به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با بهره برداری از راه آهن میانه- بستان آباد بi طول ۱۳۲ کیلومتر و اتصال استان آذربایجان شرقی از مسیر میانبر جدید به شبکه ریلی، نخستین مسیر کاملا دو خطه ریلی کشور به بهره برداری میرسد.
آقای خیرالله خادمی با بیان اینکه این مسیر ریلی در سفر روز دوشنبه (فردا) رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی افتتاح میشود افزود: این مسیر ریلی طول مسیر اتصال تبریز به تهران را ۱۱۴ کیلومتر کوتاه و با رساندن سرعت سیر از ۶۰ به ۱۲۰ کیلومتر زمان سفر را ۴ تا ۵ ساعت کوتاه میکند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: پیش از این چهار مرکز استان یعنی همدان، کرمانشاه، ارومیه و رشت در سالهای ۹۶ و ۹۷ به شبکه ریلی پیوسته بود و این مسیر جدید میتواند تبریز را از مسیر ریلی جدید و کوتاه به شبکه سراسری کشور متصل کند.
وی همچنین در خصوص وضعیت راه آهن بستان آباد تا تبریز نیز گفت: این مسیر به طول ۴۴ کیلومتر نیز دارای پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی است و امیدواریم تا پایان سال آینده یا حداکثر در بهار سال ۱۴۰۰ این مسیر نیز تکمیل شود و به طور کامل در خدمت مسافران استانهای غربی کشور قرار گیرد.
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، همه مراحل ساخت راه آهن میانه تا بستان آباد از طراحی و مطالعات تا نظارت و اجرا به دست کارشناسان و متخصصان کشورمان انجام شده است و با این اقدام، کشور در آستانه صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه طراحی و ساخت خطوط ریلی دو خطه قرار گرفته است.
آقای خادمی با اشاره به اهمیت تکمیل این خط ریلی در توسعه حمل و نقل بین المللی افزود: از پنج شاهراه مهم اتصال شرق آسیا به اروپا، سه شاهراه مهم از ایران عبور میکند و راه آهن میانه- تبریز یکی از بخشهای مهم این کریدورهاست که از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این مسیر ریلی از شریانهای اصلی شبکه راه آهن سراسری در منطقه شمالغرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور است و با تکمیل این مسیر ریلی و اتصال به کشور ترکیه و اروپا در واقع مسیر ریلی جاده ابریشم تکمیل خواهد شد.
راه آهن میانه- بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخش مهمی از راه آهن میانه- تبریز است که از ایستگاه موجود در راه آهن میانه شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش عبور میکند و به بستان آباد در ۴۴ کیلومتری تبریز میرسد. همچنین از ۴۴ کیلومتر حد فاصل بستان آباد تا تبریز، ۲۱ کیلومتر به مرحله ساب گرید (زیرساخت) رسیده و در ۱۲ کیلومتر دیگر عملیات بالاست ریزی انجام و ریل گذاری نیز آغاز شده است.
از میانه تا تبریز ۹ ایستگاه دیده شده است که شش ایستگاه آن قابلیت مسافرگیری ندارد بلکه برای اقدامات فنی و تعمیراتی کاربرد دارد و ایستگاههای تیکمه داش، بستان آباد و ترکمن چای برای جابه جایی مسافر در نظر گرفته شده است که با امتداد خط به ایستگاه خاروان در شرق تبریز و امتداد آن شاهد اتصال این خط آهن به ایستگاههای ائل گلی و پایانه تبریز خواهیم بود.