پخش زنده
امروز: -
وزارت علوم با وجود مشکلات مالی و محدودیت در ارتباطات بین المللی طرح ۱۰ ساله ارتقا ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه را تا رسیدن به تراز ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان ادامه میدهد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای علی خاکی صدیق افزود: در سه سالی که از اجرای این طرح میگذرد دستاوردهای خوبی داشته ایم و این طرح باعث ایجاد رقابتی در بین دانشگاهها و پژوهشگاهها برای ورود به عرصههای بین المللی شده است.
وی این سخنان را در گردهمایی مسؤولان و رؤسای مراکز منتخب طرح ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم مطرح کرد.
معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: آنچه که در ارتقای دانشگاهها و پژوهشگاههای ایرانی برای رسیدن به تراز بین المللی دنبال میکنیم همان معیارهای رتبه بندی بین المللی است و با همه نقاط قوت و ضعفی که دارند آنها را دنبال میکنیم و قصد نداریم معیار جدیدی را تعریف کنیم.
آقای خاکی صدیق با تأکید بر اینکه رتبه بندی بین المللی در این چند سال اخیر با دیپلماسی علمی بسیار گره خورده است افزود: با توجه به تحریم ها؛ جایگاه جهانی دانشگاهها در مقایسه با وزارت علوم تحقیقات و فناوری بسیار پر رنگتر شده است و در شرایطی که این وزارت خانه موضوع برخی از تحریمها قرار میگیرد دانشگاهها میتوانند خارج از چارچوب وزارتی عملکرد بهتر و موفق تری در عرصههای بین المللی داشته باشند.
وی با اشاره به تلاش مراکز علمی کشور برای قرار گرفتن ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه ایرانی در لیست ۲۰۰ دانشگاه و پژوهشگاه بین المللی افزود: این تلاش به این معنا نیست که توجهی به سایر کارکردهای داخلی دانشگاهی نداریم بلکه این کارکردهای علمی، پژوهش، اشتغال و مهارت مفروض است.
معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به شبهات مطرح شده مبنی بر اینکه دانشگاههای تراز اول جهان خودشان به این مسائل باور چندانی ندارند و این ما کشورهای جهان سوم هستیم که به این مسائل بیش از اندازه توجه میکنند؛ گفت: این مطب درستی نیست و با بررسی سایتهای این مراکز علمی در مییابیم که به جایگاهشان در این فهرست بسیار تأکید دارند و وقتی رتبه خود را ارتقا یافته میبینند با افتخار از آن سخن میگویند، زیرا این موضوعی بین المللی است و موضوعی نیست که فقط ما درگیرش باشیم.
آقای خاکی صدیق با بیان اینکه دانشگاهها عملکردهای متفاوتی در ۳ حوزه آموزش پژوهش و پشتیبانی دارند که مجموع امتیاز نهایی آنها جایگاه آنها را در فهرست دانشگاههای تراز جهانی مشخص میکند گفت: دانشگاه صنعتی شریف برای دومین سال متوالی است که جایگاه اول را در بین دانشگاههای کشور کسب کرده و دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه امیرکبیر به ترتیب در جایگاههای دوم تا پنجم قرار دارند.
وی با بیان اینکه همین رتبه بندی در خصوص پژوهشگاهها هم طراحی شده است افزود: پژوهشگاه دانشهای بنیادی نیز برای دومین سال متوالی است که در جایگاه اول قرار دارد؛ پژوهشگاههای پلیمر و پتروشیمی، مواد و انرژی، هوافضا، ژنتیک هم به ترتیب در جایگاههای دوم تا پنجم پژوهشگاههای ایران قرار دارند.
معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: طرح ارتقای دانشگاهها و پژوهشگاههای برتر کشور به تراز بین المللی یک طرح ۱۰ ساله است که دو سال آن اجرا شده و نتایجش پیش روی ماست و اکنون در پایان سال سوم طرح قرار داریم نتیجه عملکردمان سال ۹۹ مشخص میشود.
وی با تأکید بر اینکه یک سوم زمان این طرح را پشت سر گذاشته ایم گفت: وزارت علوم تحقیقات و فناوری مصمم است با همه موانع و مشکلات مالی و محدودیت ارتباطات بین المللی این طرح ۱۰ ساله را تا پایان ادامه دهد، زیرا در این ۳ سال دستاوردهای خوبی داشته ایم و این طرح باعث ایجاد رقابتی در بین دانشگاهها و پژوهشگاهها برای ورود به عرصههای بین المللی شده است.
وی با تأکید بر اینکه امکان بازبینی در این طرح وجود دارد و اگر پیشنهادهایی باشد اعمال خواهد شد گفت: همچنین امکان درخواست دانشگاهها و پژوهشگاههای جدید برای قرار گرفتن در این طرح وجود دارد.