عبدالرضا گلپایگانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما افزود: در طرح جامع تفصیلی یکی از مواردی که درباره آن تعیین تکلیف میکنیم، پارکینگهای همگانی است و علاوه بر آن در ضوابط و مقررات ساختمان سازی هم تامین پارکینگ مناسب مشخص میشود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: در مکانهایی که برای ساخت پارکینگ مشخص شده است، نیاز به تجدید نظر اساسی داریم، متاسفانه نقشه و هم ضوابط و مقررات به روز و متناسب با شرایط تهران در اختیار نداریم، که هر دو مورد در دست بررسی و تجدید نظر است.
گلپایگانی افزود: پارکینگها به ۳ دسته مبدا، مقصد و تبادل وسیله نقلیه تقسیم میشود. پارکینگ مبدا مکانی است که در کنار فضای سکونتی ساخته میشود و پارکینگ مقصد به فضاهایی در میانه شهر اطلاق میشود که مردم برای کار و فعالیت به شهر میروند و نیاز به محل پارکینگ دارند. برای نمونه در کنار پارک ملت و پردیس سینمایی ملت یک پارکینگ در حال ساخت است، در اراضی عباس آباد هم نزدیک کتابخانه ملی، پشت باغ کتاب، معضل پارکینگ وجود داشت که یک پارکینگ چند هزار متری در آنجا در حال ساخت است.
گلپایگانی افزود: پارکینگهایی هم مکان تبادل سفر هستند. این پارکینگها در پیرامون شهر قرار دارند و مردم با وسیله نقلیه به این مکان میآیند و در ادامه با وسیله همگانی به مسیر خود ادامه میدهند، در این خصوص هم اقدامات خوبی در حال انجام است.
وی گفت: در خصوص ضوابط و مقررات کار مطالعاتی خوبی با همکاری دانشگاه تهران در حال انجام است، ضوابط پارکینگ ما نواقصی داشت که در حال برطرف شدن است. تامین پارکینگ میتواند به ابزاری برای مدیریت ترافیک تبدیل شود و البته رویکرد ما این نیست که مردم از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند، زیرا استفاده بیش از حد از خودروهای شخصی منجر به افزایش ترافیک و آلودگی هوا میشود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: برنامه مناسبتر این است که مردم با خودروی شخصی به ایستگاه مترو بیایند و بعد راهی مرکز شهر شوند.
وی گفت: در نقاطی از شهر به علت ریزدانه بودن قطعات نمیتوان پارکینگ ساخت و در این مناطق نباید تراکم بالا رود و اگر تراکم بالا رود و نتوانیم پارکینگ تامین کنیم، مشکلها بیشتر میشود و کیفیت سرانهها در آن محلهها کاهش مییابد.
گلپایگانی افزود: در مجموع باید هم کمبود پارکینگ متناسب با مکان برطرف شود و هم اقبال مردم به استفاده از وسیله نقلیه عمومی افزایش یابد. ظرفیت مترو پاسخگوی کل شهر تهران نیست و فاصله بین قطارها در مترو بسیار زیاد است و ازدحام جمعیت هم بسیار بالاست، در نتیجه کیفیت استفاده از مترو کامل و کافی نیست.
وی گفت: اگر ظرفیت سفر با مترو ۲ میلیون نفر در روز است، این ظرفیت به ۷ میلیون نفر برسد.
گلپایگانی افزود: برای گسترش احداث پارکینگ با صاحبان زمین در محدودههای مرکزی شهر گفتگو کردیم و یکی از این صاحبان زمین که به صورت گسترده در محدودههای مرکزی تهران قابلیت مشارکت با شهرداری را دارد و برای همکاری اعلام آمادگی کرده، اداره اوقاف است.
وی گفت: کمیته مشترکی با اوقاف تهران داریم و روی زمینهایی که برای ساخت پارکینگ مناسب است، کار میکنیم و ساخت پارکینگهای مکانیزه هم ساماندهی میشود.
گلپایگانی افزود: موضوع دیگر بحث سند مالکیت بود که هر مالکی آنجا بتواند سند مالکیت برای پارکینگ مکانیزه بگیرد. خوشبختانه این مشکل هم در حال حل شدن است، اگر این موانع برطرف شود، به صورت گسترده و پراکنده زمینهای کوچک در محدودههای مرکزی میتواند، پارکینگ تامین کند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: برای ساخت پارکینگ ضابطهای داریم. هم پارکینگهای بسیاری ساخته میشود و مردم را تشویق میکنیم تا آنها هم اقدام به ساخت پارکینگ کنند.
گلپایگانی افزود: از صاحبان سرمایه و زمین میخواهیم که به کمک شهرداری بیایند تا از این ظرفیت استفاده و به مردم خدمت کنند. همه پارکینگها در مالکیت شخصی و بخش خصوصی است. تعدادی از پارکینگها هستند که در مالکیت شهرداری قرار دارند که بهره برداری آنها با معاونت حمل و نقل ترافیک است.
وی گفت: شهرداری برای نگهداری پارکینگهایی که متعلق به خودش است آنها را در اختیار بخش خصوصی قرار میدهد. یکی از مشکلها مانند رغبت نداشتن مردم به استفاده از پارکینگ همگانی، پارک حاشیهای است که به علت ارزان بودن، مردم علاقهای به استفاده از پارکینگ همگانی ندارند. اگر پارک حاشیهای را با هماهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک، پلیس راهور و شورای شهر بتوانیم مدیریت کنیم، شرایط تفاوت خواهد کرد.
گلپایگانی افزود: برنامه مفصلی برای پارک حاشیهای در خیابانها در دست اجراست که به صورت نمونه در منطقه ۲ انجام شد. اگر این برنامه سازمان دهی و به درستی اجرا شود رغبت مردم به استفاده از پارکینگهای همگانی افزایش مییابد. الان هرکسی در هرجایی میتواند ماشینش را پارک کند و کنترل این مسئله در سطح گسترده برای راهور ناجا بسیار دشوار است.
وی گفت: اگر این برنامه با دقت سازمان دهی شود به نفع افرادی خواهد بود که به دنبال ساخت پارکینگ یا اجاره آن هستند و از این محل کسب درآمد میکنند. برنامه ریزی برای ساخت پارکینگ و ضوابط و مقررات مربوطه به آن در حوزه کاری معاونت شهرسازی معماری و تعرفه پارکینگها مربوط به حوزه حمل و نقل ترافیک است.
گلپایگانی افزود: سال گذشته لایحهای به شورای شهر بردیم و بندی برای ساخت پارکینگهای محلهای اضافه کردیم که مبلغ ناشی از برخی جرایم قانونی به حساب ویژهای واریز شود تا از آن طریق اقدام به ساخت پارکینگ کنیم. طبق این لایحه رقمی بیش از هزار میلیارد به حساب شهرداری واریز شد که برای ساخت پارکینگ باید در بودجه سالانه لحاظ شود.
وی گفت: حدود ۱۰ طرح با بیش از ۵ هزار پارکینگ در دست احداث است. پارکینگ مقصد هم در دست ساخت است مانند پارکینگ اراضی عباس آباد یا پارکینگ پردیس سینمایی ملت یا پارکینگی که در خیابان امیرکبیر در حال ساخت است. پارکینگهای محلهای هم در مناطق ۱۵ و ۱۷ و ۱۸ در دست اجراست و در منطقه ۱۲ هم در محدودههای تاریخی در حال ساخت چند پارکینگ هستیم.
گلپایگانی افزود: طرح گسترده مشارکتی با اوقاف داریم که امیدواریم به نتیجه برسد و بتوانیم پارکینگهایی با کارکرد ۲ گانه راه اندازی کنیم.