجب شد تا مجموعه شهرداری قرارداد خود را با پیمانکار سابق ایستگاههای دوچرخه مشهد لغو کند.
وی با بیان اینکه مجموعه شهرداری مشهد طرح جدیدی برای دوچرخه همگانی در سطح شهر دارد، توضیح داد: ما قصد داریم با طرح جدیدی، تا پایان امسال 2هزار دوچرخه نسل جدید، بهروز و باکیفیت را با حداقل شرایط تحویل، راهاندازی کنیم، همچنین 200دستگاه اسکوتر نیز به عنوان پایلوت برای چند مسیر در نظر گرفته شده که در طرحهای بعدی نیز برای مسیرهای دیگر این کار گسترش پیدا میکند.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه پیمانکار جدید این طرح، شرکتی تحت مدیریت الیت است بیان کرد: در این طرح نیاز به ایستگاههای عریض و طویل نیست و تنها با واردشدن به نرمافزار و واردکردن کد شهروند، قفل دوچرخه مدنظر او باز میشود و هر زمان و هر جایی که کارش با دوچرخه به اتمام برسد، وارد سیستم شده و دوچرخه را قفل میکند.
وی افزود: پیمانکار این طرح، بعد از مدت زمان خاصی دوچرخههای بلااستفاده را جمع کرده و به مناطق پر استفاده میبرد و این سیستم به صورت شبانهروزی انجام میگیرد.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در تهران چنین طرحی راهاندازی شده و مردم نیز از آن بسیار استقبال کردهاند افزود: طرحی که ما قرار است راهاندازی کنیم، بهروزتر و هوشمندتر از طرح تهران است و دوچرخه و سیستمهای این طرح از نسل چهار هستند.