وزیر راه و شهرسازی:
بهره برداری از ۲هزار کیلومتر راه روستایی تا پایان ۹۸
تا پیش از نوروز ۹۹، بیش از دو هزار کیلومتر راه روستایی با اولویت روستاهای محروم احداث می شود و به بهره برداری می رسد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمد اسلامی در مراسم قدردانی از خیرین راه و ترابری افزود: هم اکنون احداث ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در کشور آغاز و زیرسازی دو هزار کیلومتر آن انجام شده و ۲۵۰ کیلومتر آن نیز آسفالت شده است و تا پیش از سال آینده حداقل دو هزار کیلومتر آن به بهره برداری خواهد رسید.
وزیر راه و شهرسازی گفت: نقشه روستاهای محروم نیز تهیه شده و اولویت نخست، احداث راه روستایی با روستاهای بالای ۵۰ خانوار و سپس روستاهای بالای ۲۰ خانوار خواهد بود.
وی افزود: من مخالف سرسخت ساخت راههای روستایی با مشخصات راههای اصلی هستم چراکه معتقدم راه روستایی مشخصات فنی خود را طلب میکند و به همین دلیل معاونت احداث و نگهداری راههای روستایی را از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور منفک و به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای منتقل کردیم تا ساخت راههای روستایی که لازمه توسعه روستاها و مهاجرت معکوس از شهرهاست اتفاق بیافتد.
وی اضافه کرد: توسعه راههای روستایی بر اساس یک برنامه مشخص اتفاق میافتد و تلاش کردیم راه سازی از تقاضا محوری و فشار محوری به برنامه محوری تغییر کند و همه مردم کشور به راه مناسب دسترسی داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از خدمات جهادی خیران راه و ترابری گفت: آنچه امروز نیاز ماست کار جهادی است، اما باید از کار بی هدف و نامنظم پرهیز کنیم.
وی افزود: خیرین عاشقانه برای آنکه آخرت خود را روشن کنند به کار عمرانی روی آورده اند و باید کار خیر را به همه ابعاد راه سازی گسترش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر مهندس مشاور یا پیمانکار ما نگاه خیرخواهانه داشته باشد در کار خود کم نمیگذارد و هزینههای غیر ضروری بر مردم در طرحهای عمرانی تحمیل نمیشود و به اضافه شدن هزینه و زمان ساخت منجر نخواهد شد.
اسلامی یکی دیگر از نتایج داشتن نگاه خیرخواهانه در طرحهای عمرانی را ارتقای مسئولیت اجتماعی پیمانکار دانست و گفت: اگر در جایی راهی احداث میشود در کنار آن پیمانکار میتواند پارکینگ نیز برای مردم آن منطقه احداث کند. همچنین در همه جادههایی که ساخته میشود باید در پایان عملیات، تابلوی معرفی پیمانکار، مهندس مشاور و دستگاه ناظر نصب شود تا هر کس از این مسیر عبور میکند برای آنها دعای خیر طلب کند.
وزیر راه با بیان اینکه خیرین راه و ترابری علاوه بر تمرکز بر ساخت راه روستایی به موضوع ایمن سازی راهها و ساخت مساجد و مجتمعهای بین راهی نیز هدایت و سوق داده شوند تصریح کرد: مسئولان راهداری ما در اجرای مسئولیت اجتماعی خود کوتاهی کرده اند.
وی با اشاره به کاهش نیافتن تلفات سوانح جادهای در سالهای ۹۶ و ۹۷ گفت: برای کاهش تلفات جادهای در جادههایی که امکان ساخت سطوح غیر همسطح وجود ندارد باید مسیرهای کندرو احداث شود تا با کاهش سرعت خودروها، تلفات جادهای نیز کاهش یابد. همچنین باید در مناطق پرخطر که عمدتا در ۳۰ کیلومتری نزدیک شهرها است با همکاری پلیس راه، تعداد دوربینهای جادهای کنترل سرعت افزایش یابد.
میرشفیع، مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری
ساخت ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی به همت خیرین
مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری از ساخت ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی و چندین دهانه پل در سراسر کشور خبر داد و گفت: این انجمن برای رفع نقاط حادثه خیز و آشکار سازی آنها با هدف کاهش تلفات جادهای برنامههای جدیدی را با همکاری وزارت راه و شهرسازی در دست اقدام دارد.
آقای سید حسین میرشفیع در حاشیه سومین همایش انجمن خیرین راه و ترابری که با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان راهداری و نمایندگان مجلس برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: تلاش میکنیم با همکاری سایر دستگاههای مسئول موضوع فرهنگ سازی و ارتقای فرهنگ جادهای را نیز در دستور کار خود قرار دهیم.
مشاور وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: به همین دلیل از خیرین خواسته ایم روی موضوع حذف نقاط حادثه خیز بخصوص در نزدیکی شهرها که طبق بررسیها ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری آنها رخ میدهد تمرکز بیشتری داشته باشند و با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما روی ترویج فرهنگ مناسب رانندگی اقدامات بیشتری انجام خواهیم داد.
وی با اشاره به بالا بودن تلفات جادهای در کشور ما بخصوص در بحث عابران پیاده و موتور سواران گفت: با توجه به اینکه کم کردن بخش عمدهای از این تلفات، با هزینه اندکی مقدور است، انجمن خیرین راه و شهرسازی با همکاری سایر انجمنهای خیرین در حوزه سلامت و انجمن طرفداران ایمنی راهها در این زمینه فعالیت بیشتری خواهد داشت.
نقوی حسینی،سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
مجلس آماده تصویب مقررات برای تسهیل فعالیت خیرین
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از آمادگی مجلس برای حمایت از انجمنهای خیرین به ویژه انجمن خیرین راه و ترابری و حمایت از فعالیتهای آنها، خبر داد.
آقای سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم پیشوا و ورامین در مجلس شورای اسلامی در سومین همایش خیرین راه و ترابری گفت: ایران کشور قدرتمند و ثروتمندی است، اما از آنجا که با محدودیت منابع روبرو هستیم خیرین باید بیش از گذشته وارد عرصه شوند و به ساخت و ساز برای محرومان کمک کنند.
وی افزود: در چنین وضعی همه باید به کمک هم بیاییم و بخشی از مشکلات مردم را رفع کنیم، البته راه و ترابری نیز بخشی از زندگی مردم است.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران گفت: گر چه مشکلات این استان در مقایسه با سایر استانها در بخشهای عمرانی کمتر است، اما باز هم مشکلاتی باقی مانده است که ورود خیرین به این عرضه، میتواند راهگشا باشد.
نقوی حسینی اضافه کرد: در این باره ما در سالهای گذشته چندین طرح را به وزرای وقت راه معرفی کردیم، اما وزارت راه و شهرسازی با وجود دستورات وزیر به دلیل کمبود منابع مالی نتوانست کاری انجام دهد.