پخش زنده
امروز: -
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: با توجه به تخلفاتی که در حوزه صندلیهای پزشکی شکل گرفته هم اکنون ورود به دانشگاههای پزشکی زیر ذره بین گروههای بررسی وزارت بهداشت قرار گرفته است.
دکتر باقر لاریجانی در حاشیه مراسم سی امین سالگرد تاسیس مرکز توسعه علوم پزشکی که در سال همایش دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، افزود: میتوان از فضای مجازی استفادههای گوناگون کرد و یکی از آفتهای فضای مجازی همین بحث خرید و فروش صندلیهای دانشگاههای پزشکی است که این بحث در گذشته هم مطرح بوده و امروز هم مطرح است و هم اکنون زیر ذره بین صیانت وزیر بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی قرار گرفته و به دقت رصد میشود.
وی گفت: گروههای متعددی تشکیل شده است تا برای بازبینی از مسائل درون دانشگاهی شکل بگیرد و ورودی و خروجی دانشگاههای علوم پزشکی بررسی شود.
لاریجانی ادامه داد: در سازمان سنجش آموزش کشور هم این بحث از طریق کنکور سراسری بررسی شده است و ورودیهای این مباحث هم کنترل میشوند و حتی زمان ورود دانشجویان پزشکی به دانشگاه و زمان دانش آموختگی آنها هم کنترل شده است بنابراین براساس ضوابط قانونی هیچ کسی نمیتواند مسیر انحرافی به دانشگاههای علوم پزشکی را طی کند حتی تیم نظارتی از جانب مجلس هم بر روند کنترل این موضوع، نظارت دارد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: بنابراین با توجه به حساسیتها و نظارتهایی که در این موضوع وجود دارد دانشجویان داخل کشور نمیتوانند مسیر انحرافی را طی کنند.
وی در ادامه به راه دوم مسیر انحرافی برای ورود به دانشگاههای علوم پزشکی اشاره و اظهار کرد: دانشجویان خارج از کشور وقتی به داخل کشور میآیند، گاهی موارد کنکور را دور میزنند که این مسئله نیز بررسی شده است و در ابتدا، ارزیابی دانشگاههای خارجی از کشور با فناوریهای پیشرفته بررسی و در مرحله دوم مدرک قبلی این دانشجویان رصد میشود، چنانچه سالانه ۳۰۰ نفر از خارج به داخل کشور میآمدند و هم اکنون آمار تعداد پروندههای دانشجویان پزشکی به ۶ هزار پرونده رسیده و فقط در سال گذشته ۲ هزار پرونده مربوط به دانشجویان پزشکی خارجی کشور به داخل بررسی شده است.
لاریجانی تاکید کرد: مسیر انحرافی برای ورود دانشجویان به دانشگاههای پزشکی کاملا بسته شده است و ما هم به این مسئله اشاره کردیم که از سال ۲۰۱۹ اگر کسی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور میرود باید تا پایان تحصیل در خارج از کشور بماند و به هیچ وجه به صلاح کشور نمیدانیم که کسی بخواهد کنکور را دور بزند.
وی با بیان اینکه مسیر انحرافی دیگر از طریق مدارس و نظامهای آموزش و پرورش بوده است، گفت: مدارک دانش آموزان سال آخر با نظامهای آموزش وپرورش به طور کامل ارزیابی شده است تا اصالت مدرک آنها بررسی شود، چنانچه حدود ۷۰ نفر میخواستند این مسیر را طی کنند که با هوشیاری وزارت بهداشت کار آنها ناتمام ماند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه دستگاههای نظارتی مدارک دانشجویان پزشکی را مجدد ارزیابی کرده است گفت:: اگر شخصی بخواهد چنین تخلفاتی را انجام دهد، نهادهای قانونی حکم او را صادر و اجرا میکنند.
وی همچنین به تغییر رشتههای برخی از فرزندان استادان دانشگاه از دامپزشکی به پزشکی اشاره کرد و افزود: برداشتی که دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص این داوطلبان داشته، اشتباه بوده است و شورای سنجش هر حکمی بدهد درباره آنها اجرا میشود، بنابراین وزارت بهداشت حساسیت کامل برای پیگیری این موضوع دارد و احکام و قوانین در صورت تائید تخلف، اجرا میشود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به توسعه و ارتقاء سطح علمی باید بتوانیم شبکه آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را توسعه دهیم.
آقای دکتر باقر لاریجانی افزود: مراکز مطالعات آموزش پزشکی قرن ها است که در زمینه توسعه و کیفیت آموزش پزشکی فعال هستند و امروزه در همه دانشگاه های پزشکی کشور مرکز مطالعات آموزش پزشکی تشکیل شده است.
وی با اشاره به اینکه کیفیت آموزش و فعالیت های پزشکی با ارتقاء روشهای آموزش تحول و توسعه پیدا کرده است گفت: ظرفیت عظیمی در آموزش پزشکی کشور وجود دارد، بیش از 20 هزار عضو هیأت علمی و 200 هزار دانشجوی علوم پزشکی مشغول تدریس و تحصیل هستند که ارزیابی استاد و دانشجو در کیفیت آموزش پزشکی و اعتبار بخشی بین المللی بسیار مؤثر است.
آقای دکتر لاریجانی با بیان اینکه امروزه دانشگاه های علوم پزشکی گفتمان سازی جدیدی را با توجه به آینده در نظر دارند افزود: چشم انداز ما تا سال 1400 این است که بتوانیم مرجعیت پیدا کنیم و در این راستا در رشته های علوم پزشکی گروهی تشکیل شده تا بتوانند چنین فعالیت هایی را ادامه دهند.
وی تأکید کرد: هم اکنون هزار عضو هیأت علمی ما در دانشگاه های علوم پزشکی ضمن فعالیت در تخصص خود به صورت مجازی با دانشگاه های علوم پزشکی ارتباط دارند و دوره های آموزش پزشکی می بینند و این خود زمینه ای برای توسعه شبکه آموزش در کشور است.