سفیر ایران در چین
باید از ظرفیت های بزرگ اقتصادی چین بهره برداری شود
باید از ظرفیت های بزرگ اقتصادی چین برای گسترش همکاری بهره برداری شود
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما از چين، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: باید از ظرفیت های بزرگ اقتصادی چین برای گسترش همکاری بهره برداری شود.
محمد کشاورز زاده افزود: شاید در اذهان عمومی این طور متبادر شود که چین فقط یک کشور صادر کننده کالا است و فقط به دنبال صادرات کالا است اگرچه طبیعی است هر کشوری چنین برنامه های داشته باشد، اما چین برای توسعه اقتصادی خود برنامه هایی هم برای واردات کالا دارد که از جمله این برنامه ها دومین نمایشگاه بین المللی واردت چین در شانگهای است.
وی تصریح کرد: سال گذشته این نمایشگاه با حضور سه هزار و ۷۰۰ شرکت از ۱۵۰ کشور جهان دایر شد در این نمایشگاه بیش از ۵۷ میلیارد دلار قرارداد امضا شد.
سفیر ایران در چین با اشاره به اینکه این نمایشگاه ۴۰۰ هزار متر مربع زیر بنا دارد و ایران هم می توانست با کیفیت و کمیت بالاتری شرکت کند افزود: بازار چین بزرگ است و این کشور قصد دارد در ۱۵ سال آینده ۳۰ تریلیون دلار کالا و ۱۰ تریلیون دلار خدمات وارد کند.
وی افزود: نمایشگاه صادرات شانگهای که ۵ تا ۱۰ نوامبر (۱۴ تا ۱۹ آبان) برگزار می شود فرصت خوبی برای معرفی کالاهای ایرانی است، اما متاسفانه ایران سال گذشته در این نمایشگاه شرکت نکرد و فرصت خوبی را از دست داد.
"کشاورز زاده" گفت: امسال هم انتظار بر این است که شرکت ها و تجار ایرانی حضور گسترده تری داشته باشند. حضور ۱۵ شرکت ایرانی در این نمایشگاه هرچند کافی نیست، اما آغاز خوبی است.
وی با اشاره به اهمیت این نمایشگاه که از آن به عنوان بزرگترین نمایشگاه وارداتی جهان است، گفت: از ایران وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاحیه نمایشگاه شرکت خواهد کرد.
سفیر ایران در چین گفت: با توجه به اینکه با توجه رویکرد اقتصاد مقاومتی که اتخاذ کرده ایم، باید از این فرصت ها استفاده کنیم و از هم اکنون چاره اندیشی شود تا در سال آینده ایران بتواند با قدرت بیشتری در این نمایشگاه شرکت کند.
وی از چین به عنوان بازار با ظرفیت یاد کرد و گفت: محصولات ایرانی از جمله پسته، خاویار، فرش و زعفران در چین بازار مناسبی دارند و باید برای کسب سهم بیشتر باید تلاش کرد.
"کشاورز زاده" در مورد ظرفیت های همکاری ایران و چین هم گفت: ظرفیت های چین بسیار بالا است.
وی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۵ درصد از اقتصاد جهانی سهم چین است و در بازاری به این بزرگی، می شود در همه زمینه ها کار کرد شاید در گذشته فرصت هایی را از دست دادیم برای مثال سال گذشته در نمایشگاهی با این عظمت نتوانسته ایم شرکت کنیم این عدم حضور به نوعی غفلت است، امسال هم می توانستیم بهتر تر شرکت کنیم اما بنا به دلایلی بخش های تجاری کشور با وجود فراخون که داده شده کمتر توجه کردند.