پخش زنده
امروز: -
سینمای کشورمان با وجود ظرفیتهای فراوان نتوانسته سهمی از بازار جهانی داشته باشد و کارشناسان جشنوارهزدگی را یکی از مهمترین دلایل آن میدانند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ مدتها است که سینماگران از ضرورت حضور در بازار جهانی و مسؤولان سینمایی از تلاش برای تحقق این امر میگویند، اما با نگاهی گذرا به حضور فیلمهای سینمایی در سطح بین الملل خواهیم دید که سینما گران و حتی مسؤولان سینمایی تعریف خود از حضور دربازار جهانی را به حضور نه چندان تأثیرگذار در جشنوارههایی که گاهی نامشان هم به گوش سینماگران حرفهای نخورده است قرار داده اند.
آقای جعفر گودرزی منتقد سینما در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما گفت: دلخوشی برخی سینماگران حضور در جشنوارههای سطح چندم کشورهای دیگر است. وقتی رتبه دوم یا سوم آن جشنوارهها را کسب میکنند در بوق و کرنا میکنند که ما از فلان جشنواره ناشناس جایزه گرفته ایم.
وی ادامه داد: حضور سینماگران و مسؤولان سینمایی در جشنوارههای مختلف بیشتر حالت مسافرتی دارد و تا کنون ثمره چندانی برای سینمای نداشته است.
نگاه جشنوارهای برخی از سینماگران سبب شده ما از ذائقه کشورهای همسایه که به ذائقه ایرانی اسلامی هم نزدیک است غافل شویم. تجربه نشان داده است نمایش فیلمهای ایرانی در کشورهای فارسی زبان و عرب زبان همسایه با استقبال خوبی همراه میشود و میتواند به اقتصاد سینمای ما کمک کند. نمایندگان سینمای این کشورها بارها خواهان تولید مشترک با سینمای ایران بوده و علاقه زیادی به سینمای ایران نشان داده اند.
آقای محمد کوچک منتقد سینما نیز در این باره گفت: ما برای حضور موفق در بازارهای جهانی باید مخاطب خود را بشناسیم. آیا مخاطب ما جامعه اسلامی است؟ اگر هست فیلمهای ما تا چه اندازه با این مفهوم تناسب دارد؟!
وی ادامه داد: فیلمهای ما در اقنا کردن مخاطب داخل هم عاجز است چه برسد به اینکه بخواهد مخاطب جهانی را پای خود بنشاند. سینماگران باید ابتدا فکری به حال قصههای نخ نمای فیلمها بکنند و سپس به دنبال کسب سهم از بازارهای جهانی باشند.
آقای کوچک افزود: سینمای ایران در بحث بازاریابی گامهایی برداشته است. یکی از آنها برپایی جشنواره جهانی فیلم فجر است. البته در این جشنواره بیشتر ارتباطات شخصی قوی شده است و اگر روابط سازمانی تقویت میشد میتوانست کمک شایانی به سینما بکند.
همواره یکی از راههایی که میشود از طریق آن سهمی از بازار سینما گرفت نمایش فیلم در آن کشورها است، به شکلی که برخی از کشورها در نقاط دیگر سینما میسازند یا اجاره میکنند و فیلم هایشان را به نمایش میگذارند.
آقای حسین طلابیگی یکی از مسؤولان انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: ساز و کار نمایش فیلمهای سینمایی در جهان تغییر کرده است و با فرمول سابق نمیتوان از بازار جهانی سهم گرفت. ما باید به دنبال توسعه سینمای خود در منطقه باشیم. پس از موفقیت و نمایش فیلمهای خود در محور مقاومت و سینماهای منطقه میتوانیم خود را برای گامهای بعدی آماده کنیم.
عوامل مختلف از جمله نگاه جشنواره زده، ضعف در فیلمها و ضعف در پخش بین المللی سبب شده است سینمای ایران سهمی از بازار جهانی نداشته باشد. اگر چه چند وقت یکبار خبری از امضای تفاهم نامه بین سینمای ایران و کشورهای دیگر برای تولید مشترک منتشر میشود، اما هنوز تولید مشترک چشمگیری نبوده است.
دوستداران هنر هفتم امیدوارند حضور سینمای ایران در مجامع جهانی تنها به منظور نمایش فیلمهایی که گاهی واقعیت ایران و سینمایش را به تصویر نمیکشد و از ابتدا برای اهداف دیگری ساخته شده است نباشد و جهانیان از طریق هنر هفتم با فرهنگ و هنر اصیل ایرانی آشنا شوند.
گزارش از سحر قناعتی