صد و هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر
شبکه حمل و نقل عمومی تهران باید تقویت شود
محسن هاشمی با اشاره به آلودگی هوای تهران بر لزوم تقویت شبکه حمل ونقل عمومی تاکید کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ محسن هاشمی در یکصدو هفتاد و نهمین جلسه شورا با اشاره به آلودگی این روزهای هوای تهران گفت: روزهای گذشته را در حالی سپری کردیم که آلودگی هوای تهران به مرحله ناسالم برای تمامی گروهها رسید و تهران را به عنوان یکی از آلودهترین شهرهای جهان، ثبت کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با یادآوری این موضوع که بخشی از موضوع آلودگی هوا، وابسته به شرایط جوی و باد و بارندگی است که در اختیار انسان نیست، گفت: بخشی نیز وابسته به میزان تولید آلاینده است که مستقیماً در اختیار و کنترل ماست.
وی افزود: در شرایط فعلی دو منبع اصلی برای آلایندگی هوای تهران وجود دارد، نخست تولید انرژی گرمایشی بوسیله گاز طبیعی و گازوئیل در منازل و ادارات و دوم سوخت خودروهای نقلیه.
محسن هاشمی در تشریح موضوع تولید انرژی گرمایشی در شهر گفت: اول ما باید توجه داشته باشیم که تولید انرژی گرمایی در شهرها به وسیله سوختهای فسیلی اقدامی غیراصولی، غیر ایمن و غیربهره ور است و تمامی شهرهای توسعه یافته جهان، انرژی گرمایشی را به وسیله برق در شهرها تولید میکنند و برای تولید برق از انرژی فسیلی یا هستهای ویا سایر روشها استفاده میکنند، لوله کشی شاهرگی و مویرگی گاز طبیعی در شهر، تهران و سایر شهرهای کشور میتواند به آلایندهای قوی تبدیل شود.
رییس شورای شهر تهران گفت: البته وزارت نفت معتقد است که دوبار تبدیل انرژی فسیلی به برق و برق به گرما راندمان آن را کاهش میدهد که مدیریت شهری باید درباره این موضوع بررسی دقیق را انجام داده وتصمیم بگیرد.
وی در موضوع نقش خودروهای در آلایندگی هوا، نیز افزود: با وجود تکرار مکرر لزوم تقویت سیستم حمل ونقل عمومی تهران، متاسفانه هنوز اقدامی اجرایی صورت نگرفته است.
رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: سیستم حمل ونقل عمومی تهران باید در شرایطی باشد که نه تنها شهروندان بدون خودرو از آن به آسانی استفاده کنند، بلکه دارندگان خودروی شخصی نیز استفاده از حمل ونقل عمومی را به جهت سرعت و سهولت آن ترجیح دهند.
ضرورت استفاده از ظرفیتها برای توسعه اتوبوسرانی
در هفتاد و نهمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بر ضرورت استفاده از تمامی ظرفیتها برای حمایت از توسعه اتوبوسرانی تاکید شد.
هفتاد و نهمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز با حضور رئیس و مشاوران این کمیته، نماینده شبکه تشکلهای محیط زیستی مردمنهاد، مدیرعامل و معاونان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، مشاور اجتماعی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد.
در این جلسه که به موضوع بررسی برنامه حمایتطلبی درخصوص نوسازی اتوبوسرانی (پیگیری مصوبات هیات دولت) و ارائه گزارش از فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی به تفکیک مناطق ۲۲ گانه اختصاص داشت، سید آرش حسینی میلانی گفت: وضعیت تهران و کشور در شرایط خاصی قرار دارد و آلودگی هوای تهران نیز به گونهای است که باید همه دست به دست هم دهند و فارغ از تفاوت سلیقهها و حتی کدورتها با یکدیگر متحد شویم تا بتوان اقدامی برای بهبود وضعیت شهروندان در حوزه مدیریت شهری به ویژه در توسعه حمل و نقل عمومی و مقابله با آلودگی هوا انجام داد.
وی با اشاره به تذکرات و انتقادات مکرر شورای شهر تهران به دولت برای پرداخت سهم خود در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی اظهار داشت: متاسفانه طی سالهای گذشته، دولت اقدام موثری در حوزه نوسازی و اضافه کردن ناوگان اتوبوسرانی انجام نداده است و چشمها تنها به مدیریت شهری دوخته شده است، اینکه فقط از مدیریت شهری انتظار داشته باشیم، دور از انصاف است.
این عضو شورای شهر ادامه داد: مدیریت شهری در مسئله جابجایی شهروندان و حمل و نقل عمومی به شدت تحت فشار است و این در حالی است که به طور طبیعی، هر ساله تعدادی از ناوگان این حوزه فرسوده و از رده خارج میشوند که نیازمند جایگزینی است.
حسینی میلانی افزود: فرهنگستان علوم پزشکی در سال ۹۵ برنامه حمایتطلبی خوبی در حوزه مقابله با آلودگی هوا منتشر کرد که میتواند الگوی مناسبی در حوزه حمایت از اتوبوسرانی باشد، ما با مجموعهای از مصوبات و قوانین در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی روبهرو هستیم که عمدتاً اجرا نشدهاند؛ از سوی دیگر، کشور با تنگناهای اقتصادی روبهرو است که همین مسئله طراحی سازوکارهای جدیدی برای تامین منابع لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی را ضروری میسازد.
در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی را مهمترین چالش پیشروی این شرکت دانست و به تشریح وضعیت ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران از نظر وضعیت فرسودگی آنها به تفکیک مناطق پرداخت.
وی گزارشی از اقدامات حمایتی دولت از نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در یک دهه گذشته ارائه داد و آخرین رایزنیهای شهرداری تهران با دولت و بانکها درخصوص نوسازی و خرید اتوبوس و اجرایی کردن مصوبه نوسازی ۱۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس را تشریح کرد.
پیمان سنندجی، کمبود قطعات یدکی و اقلام راهبردی، غیراقتصادی بودن نرخ کرایه، نوسانات ارزی، محدودیت در خرید اتوبوسهای تککابین و دوکابین، فوریت نوسازی مخازن گاز اتوبوسها، واریز نشدن یارانه بلیت و سهم دولت مصوب در قانون بودجه و تحقق نیافتن درآمدهای شهرداری از محل مصوبات دولت را از مهمترین مسائل و مشکلات موجود بر سر راه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از سوی شهرداری تهران برشمرد.
وی راهکارهایی همانند اخذ مصوبه تغییر ملاک فرسودگی ناوگان از سن اتوبوس به دریافت گواهی معاینه فنی، ملزم شدن بانکها جهت قبول عاملیت انتشار و فروش اوراق مشارکت، دریافت سهم حاصل از افزایش نرخ بنزین و... برای رفع بخشی از مشکلات بر سر راه تامین منابع لازم برای خرید اتوبوس و تجهیز شرکت واحد اتوبوسرانی ارائه کرد.
مسائل و موانع قانونی بر سر راه تجهیز و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، طراحی راهکارهایی جدید برای تامین منابع مالی، توجه به مسائل فنی به ویژه ضرورت اخذ معاینه فنی از سوی اتوبوسها، ضرورت مشارکت بیشتر بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل عمومی، همکاری با شرکتهای دانشبنیان و افزایش سهم مینی بوس و ون از جمله مسائلی بودند که در این جلسه، از سوی مشاوران و کارشناسان کمیته محیط زیست مطرح شد.
در پایان این جلسه، حسینی میلانی با تاکید بر انجام گفت: وگوهای بیشتر با مردم و تشریح وضعیت موجود به آنها خاطرنشان کرد: شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ضرورت دارد راهکارهای عملیاتی خود را برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی و تامین منابع مالی لازم در هنگام بررسی فصل بودجه هر چه زودتر به شورا ارائه کند تا نمایندگان شورا بتوانند حداکثر کمک را برای رفع بخشی از مشکلات کنند.
وی با اشاره به ضرورت استفاده از تمامی ظرفیتها برای حمایت از توسعه اتوبوسرانی در شهر تهران، بر همکاری بیشتر مدیریت شهری با مجلس شورای اسلامی و کلانشهرها و تعامل گستردهتر با سازمانهای مردم نهاد و تشکلهای فعال در این حوزه برای رفع بخشی از مشکلات تاکید کرد.
رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری افزود: باید سطح گفتوگوها، چانهزنیها و رایزنیها را گسترش دهیم و تمامی دستگاههای مسئول را در این باره فعال کنیم چراکه هیچ راهی جز تعامل با دولت و سایر دست اندرکاران برای حمایت و تامین منابع مالی لازم نداریم.
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران
لزوم اجرای قانون هوای پاک درخصوص افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نسبت به لزوم اجرای ماده ۹ و ۱۰ قانون هوای پاک در خصوص افزایش و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهری واکنش نشان داد.
مجید فراهانی در صد و هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران، گفت: مطابق با اصل ۵۰ قانون اساسی درجمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست وظیفه عمومی تلقی میشود، وظیفهای که ظاهراَ دستگاههای اجرایی، شهرداری ها، سازمانهای مردم نهاد و هر یک از ما به سهم خود از اجرا و پیگیری آن غفلت کرده ایم و گرفتار آلودگی هوا و اثرات ناشی از آن به عنوان تهدیدی برای زندگی جمعی هستیم.
وی افزود: یکی از ابزارهای کاهش آلودگی هوا توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و جایگزین کردن استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای تک سرنشین و شخصی است.
رئیس کمیته نظارت بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: بر همین اساس مطابق ماده ۹ قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی «وزارتکشور موظف است با همکاری وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران)، زمینه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال از محل منابع درآمدی ماده (۶) این قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر نمودن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی ـ بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی و موتورسیکلت برقی، به انجام برساند».
عضو شورای شهر تهران گفت: علاوه بر این مطابق ماده ۱۰ این قانون «وزارت کشور موظف است از محل درآمدهای عمومی شهرداریها و بودجه عمومی خود در قانون بودجه (هریک بهمیزان پنجاه درصد)، ناوگان حمل و نقل عمومی درونشهری را به میزان سالانه پنج درصد (۵%) با اولویت کلانشهرها و شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت افزایش دهد».
فراهانی افزود: متاسفانه با وجود این وظایف قانونی ما شاهد تامین نشدن حتی یک دستگاه اتوبوس توسط وزارت کشور پس از تصویب این قانون بوده ایم.
عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: بر همین اساس به عنوان نماینده مردم شریف تهران با توجه به اهمیت موضوع در اجرای بند ۲ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «اجرای ماده ۹ و ۱۰ قانون هوای پاک در خصوص افزایش و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهری» به وزیر محترم کشور تذکر میدهم.
وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم با اقدام به موقع و موثر و اهتمام وزیر محترم کشور شاهد توجه به اجرای قانون هوای پاک و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شهری برای ادای حق مردم باشیم.