رئیس سازمان هواشناسی
اصلاح راههای هوایی برای توسعه حمل و نقل سبز
اصلاح راههای هوایی نقش مهمی در کاهش تولید دی اکسید کربن و توسعه حمل و نقل سبز در کشور داشته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما رئیس سازمان هواشناسی کشور
در ششمین همایش بین المللی منطقهای تغییر اقلیم با اشاره به افزایش ۳۰ هزار کیلومتری راههای هوایی کشور و در نتیجه کوتاه شدن مسیرها گفت: اصلاح راههای هوایی نقش مهمی در کاهش تولید دی اکسید کربن و توسعه حمل و نقل سبز در کشور داشته است.
خانم سحر تاجبخش مسلمان افزود: سهم حمل و نقل در موضوع تغییرات اقلیمی و توسعه گازهای گلخانهای حدود ۱۴ درصد برآورد شده است و حمل و نقل زمینی و هوایی بیش از سایر مدهای حمل و نقل در این زمینه تاثیر گذار است.
وی با اشاره به نقش افزایش راههای هوایی در بهبود شرایط زیست محیطی کشور، گفت: امیدواریم با تبدیل فضای ایران به شاهراه هوایی در چارچوب توسعه پایدار، رونق اقتصادی و مسائل زیست محیطی از جمله تولید گازهای گلخانهای بتوانیم راه را برای پیشرفت به سوی پروازها و حمل و نقل سبز توسعه دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سالهای اخیر ۳۰ هزار کیلومتر مسیر هوایی جدید در کشور ایجاد شد، این افزایش مسیر باعث شد که راههای هوایی ما از حدود ۶۰ هزار به ۹۴ هزار کیلومتر افزایش یابد که ویژگی آن کوتاه شدن مسیرها و استفاده از سیستم ناوبری هوایی ماهوارهای است.
تاجبخش به تاثیر کوتاه کردن راههای هوایی در کاهش گازهای گلخانهای اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال پرواز بندر عباس به تبریز پیشتر ۱۲۱ دقیقه زمان میبرد و مسافت آن ۹۷۰ مایل بود که در مسیرهای جدید زمان آن به ۱۰۴ دقیقه و فاصله آن به ۸۳۶ مایل کاهش یافت که این کوتاه شدن مسیر و زمان، به کاهش مصرف سوخت و تولید گازهای گلخانهای منجر میشود.
وی افزود: اگر روزانه در این مسیر ۵ پرواز داشته باشیم حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فقط در این مسیر صرفهجویی سوخت خواهیم داشت و به همین میزان نیز تولید گازهای گلخانهای کاهش مییابد.
رئیس سازمان هواشناسی افزود: در موضوع پروازهای عبوری نیز بخاطر اصلاح مسیرهای هوایی در هر پرواز بطور متوسط ۳ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم کاهش مصرف سوخت و به همین میزان کاهش گازهای گلخانهای داشتیم و اگر روزانه هزار پرواز از فضای ایران عبور کنند در نتیجه ۷ هزار تن در تولید گازهای گلخانهای کاهش ایجاد شده است.
وی افزود: تبدیل فضای ایران به شاهراه هوایی و مرکز تبادل منطقهای میتواند ایران را به یکی از مبادی کاهش گازهای گلخانهای جهان بدل کند.
رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد: با افزایش یک درجهای دمای جهانی، درآمد ناخالص ملی در دنیا تحت تاثیر قرار گرفته، و اگر با افزایش ۲ تا ۴ درجهای دما مواجه شویم، نا امنی غذایی را در اکثر کشورها بویژه کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بدنبال خواهد داشت.
تاجبخش افزود: امروز تغییر اقلیم جزو مسائل امنیتی کشورها محسوب میشود، و در کشور ما نیز در سطح شورایعالی امنیت ملی بدان پرداخته شده که نشاندهنده توجه مسئولان و سیاستگذاران به این موضوع است.
وی افزود: اتفاقی که در اقلیم افتاده افزایش رویدادهای جدی را در بسیاری از نقاط به دنبال داشته است که کشور ما نیز از آن متاثر شده است.
وی تصریح کرد: یکی از مسایل تاثیرگذار در تغییر اقلیم، موضوع حمل و نقل است و در این میان حمل و نقل هوایی یکی از عوامل و حوزههایی است که تاثیر زیادی در تولید گاز دی اکسید کربن دارد.
تاجبخش ادامه داد: امروز مسئله تغییر اقلیم و رخدادهای جدی جزو پرریسکترین مسائل اقتصادی در دنیا است که تاثیر آن را در قالب سیلاب، طوفان و خشک سالی میبینیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا از مخاطرات طبیعی متاثر هستند و حدود ۹۶ درصد این مخاطرات مربوط به پدیدههای وضع هوا مانند سیلاب، خشکسالی و گرد و غبار است. آمارها نشان میدهد تلفات در این زمینه از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۸ روند افزایشی داشته است.
وی اظهار داشت: گرمایش زمین رخدادهای حدی را افزایش داده که این مسئله به آب شدن یخهای قطبی و بالا آمدن تراز آب دریاها منجر شده است. همچنین این تغییرات، تغییر بارش را در دنیا به دنبال داشته که قسمتهایی از خاورمیانه و شمال آفریقا بیشترین تاثیر را گرفتهاند.
تاجبخش گفت: این تغییرات به دنبال افزایش یک درجهای دما اتفاق افتاده است، حال اگر به دمای ۳ درجه افزایش برسیم بخش زیادی از کشورها تحت تاثیر توفانهای حارهای و ناامنی غذایی قرار خواهند گرفت که امسال در ایران در بخشهای جنوبی شاهد این تغییرات بودیم.
وی گفت: اثر دیگر آن، افزایش تراز آب دریاها خواهد بود و به دنبال آن برای شهرهای حاشیه دریاها مشکل ایجاد خواهد شد.
رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: روند افزایش تولید گازهای گلخانهای طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ جهش قابل ملاحظهای داشته است که اگر این روند ادامه یابد مخاطرات اقلیمی بیشتر خواهد شد که یکی از نتایج آن تولید امواج گرمایی است.