گزارش مکتوب؛
بازار مکاره گردشگری در کیش
بازار گردشگری کیش فرصت مناسبی را در اختیار سودجویان قرار داده است.

به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز کیش، فرصت مغتنمي است بايد استفاده کرد، شايد اين تفکر در مغز بسياري از فعالان عرصه ي گردشگري کيش ( البته سودجويان و فرصت طلبان ) وجود دارد.
در شهرهايي که گردشگر پذير هستند ، معمولا قيمتها بالاتر از ساير شهرهاست ، اما در جزيره کيش ، قيمتها فراتر از اين حرفهاست.
ماجرا از آنجا آغاز شد که مهمانان خود را براي استفاده از تفريحات دريايي ، کنار دريا بردم ، وقتي به آنجا رسيدم چند نفر ديگر نيز به انتظار ايستاده بودند تا نوبتشان فرا برسد و از چتر پاراسل استفاده کنند.
يکي از مسافران سر صحبت را باز کرد و گفت: قيمت خدمات گردشگري در کيش بسيار بالاست و براي استفاده از چتر پاراسل يکصد هزار تومان داده ام.
مسافر ديگري که آنجا بود گفت: چرا اينقدر گران گرفته ايد ، من براي بليت استفاده از چتر پاراسل يکصد هزار تومان داده ام .
صحبتهايمان گل انداخت ، ديگري مي گفت : من يکصد و چهل و پنج هزار تومان داده ام ، آن يکي مي گفت: من هشتاد و پنج هزار تومان داده ام .

اينجا چقدر تفاوت قيمت وجود دارد؟
به سراغ مالک مجموعه ي ورزشهاي آبي و دريايي رفتم ، از او پرسيدم چرا بليت تفريحات دريايي را با قيمتهاي متفاوتي به مسافران و گردشگران عرضه مي کنيد؟
مالک مجموعه جواب داد: قيمت خدمات و تفريحات دريايي ثابت و يکسان است ، اما اين واسطه ها و دلالان و سودجويان هستند که اين بازار اشفته را به وجود مي آورند.
وي ادامه داد:دلالي و واسطه گري در گردشگري هيچ سرمايه اي نمي خواهد بنابراين کارگر و کارمند و رانندگان تاکسي و ميني بوس وارد اين عرصه شده اند.
بليت خدمات دريايي يکسان است و براي هر نيم ساعت پنجاه هزار تومان از مسافران مي گيريم.
از او پرسيدم پس چرا برخي از مسافران يکصد و چهل هزار تومان پرداخت کرده اند؟ در جوابم گفت: مسافر سوار تاکسي مي شود، راننده تاکسي از او مي پرسد آيا از تفريحات دريايي استفاده کرده ايد؟ و مسافر جواب مي دهد: نه ، نمي دانم به کجا مراجعه کنم، راننده تاکسي مي گويد من براي شما بليت تهيه مي کنم، آنگاه راننده تاکسي بليت را با قيمت پنجاه هزار تومان مي خرد و به هر قيمتي که بتواند به مسافر مي فروشد و اين دليل اصلي تفاوت قيمتهاست.
نبودن نظارت بر خدمات گردشگري و بي اعتمادي گردشگران.
جزيره کيش ، منطقه ي بسيار کوچکي است و به راحتي مي توان با تقويت بازوهاي نظارتي ، بازار قيمتها را کنترل کرد، اما چرا چنين اتفاقي نمي افتد؟
در شرايطي که نظارتي وجود ندارد، سودجويان وارد عرصه مي شوند، درآمد بسيار خوبي دارد و هزينه هايش پايين است.
وقتي که گردشگران با چنين اوضاعي رو به رو مي شوند اعتماد خود را از دست مي دهند و قيد استفاده از خدمات گردشگري را مي زنند.
در کشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس ، قيمت خدمات گردشگري بسيار بالاست اما حداقل امتيازش اين است که قيمتها براي همه يکسان است، با اين اوضاع ، گردشگران فکر مي کنند که با گروهي از کلاهبرداران طرف هستند.
اين فقط بخشي از ماجراست، گروهي ديگر که با تورهاي گردشگري به کيش سفر مي کنند در واقع در تور مافيا گرفتار مي شوند.
مسافر در شهر هاي مختلف به موسسه هاي گردشگري مراجعه مي کند و بليت تور گردشگري مي گيرد، اين موسسه ها خدمات خود را به گردشگر ارائه مي کنند و قيمت اين تفريحات را نيز با تخفيف مناسبي عرضه مي کنند، وقتي که مسافر بليت تور تهيه کرد ، کارمند موسسه ي گردشگري ، شماره تلفن مسافر را به واسطه هاي خود در کيش اعلام مي کند و مي گويد اين خانواده مثلا چهار نفرند و در اين روز و اين ساعت و با اين پرواز به کيش مي آيندو بابت هر مسافر ، مبلغ مشخصي را از واسطه مي گيرد.
وقتي که مسافر به کيش مي رسد ، واسطه به تلفن او زنگ مي زندو با لطايف الحيل ، مسافر را سوار خودرو شخصي مي کند و در طول مسير ، انواع خدمات گردشگري و قيمتها را به مسافر پيشنهاد مي کند.
اين افراد آنقدر خبره و زبان باز هستند که کمتر مسافري مي تواند از چنگ آنها خلاص شود و خلاصه آنکه پول هنگفتي از اين راه به جيب مي زند.

در سالهاي گذشته برخي از افراد با حضور در جلو بندرگاه و فرودگاه ، بخصوص در روزهاي شلوغ و تعطيل ، خانه هاي خود را به مسافران اجاره مي دادند ، با پيگيري جامعه ي هتلداران کيش و نيروي انتظامي بساط اين سودجويان برچيده شد اما راه هاي گريز بسيار است و اين سودجويان بسيار ماهر هستند.
به تازگي اين سودجويان دختر بچه هاي سه تا هشت ساله اي را تربيت کرده اند ، اتفاقا اين کودکان ، زيبا و بسيار خوش زبان هستند ، هنگان ورود مسافران ، اين دختر بچه ها وارد سالن ورودي فرودگاه مي شوند و به مسافران مي گويند : اگر محل اقامت نگرفته ايد ما مي توانيم خانه ي خود را که بسيار هم زيباست ، به شما اجاره بدهيم، معمولا معجزه ي زبان اين بچه ها کار خود را مي کند و مسافران را به بيرون از فرودگاه و کنار پدر خود هدايت مي کنند.
اين بچه ها به گونه اي تربيت شده اند که اگر ماموران فرودگاه ، نيروي انتظامي و يا نظارت بر خدمات گردشگري به آنها حرفي بزنند گريه و زاري و جيغ و داد به راه مي اندازند و آن مامور از همه جا بي خبر سعي مي کند با هر ترفندي از دست آنها خلاص شود.
با گردشگران خارجي چه مي کنيم؟
اينها مربوط به مسافران هموطني است که هم به زبان ما حرف مي زنند و هم کم و بيش از قيمتها اطلاع دارند ، هر چند که اطلاعات آنها کامل و دقيق نباشد.
با ورود گردشگران خارجي نان سودجويان در روغن است ، به هر طريقي که بتوانند گوش گردشگران را مي برند و اين گوش تا آن گوش گردشگران خبر دار نمي شود.
اگر کرايه ميني پوس دو هزار تومان باشد ، رانندگان ميني بوس از مسافران خارجي ده هزار تومان مي گيرند.
قيمت تمام خدمات را اين گونه محاسبه مي کنند و اصلا نظارتي هم وجود ندارد.
چندي پيش جلو نانوايي ، مسفري از جنوب شرقي آسيا را ديدم که براي خريدن نان آمده بود، قيمت نان لواش در کيش دويست و هفتاد و پنج تومان است اين مسافر خارجي ، يک درهم به متصدي نانوايي داد و دو قرص نان گرفت ،باما متصدي نانوايي ، بقيه پول او را پس نداد ، به او گفتم قيمت دو قرص نان ، پانصد و پنجاه تومان است ، چرا بقيه پولش را پس ندادي ؟ جواب داد: او خارجي است و از کجا مي داند که قيمت نان چند است؟ گفتم او نمي داند اما تو که مي داني .
محاسبه کنيد که اگر همه ي ما با مسافران خارجي چنين برخوردي داشته باشيم ، آیا باز هم مسافران خارجي به کشور ما سفر مي کنند؟

سود گردشگري کيش در جيب دلالان و سودجويان
سينا عباسي مدير عامل جامعه خدمات گردشگري کيش مي گويد:موسسه هاي گردشگري وقت و سرمايه ي خود را به اينجا آورده اند و براي کسب روزي تلاش مي کنند اما ورود دلالان و سودجويان به عرصه ي گردشگري موجب کسادي بازار گردشگري شده است.
عباسي افزود: چنين روندي در دراز مدت بر گردشگري کيش تاثير منفي خواهد گذاشت زيرا مسافران فکر مي کنند که خريد و فروش مي شوند و با نارضايتي از کيش برمي گردندو براي هميشه از آمدن به کيش منصرف مي شوند.
وي اظهار داشت : تخلفات دلالان و سودجويان به مراجع قانوني منتقل شده است اما بعضي محدوديت ها موجب شده که اين روند همچنان ادامه داشته باشد.
مستندات تخلفات گردشگري آماده شده است.
رامتين روشن بازرس ويژه جامعه ي خدمات گردشگري کيش با ابراز نارضايتي از خريد و فروش مسافران مي گويد:اين پديده در سالهاي گذشته پوشيده بود اما الان به روشني و بدون هيچ واهمه اي خريد و فروش مسافر روز به روز گسترده تر مي شود.
رامتين روشن اظهار داشت: بيش از چهل موسسه خدمات گردشگري در شهرهاي تهران ، شيراز و مشهد ، شماره تلفن و مشخصات گردشگران را به دلالان مي فروشند و اين سودجويان در کيش ، مسافران را سرکيسه مي کنند.
وي افزود: مستندات و مدارک تخلفات اين سودجويان آماده شده است و در اختيار اداره نظارت بر خدمات گردشگري کيش قرار مي گيرد .
روشن گفت: اداره نظارت به تنهايي نمي تواند اين مشکلات را حل کند بلکه بايد ساير نهادها از جمله اداره اماکن نيروي انتظامي ، اداره اطلاعات ، حراست سازمان منطقه آزاد و معاونت گردشگري دست به دست هم بدهند و با همکاري يکديگر ، مشکلات گردشگري کيش را حل کنند.
بازرس خدمات گردشگري کيش ادامه داد: اگر چنين پديده هاي ناهنجاري ادامه پيدا کند گردشگري کيش رونق خود را از دست خواهد داد و مسافراني که به کيش مي آيند از اين پس راهي کشورهاي همسايه خواهند شد.

نظارت بر بازار خدمات گردشگري بر عهده کيست؟
با آقاي ابراهيمي ، مدير نظارت بر خدمات گردشگري کيش تماس گرفتم و از چگونگي نظارت بر خدمات گردشگري پرسيدم.
ابراهيمي گفت:چنين تخلفاتي وجود دارد و اداره نظارت بر خدمات گردشگري کيش در نامه اي از مدير نظارت بر خدمات گردشگري سازمان ميراث فرهنگي خواسته با موسسه هايي که تلفن و اطلاعات شخصي مسافران را به دلالان مي فروشند برخورد کند.
ابراهيمي افزود: اين موسسه ها در شهرهاي تهران ، شيراز و مشهد شناسايي شده اند و اطلاعات آنها در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرار داده شده است.
مدير نظارت بر خدمات گردشگري کيش اظهار داشت: کميته نظارت بر خدمات گردشگري با حضور مسئولان همه ي نهادها تشکيل شده و متخلفان نيز شناسايي شده اند که به زودي پرونده ي آنها بررسي و با آنها برخورد مي شود.
وي گفت: برخورد با متخلفان آغاز شده و در دو هفته ي آينده گزارش عملکرد اين کميته به رسانه ها اعلام خواهد شد.
نبض کيش با حضور گردشگران مي تپد و اگر ورود گردشگران به کيش کاهش يابد همه ضرر خواهند کرد.
اميدواريم همه مسئولان و بخصوص نهادهاي نظارتي با همکاري يکديگر اين مشکل را به صورت ريشه اي حل کنند ، تا آن روز منتظر مي مانيم تا ببينيم چه اتفاقي خواهد افتاد.
نويسنده: سليمان علي اكبرنظر