پخش زنده
امروز: -
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی: راه نجات اقتصاد و نقطه موثر حمایت از تولید ملی، توجه به صادرات است.
حسین مدرس خیابانی صبح امروز در حاشیه بررسی روند تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما بیان کرد: ما تجارتی را می خواهیم که از تولید ملی حمایت کند و یکی از زیرساختهای مهم تجارت بنادر هستند.
وی افزود: اگر هدف ما توسعه زیرساخت های تجاری برای کمک به تولید داخلی است باید به فکر توسعه بنادر باشیم.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی هدف مهم از سفرش به بوشهر را شرکت در همایش و جشنواره خرما عنوان کرد و گفت: اکنون 4 تا 5 کالای سنتی در کشور داریم که سهم خوبی در سال های قبل در صادرات غیرنفتی داشته اند مانند خرما، پسته، زعفران و فرش اما اکنون در افزایش صادرات صورت گرفته، سهمشان کم شده و باید برنامه ریزی ویژه برای افزایش سهم آنها داشته باشیم.
مدرس خیابانی افزود: ایران در تولید و صادرات این کالاها مقام اول یا دوم را در جهان داشته و حیف است که این جایگاه را از دست بدهیم. کشور ما را با فرش میشناسند یا 90 درصد زعفران جهان در ایران تولید میشود یا سهم قابل توجهی در پسته و خرما داریم.
وی گفت: کشورما رتبه دوم تولید خرما را در جهان دارد و در صادرات هم در سالهای مختلف رتبه دوم و سوم را داشتهایم. پس با توجه به قابلیتهایی خوبی که داریم باید به این حوزهها به صورت ویژه توجه کنیم.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی افزود: برخی صادرات ما وابسته به نهاهای وارداتی است به طور مثال برای ورود قطعات صنعتی؛ اما در حوزه این چند قلم کالای سنتی وابستگی ما صفر است و میطلبد که توجه ویژه به این کالاها شود.
مدرس خیابانی گفت: میز خرما در سازمان توسعه تجارت تشکیل و تصدی آن به استان بوشهر واگذار شده است؛ این میز باید برنامه توسعهای برای حفظ بازار موجود و ورود به بازارهای جدید داشته باشد.
او ارزش صادرات خرما از کشور را بیش از 300 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: یک میلیون و 200 هزار تن خرما تولید میکنیم که 25 درصد آن صادر میشود و باید این مقدار افزایش یابد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: بخش عمده درآمدهای ارزی به کالاهای صادراتی متکی است و کالاهای سنتی میتواند در حوزه ارز آوری و اشتغال نقش موثری داشته باشد.
مدرس خیابانی افزود: حضورم در استان بوشهر با هدف اولویت دادن به برنامه ریزی برای صادرات خرماست.
وی گفت: اکنون هدف اول ما در صادرات 15 کشور همسایه است و با توجه به دسترسی بندر بوشهر به قطر و کشورهای خلیج فارس، این بندر نقش مهمی در صادرات کالاها به این کشورها دارد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی افزود: در کشور با توجه به سیاستگذاریهایی که در حوزه تجارت صورت گرفته، اکنون بازار 80 میلیونی داخلی در تصرف خودمان است و تولید کنندگان ما با خیال راحت تری در بازر داخلی حضور دارند زیرا تهدید کالاهای وارداتی کم شده یا از بین رفته است.
مدرس خیابانی گفت: با تاکید بر جهش در حوزه صادرات، بیان کرد: در هفت ماه امسال 24 و نیم میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات داشتهایم که میزان کالاهای صادراتی در مقایسه با مدت مشابه پارسال 17 درصد افزایش یافته است.