به گزارش
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بیست و پنجمین اجلاس شورای عالی استانها در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نهادی متولی ساخت خانههای سی چهل متری در بافت فرسوده است؟ افزود: شاید کسی بخواهد ساختمانی بسازد که واحدهای کوچک داشته باشد، اما ما هیچ برنامهای نداریم و اساسا از این ایده هم حمایت نمیکنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره علت کاهش خسارات در زلزله اخیر استان آذربایجان شرقی گفت: طبق قانون بنیاد مسکن باید سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستایی را نوسازی کند و در این بخش اگر مردم همکاری نکنند کار به جایی نمیرسد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه در زلزله اخیر استان آذربایجان شرقی شاهد وارد آمدن کمترین خسارت بودیم چرا که ۷۰ درصد روستاهای استان نوسازی شده بود.
وی گفت: دیروز در ۱۰ روستای این استان حضور داشتم و روستاهایی که همکاری خوبی در این خصوص داشتند خانه هایشان یک ترک هم برنداشته بود.
اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باتوجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر دادن خانههای اجارهای به زلزله زدگان چه اقدامی انجام داده اید؟ افزود: دیروز آقای رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت تاکید کردند با توجه به فصل سرما خانههایی برای زلزله زدگان اجاره شود و هزینه آن را دولت پرداخت کند که ما در این خصوص ابلاغ کرده ایم و دیروز هم معاون اول رئیس جمهور در جمع زلزله زدگان این وعده را داد.
وی گفت: البته مردم شهرستان سراب به دلیل اینکه عمدتاً دامدار هستند نمیتوانند از محل کار خود جدا شوند و ما به همین علت از دیروز سازههای موقت و پیچ و مهرهای را به جای چادر نصب کرده ایم تا حتی الامکان این افراد نزدیک به دام خود سکونت پیدا کنند.
اسلامی افزود: این سازهها برای هر حادثهای قابل استفاده است و سریع نصب میشود و ما استفاده از کانکس را به دلیل عوارضی که ایجاد کرده است تایید نمیکنیم.
وی درباره طرح اقدام ملی تامین مسکن نیز گفت: براساس این طرح ما یا میتوانیم زمین را در اختیار قرار دهیم که خود افراد بسازند و یا اینکه برای عدهای که زمین دارند آنها را از مزایای این طرح برخوردار کنیم و یا در گامی دیگر زمین در اختیار شرکتهای سازنده قرار گیرد و با نظارت سازمان نظام مهندسی ساخته شود.
واگذاری زمین رایگان برای ساخت مسکن استیجاری
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد اسلامی در بیست و پنجمین اجلاس شواری عالی استانها افزود: آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه تهران حاصل اجرانشدن ضوابط شهرسازی و طرحهای مصوب است و در شورای عالی شهرسازی و معماری به جد پیگیریم تا همه مصوبات عمل شود.
وی گفت: امروز برای رفع آلودگی هوا هیچ راهی جز درخواست از خداوند نداریم و فقط باد چاره ساز است و همه این اشکالات به سبب بی توجهی به طرحهای جامع شهری بوده است.
اسلامی حفاظت از باغات و پرداخت سرانههای فرهنگی، آموزشی و فضای سبز را از وظایف وزارتخانه متبوعش دانست و افزود: ما برای زندگی بهتر مردم باید به ضوابط شهرسازی پایبند باشیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در برنامه ششم توسعه برای شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر، تصویب طرحهای جامع به شورای برنامه ریزی و توسعه استانها سپرده شده است و ما هیات تطبیق را تعیین کردیم تا مصوبات آنها را کنترل کنند و اگر جایی مطابق ضوابط شهرسازی عمل نشد تذکرات لازم صورت گیرد، اما از ۹ مصوبهای که تاکنون به دست ما رسیده ۵ مصوبه اشکالات خلاف قانون و ضابطه داشته است که تذکر داده ایم.
وی افزود: ما از شورای عالی استانها خواسته ایم که دخالت نکنند و فقط خط قرمز ما ضوابط قانونی است و ما تا حد توانمان اجازه نخواهیم داد باغات و فضاهای مستعد کشاورزی تبدیل به بناهای با کاربری مسکونی یا تجاری شوند چراکه این اقدامات شهر را از داشتن ریههای تنفسی محروم میکند.
اسلامی با تاکید بر شهرسازی ریلی به جای شهرسازی خودرومحوری گفت: توسعه قطارهای حومهای در دستورکار ماست و اساسنامهای در این خصوص تصویب شد و به تایید شورای نگهبان رسید و ما امسال بنا داریم شرکت قطارهای حومهای را تشکیل دهیم تا با مشارکت شهرداریها تردد خودرو به حداقل برسد و شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم.
وی افزود: ما در سالهای گذشته حمل و نقل را در شهرسازی دخالت نمیدادیم، اما امروز پیوست میان این دو از مسائل کلیدی ماست.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص رفع نقاط حادثه خیز جادههای برون شهری گفت: ما هیچ نقطه حادثه خیزی نداریم و فقط نقاط پرحادثه داریم که در آن حوادثی رخ داده است.
اسلامی افزود: هر جادهای هندسهای خاص دارد و برای هر جادهای سرعتی تعیین شده است و رانندگی اگر براساس مقررات انجام شود خطرات کاهش پیدا میکند چراکه بیش از ۸۰ درصد تصادفات جادهای به علت بی توجهی رانندگان به جلو، خستگی و خواب آلودگی و دیگر عوامل انسانی است.
وی گفت: پلیس ۲۵۱ نقطه اولویت دار را به ما اعلام کرده است و ۶۸ مورد از این نقاط کاملا برطرف شد، ۱۴۰ نقطه درحال احداث است و بقیه درحال طراحی است چراکه در این بخش نیازمند پلهای بزرگ و تقاطعهای غیرهم سطح هستیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: البته به خاطر داشته باشید که تصادفات جادهای در بزرگراهها بیشتر از جادههای اصلی است.
اسلامی تکمیل زیرساختها و افزایش فرهنگ رانندگی را نیز در کاهش تلفات حوادث جادهای تاثیرگذار خواند.
وی گفت: شوراها در رفع معضلات اجتماعی و کاهش آسیبهای اجتماعی نقش مهمی دارند و بازآفرینی شهری و اجرای طرح اقدام ملی مسکن نیازمند مشارکت شوراهاست.
وزیر راه و شهرسازی گفت:آمادگی داریم زمین رایگان در اختیار نهادها، خیران و شهرداریها قرار دهیم تا منازل استیجاری برای قشر آسیب پذیر ایجاد کنند.
اسلامی افزود: هم اکنون در بحث طرح اقدام ملی مسکن، پروژههایی تعیین کردیم و ثبت نام در استانهای قم و خراسان جنوبی و شمالی به پایان رسید و ظرفیت در قم و خراسان جنوبی تکمیل شد و در خراسان شمالی همچنان ظرفیت برای ثبت نام داریم، اما متقاضی وجود ندارد.
وی مسکن را محرک اقتصادی خواند و از مسئولان امور شهری و شهرداریها خواست کاغذبازی را حذف کنند و پروانههای ساختمانی با سرعت بیشتری داده شود تا به معیشت جامعه و اقتصاد کمک کند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق قانون ما باید هزینه شهرداریها را در بحث بافتهای فرسوده پرداخت کنیم که مطالبات شهرداریها تا پایان سال ۹۶ تسویه شده است و تلاش میکنیم همه مطالباتشان را تا پایان امسال پرداخت کنیم.
اسلامی افزود: اصلاح بافتهای فرسوده برای ۲۸۰ محله مدنظر ماست که تاکنون اقداماتی در ۱۴۰ محله انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه بازآفرینی شهری باید با سرعت زیادی پیش رود بر حفظ اصالت محلات تاکید کرد.
وزیر راه و شهرسازی
وزیر راه و شهرسازی در بیست و پنجمین اجلاس شورای عالی استان ها گفت: برای گسترش حمل و نقل ریل پایه و کاهش آلودگی هوا امسال شرکت قطارهای حومه ای تشکیل می شود.
محمد اسلامی افزود: ما آماده تحویل زمین به شهرداری ها برای ساخت مسکن استیجاری به اقشار نیازمند هستیم اما تا کنون هیچ شهرداری تقاضای زمین نکرده است.
وی کاهش خسارات زلزله اخیر آذربایجان را نیز ناشی از توجه مردم استان آذربایجان شرقی به بازسازی و نوسازی منازل خود دانست و گفت: ما بنا داریم در این مناطق به جای چادر و کانکس سازه های پیچ و مهره ای بسازیم تا پایان بازسازی منازلشان در این مناطق مستقر شوند و برای پرداخت اجاره مسکن برای زلزله زدگان نیز آمادگی داریم.
رئیس شورای عالی استانها
اجازه بلندمرتبه سازی در حاشیه ایستگاههای مترو
رئیس شورای عالی استانها از اجازه بلندمرتبه سازی در اطراف ایستگاههای مترو خبر داد که بر اساس آن ترددهای غیرضرور و آلودگی هوا کاهش پیدا خواهد کرد.
مرتضی الویری در حاشیه بیست و پنجمین اجلاس شورای عالی استانها در جمع خبرنگاران افزود: ما در جلسه امروز از وزیر راه و شهرسازی دعوت کردیم تا مسائل میان خود را بتوانیم مبادله کنیم و از آنجا که شورای عالی استانها در تهران بدون جا و مکان مناسبی است با موافقت وزیر قرار شد زمینی در اختیار تهران و مراکز استانها قرار گیرد تا ساختمان آن ساخته شود.
وی در خصوص بازآفرینی بافتهای فرسوده به قانون برنامه ششم اشاره کرد و گفت: بر این اساس حاکمیت موظف شده است سالانه ۲۷۰ محله را بازآفرینی کند که این موضوع نیازمند همکاری مدیریت شهری و شورای شهرهاست.
الویری به موضوع توسعه بر مبنای شبکه حمل و نقل (TOD) اشاره کرد و گفت: بر همین اساس ما میتوانیم اجازه بلندمرتبه سازی را در حاشیه ایستگاههای مترو صادر کنیم تا امکانات خدماتی، تجاری و اداری ارائه شود تا یک شهروند بدون تردد در شهر در همان جا خریدها و کارهای اداری اش را انجام دهد که این اقدام برای شهر تهران و دیگر شهرها موثر است.
رئیس شورای عالی استانها افزود: موضوع تاب آوری شهرها نیز اهمیت دارد و ما در برخی کشورها با زلزله هفت ریشتری مواجه میشویم، اما خون از دماغ کسی نمیریزد، اما در کشورمان با یک زلزله پنج ریشتری دچار تلفات میشویم که در این خصوص باید سازهها استحکام پیدا کند.
الویری گفت: برای پیشگیری از تلفات زلزله و سیل باید قبل از وقوع حادثه آموزشهای لازم داده شود و مقاوم سازی ساختمانها صورت گیرد و در حین حادثه نیز باید برنامه ریزی درست در مدیریت بحران صورت گیرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره طرح مطرح شده برای جدایی ری از تهران گفت: شورای عالی استانها با این نظر مخالف است چرا که مسائل ما به هم تنیده است.
الویری افزود: اختلاف جمعیت روز و شب تهران پنج میلیون نفر است، مجموعهای از افراد را داریم که اطراف تهران را به عنوان خوابگاه خود انتخاب کردند و روزها برای کار به تهران میآیند و جدایی ری از تهران عوارضی را برای افراد ایجاد میکند.
رئیس شورای عالی استانها گفت:در دنیا متداول است که شهری را به عنوان بخش مرکزی داریم، اما تا چند ده کیلومتر آن حوزه مدیریت شهری خود را یکپارچه ایفا میکند.
وی افزود: رابطه شهرری و تهران درهم تنیده است و ما نمیتوانیم مساله پسماند، نظارت شهری، فضای سبز شهری و حمل و نقل شهرری را از تهران جدا کنیم همانطور که تجریش و شمیران را هم نمیتوان از تهران جدا کرد.
الویری گفت: مدیریت یکپارچه شهری ایجاب میکند که مسائل با هم دیده شود و البته ما برای شنیدن صدای مردم میتوانیم تعداد اعضای شورای شهر را افزایش دهیم.