رئیس سازمان فنی و حرفهای
برای رفع بیکاری به توسعه مهارت نیاز داریم
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور از سهم پایین ۱.۶ درصدی بودجه آموزشهای مهارتی خبر داد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور امروز در نخستین نشست خبری خود با بیان اینکه امروز بیکاری به عنوان ابرچالش اقتصادی همه را رنج میدهد، از سهم پایین ۱.۶ درصدی بودجه آموزشهای مهارتی خبر داد.
علی اوسط هاشمی با اشاره به ضرورتهای مهارتآموزی در کشور اظهار داشت: برای خروج مهارت از غربت، نیازمند اندیشیدن با هم هستیم تا ارزش مهارت و وزن اجتماعی آن را در جامعه ارتقا دهیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه کمتر از مهارت در کشور سخن گفته میشود، ادامه داد: گویا همه در مرحلهای از رشد، تکامل و بینیازی از هم هستیم در صورتی که سواد و مهارت هیچگاه پایان ندارد. هر فعلی که پایان ندارد، نیازمند غواصی، کشف و پرورش است. اساس کار ما بر پایه آموزشهایی است که امروز حاصل سرعت عجیب فناوری و دانش است که در بازار، کار و حِرَف بیثباتی ایجاد کرده و گاهی ممکن است منجر به سقوط برخی مشاغل شود.
آقای اوسط هاشمی با بیان اینکه ایران پیشتاز مهارت است، گفت: چگونه میتوانیم این مهارت را به اوج برسانیم؟ ما نباید از یافتههای امروز غافل شویم چرا که میتوانیم، چون برخی کشورها که ۲۰ سال از ما جلوتر هستند، خود را تجهیز کنیم و بر پایه آزموده شدهها و جریانهای که در این کشورها جاری است، خود را ارتقا دهیم، بنابراین باید ابتدا نگرش را بازسازی کنیم و سپس با اصلاح قوانین، جهتگیریها را در حوزه مهارتآموزی اصلاح کنیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور افزود: رسانهها امروز باید مطالبهگرا سؤال کنند که چرا سهم مهارت در برنامههای کلان ضعیف است؟ مهارت یک عنصر بسیار مؤثر در تربیت بخش اقتصاد و همچنین مباحث مهم اجتماعی است و از اکنون نیز باید به این مهم بیندیشیم و مطالبهگرانه ورود پیدا کنیم که چرا نگاه به مهارت در کشور کمرنگ است و امروز سخن از بیکاری به عنوان یک ابرچالش اقتصادی در میان است که هم ملت و هم حکومت را رنج میدهد؟
وی ادامه داد: اگر امروز نرخ بیکاری فارغالتحصیلان بالاست، این موضوع نقد فراوانی نیاز دارد تا منجر به بازنگری نظام آموزشی کشور شود. متأسفانه جهتگیریهای ما به سمت آموزشهای عالی بوده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با طرح این سؤال که چرا با وجود توسعه مراکز آموزش عالی، نتوانستیم در جهت توسعه گام برداریم و هنوز بیکاری و فقر در جامعه معطوف است؟ گفت: ما در سازمان آموزش فنی و حرفهای، به راهبردی بلندمدت فکر میکنیم که افق خود را منطبق با سرعت فناوری و دانش تبیین کنیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از تمرکز زیاد نظام آموزشی کشور در حوزه آموزشهای عالی اظهار داشت: متأسفانه در حالی نظام آموزش عالی کشور توسعه پیدا میکند و والدین، فرزندان خود را در این جهت هدایت میکنند که در نهایت در یک رقابت یک میلیونی، فقط ۳۰ هزار شغل از این محل ایجاد میشود و بقیه توزیع میشوند بر روی رشتههایی که امروز به عنوان رشتههای پربیکار از آنهاد یاد میشود.
اوسط هاشمی با بیان اینکه امروز آرمان و آرزوی والدین نباید پزشک و مهندس شدن باشد، تأکید کرد: ارزشزایی را محدود به مدرکگرایی ندانیم. «مهارت» شأن «محلی» دارد تا «بینالمللی»؛ کدام مغازهدار حرفهای امروز وجود دارد که بیکار باشد؟ به طریق اولی، یک مکانیک، آرایشگر و حتی یک آشپز حرفهای امروز بیکار نیست.
وی درباره سهم اعتبارات مهارت در بودجههای سالانه گفت: امروز سهم ما از بودجه ۱.۶ درصد است که ۹۶ درصد آن نیز به عنوان اعتبارات جاری برای پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان اختصاص مییابد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با اشاره به وجود ۱۱ هزار و ۵۵۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفهای در کشور افزود: نباید فریب این آمارسازیها را بخوریم. بر اساس بررسیهای انجام شده از این میزان آموزشگاه تأسیس شده در کشور، فقط ۱۰۰۰ آموزشگاه فعال هستند، در کشوری که سخن از بیکاری میکنیم، این موضوع باید مورد نقد جدی قرار گیرد.
اوسط هاشمی بیان کرد: در قالب بودجه سال آینده، چند پیشنهاد دادیم تا منابعی در حوزه مهارتآموزی اختصاص یابد به این ترتیب که درصدی از منابع ستاد مبارزه با قاچاق کالا و همچنین ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر به این بخش اختصاص یابد تا از این محل بتوانیم مشاغل غیررسمی را مدیریت کنیم و این اعتبارات را برای اشتغال و مهارتآموزی در مناطق روستایی و مرزی سوق دهیم.
وی همچنین با بیان اینکه پیشنهاد دادیم یک درصد از منابع حاصل از درآمدهای مالیاتی به مهارتآموزی و اشتغال تخصیص پیدا کند، درباره سهم فارغالتحصیلان از مراجعه برای کسب مهارتهای فنی و حرفهای گفت: بر اساس گزارشهای دریافتی، حداقل ۴۰ تا ۴۵ درصد از متقاضیان کسب دورههای مهارتآموزی، از فارغالتحصیلان دانشگاهی هستند که این عدد اعتماد فارغالتحصیلان به اعتبار آموزشگاه مهارتی را نشان میدهد.