به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ویژه برنامه روز شهادت امام رضا(ع) کهحضرت رضا(ع) جایگاه امامت را تثبیت کردند امروز با حضور گسترده زائران در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع)، دو شخصیت والا مقامی هستند که حضرت رسول‌الله(ص) از آنها به عنوان «بضعه؛ پاره تن خویش» نام برده است، چون حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع) با فداکاری خویش باعث شدند تا امامت تثبیت شود.

 آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی افزود: آن زمانی که حضرت زهرا(س) برای امامت جانفشانی کردند به فرموده امام باقر(ع) فقط 7یا8 نفر «اشهد ان علیا ولی الله» می‌گفتند، ولی اکنون در جهان خیلی از افراد این شهادت را می‌دهند.
وی گفت: اگر جریان فکری و سیاسی امام رضا(ع) نبود هر آینه مأمون با شیطنت‌هایش ریشه امامت را از بین می‌برد، لذا امام رضا(ع) با فداکاری‌های خویش دوباره امامت را تثبیت کردند.
امام جمعه مشهد ادامه داد: مأمون با نگاه به تجربه حکومت‌های گذشته فهمیده بود که با کشتن ائمه(ع) نمی‌تواند ولایت و امامت را از بین ببرد، لذا برای از بین بردن ولایت و امامت تدبیرِ تحمیلی حکومت و خلافت به امام رضا(ع) را چید که در آن صورت خودش را به عنوان ولیعهد امام معرفی کند و سپس امام را بکشد تا خودش ولی مطلق مردم شود.
به گفته امام جمعه مشهد مقدس، امام رضا(ع) نیز که از مکر مأمون خبر داشتند هرگز خلافت و حکومت‌داری را قبول نکردند، لذا با تحمل سختی‎هایی که مأمون به ایشان وارد می‏کرد امامت را دوباره تثبیت کردند.
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: حضرت رضا(ع) در برابر این مکر و حیله 2سال و چهار ماه سختی‌های طولانی را به جان خریدند به طوری که می‌توان گفت روند شهادت حضرت رضا(ع) بیش از 2سال طول کشید.
 در ادامه این مراسم آیت‌الله علم‌الهدی شهادت‌نامه حضرت رضا(ع) را قرائت کرد و در ادامه مداحان و ذاکران به مرثیه‌سرایی پرداختند.