پخش زنده
امروز: -
اغلب آنچه از رسانه های زرد نصیب مخاطب می شود، اخبار نادرست و کذب، شایعات بی پایه و اساس، ستاره گرایی، عامهگرایی، مصرف گرایی، تبلیغ تجرد و سایر موارد متضاد با عرف ایرانی و اسلامی است.
پژوهش خبری صدا و سیما: نگاهی به کرنولوژی اصطلاح اخبار زرد در تاریخ روزنامه نگاری نشان می دهد که این اصطلاح در مدت زمان نه چندان زیاد، تغییرات مفهومی و محتوایی زیادی را برتافت و از دنیای بی آلایش کودکانه به دنیای سیاست پل زد. این روزنامه نگاری با استفاده از روشهای مبتذل، برای جذب مخاطبان هر چه بیشتر اقدام میکند و معمولا از معیارهای روزنامهنگاری روشنفکرانه و علمی تبعیت نمی کند و مقیاس آن به هیچ عنوان ویژگی نخبگی را متبادر نمی کند. تخریب و ترور شخصیت افراد، ورود به حریم ممنوعه مردم، داستان پردازی های کشش دار، شگفت انگیز و دراماتیک و تکیه بر احساسات زود گذر و ملتهب جامعه، ژورنالیسم و رسانه های زرد را از سایر رسانه ها متمایز می کند. اصولا در زردنویسی، مخاطب به عنوان بازار، کالا یا شیء قلمداد شده و رسانه، مخاطب خویش را در برخوردی تعاملی، منفعل مدنظر قرار میدهد. برخی روزنامهنگاران حرفهای و استادان ارتباطات، روزنامهنگاری زرد را «مبتذل» و فاقد حداقل استانداردهای بصری و محتوایی در حرفة روزنامهنگاری ارزیابی می کنند. علی رغم این دیدگاه ها در مورد تولید اخبار زرد ، در ایران هم برخی رسانه ها با اهدافی به دنبال تولید و انتشار خبر زرد هستند و گستردگی شبکه های اجتماعی و کنشگری فعال سلبریتی ها در چنین فضایی موجب شده است تولید، توزیع و اثرگذاری اخبار زرد در برخی بزنگاه ها به ویژه ایام انتخابات به دلیل اثرگذاری بر مشارکت حداکثری، موضوع با اهمیتی تلقی شود. در پژوهش حاضر موضوع «اخبار زرد و چالش های آن در رسانه ها» مورد بررسی قرار گرفته است.
متن کامل این مطلب در اینجا قابل دریافت است.
پژوهش خبری// زهرا فرخی