به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از باکو، چهارمین کارگروه دالان ریلی شمال – جنوب با حضور نمایندگان پنج کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.
این کارگروه دو روزه با شرکت معاونان راه آهن جمهوری اسلامی ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، بلاروس و رئیس بزرگترین شرکت حمل کننده کانتینر هندوستان در باکو برگزار شد و با امضای پروتکل کشورهای شرکت کننده امروز به کار خود پایان داد.
"مرتضی جعفری" معاون بازرگانی و بهره برداری مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران هماهنگی برای تعرفه حمل بار در مسیر ریلی و ارائه راهکارهایی برای افزایش حمل بار در کریدور ریلی شمال – جنوب و رقابتی کردن هزینههای مسیر ریلی در مقایسه با هزینههای مسیرهای دریایی و جادهای را به عنوان موضوعهای اصلی این کار گروه اعلام کرد.
وی افزود: در این کارگروه همچنین استفاده از بندر چابهار و اضافه کردن این بندر به مسیرهای کریدور شمال-جنوب مورد تبادل نظر قرار گرفت و تصمیم گیریهای خوبی شد که امیدوارم در جلسه دو ماه آینده کارگروه بخشی از این تصمیمات اجرا شوند.
معاون بازرگانی و بهره برداری مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با پیوستن مسیر زاهدان – چابهار به این کریدور جمهوری اسلامی ایران در این کریدور دارای دو مسیر بندرعباس- تهران – آستارا و مسیر چابهار – تهران – آستارا میشود که مسیر چابهار – تهران – آستارا در حال حاضر ترکیبی از جادهای و ریلی است که با بهره برداری از راه آهن زاهدان – چابهار این مسیر بطور کلی ریلی میشود.
وی گفت: در این کارگروه عضویت شرکت کنکور هندوستان در کارگروه هم به تایید حاضران رسید و قرار شد نشست آینده کارگروه در هندوستان برگزار شود.
طرح دالان ریلی شمال – جنوب در سال ۲۰۰۰ میلادی با امضای قراردادی به توافق کشورهای جمهوری اسلامی ایران، هندوستان و روسیه رسید و در سال ۲۰۰۵ میلادی جمهوری آذربایجان هم به این طرح پیوست و اکنون هم با توجه به اهمیت این دالان ریلی در مجموع ۱۳ کشور به این طرح پیوسته اند.
با تکمیل این کریدور ریلی منطقهای معروف به شمال-جنوب حمل بار از بندر مومبای هندوستان به روسیه و کشورهای اروپای شرقی که در حال حاضر در مدت ۴۵ تا ۵۰ روز انجام میگیرد، در مدت ۱۴ تا ۲۰ روز انجام خواهد گرفت و از نظر هزینه حمل هم کاهش چشمگیری خواهد داشت.